گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



اولین قبرستان مسلمان در ایران کجاست؟


گردشگر آنلاین/ گلوگاه از ارتفاعات، رودخانه ها، قنات، چاه ها و چشمه های بی نظیری پوشیده شده و از نظر توپوگرافی دارای دو خصیصه متمایز کوهستان و دشت است.
فرهنگ گردشگری و توریستی گلوگاه به دلیل محصور بودن بین دریا در شمال و جنگل های انبوه در جنوب و وجود چشمه سارهای متعدد در بستر جنگل و بلندی های مرتفع پوشیده از جنگل، دارای چشم اندازهای زیبا و طبیعت بکر و دست نخورده با اکوسیستم های بی نظیر و گونه های مختلف گیاهی و جانوری است.
وجود اراضی ساحلی مستعد جهت احداث ابنیه توریستی و گردشگری از یک سو، چشمه سارهای طبیعی و محصور از درختان و وجود راه های آسفالته مناسب و قابل دسترسی از سوی دیگر این شهرستان را از نظر استعداد گردشگری متمایز کرده است.
گلوگاه در منطقه ای که در دوره اسلامی کبود جامه یا پنجاه هزار نامیده می شد، واقع شده است و محل گلاب است . این شهر در حقیقت جانشین شهر تاریخی نامیه است که بعد از تمیشه در این منطقه بزرگترین شهر قرن اول هجری بوده است این شهر بعد از فتنه مغول ویران و مردم آن پراکنده شده اند و آثار خرابه ها، سکه ها و ادوات دیگری که به دست آمده، قدمت این محل را به 1254 سال پیش می رساند و وجود جرکلباد در شرق گلوگاه به فاصله تقریبی 2 کیلومتر اهمیت این محل را ثابت می کند.

در شمال غربی گلوگاه تپه تاریخی گراودین ، وجود جر یا خندق کلباد در شرق گلوگاه به فاصله تقریبی 2 کیلومتر اهمیت این محل را ثابت می کند و در جنوب آن بقایای جاده شاه عباسی قرار گرفته است که از مسیر جنگلهای سرسبز، چشمه ها، آبشارها و آبهای معدنی قابل توجه و دیدنی به کوه های شرشری محدود می شود و از نظر تاریخی و باستان شناسی اهمیتی ویژه دارد.
مجموعه اقامتی توریستی دریای آرام گلوگاه با سرمایه گذاری شرکت مجتمع توریستی و رفاهی آبادگران ایران در زمینی به وسعت یکصد هکتار واقع در پنج کیلومتری شهر گلوگاه در مجاورت خلیج گرگان و در مقابل چشم اندازهای سرسبز جنگلهای هیرکانی (خزری) قرار دارد .
در مسیر حرکت به سمت شرق مازندران، ۵۰ کیلومترى گلوگاه، طبیعت منطقه نمونه گردشگری توسکاچشمه با همه وجود خودنمایى مى کند این پارک سر راه ییلاقات و جاده هاى جنگلى و کوهستانى قرار گرفته و داراى امکانات نظیر پارکینگ، سرویس بهداشتى، نمازخانه، آب و ... است.
باید به شرقی ترین نقطه سفر کنید تا بتوانید عجیب ترین قبرستان ایران را ببینید بقعه و گورستان تاریخی سفید چاه قبرستانی با سنگ های عمودی خاکستری و حکاکی های عجیب و غریب است این قبرستان عنوان اولین قبرستان مسلمانان ایران را با خود یدک می کشد.
بنا بر روایت‌ها، در روستای سفیدچاه رسم بوده که سنگ قبر مردگان را بر اساس شغل آنها حکاکی می کردند اما بعد از مرگ آخرین بازمانده‌ سنگ‌تراشان و حکاکان مصیب‌محله، عمر حکاکی روی سنگ‌ها هم به پایان رسیده است.
گورستان تاریخی سفید چاه نخستین قبرستان مسلمانان در ایران است . این قبرستان عجیب با قدمت ۱۲۰۰ ساله در روستای"سفیدچاه" واقع است و ملک بادله حاکم شمال ،ابراهیم، منصور و عبدالرحمن سه فرزند امام موسی‌ابن جعفر(ع) و چندین تن از سادات مرعشی که روزگاری در آمل حکومت می‌کردند در سفیدچاه مدفون شده‌اند و ضریح چوبی امام‌زاده با گنبد نقره‌گونش در دل این دره زیبا می‌درخشد .
سنگ قبرهای محرابی گورستان تاریخی سفید چاه، دارای تصاویر نمادین ایرانی است که مفاهیم پیچیده زندگی، مرگ و رستاخیز را نشان می دهد.
خانه رسولی واقع در روستای تیله نو ،جَر(خندق)کلباد کیلومتر 2 جاده قدیم گلوگاه به گرگان جنب قبرستان بهشت رضا(ع)-(ثبت:20282)،بنای قدیمی حمام واقع در روستای ریحان آباد (ثبت:20690)،گورستان اسلامی و امامزادگان ابراهیم،منصور،رحمان واقع در قبرستان سفیدچاه کیلومتر43جاده گلوگاه به دامغان ، بقعه متبرکه امام زاده قاسم ریحان آباد و ولمازو کیلومتر12جاده گلوگاه به بهشهر ، امامزاده هاشم تیرتاش کیلومتر 7 جاده گلوگاه به بهشهر واقع در روستای تیرتاش(ثبت:17792) و امامزاده احمد واقع در کیلومتر8 جاده گلوگاه- بهشهر از جاذبه تاریخی و فرهنگی این شهرستان است .
گلیمچه متکازین،جاجیم بافی،چادرشب بافی،گلیم، سازهای سنتی و قالی از صنایع دستی معروف این شهرستان است.


ویدیو مرتبط :
‫آیا کسی که خودکشی کرده را می توان در قبرستان مسلمان ها دفن کرد؟‬‎