سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



مشاوره و آموزش استاندارد پیش از ازدواج الزامی شود


ایسنا/ دومین جلسه تخصصی تدوین پروتکل ملی مشاوره ازدواج با حضور کارشناسان و صاحبنظران مرتبط در معاونت ساماندهی امور جوانان برگزار شد.

در این جلسه رویکردهای مختلف مشاوره پیش از ازدواج با نگاه بومی و اسلامی که در مشاوره ازدواج می‌تواند کارایی داشته باشند، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در ادامه به این مسئله که آیا مشاوره قبل از ازدواج اساسا ضرورت دارد یا خیر نیز پرداخته شد.

رستمی معاون ساماندهی امور جوانان با اشاره بر اینکه موضوع پروتکل ملی یک سابقه و تجربه ای در وزارتخانه دارد، گفت: این طرح یکی از اقدامات ارزشمندی می توانست باشد که خیلی زودتر از اینها باید به نتیجه می رسید ولی علی رغم بودجه بالایی که برای تدوین طرح قرار داده شد بود متاسفانه به انحراف کشیده شد و اکنون مقرر شده است که دوباره این طرح تدوین گردد.

معاون ساماندهی امور جوانان با اشاره به اینکه دو نکته در این طرح بسیار مهم است افزود: ما به دنبال آن هستیم مشاوره و آموزش پیش از ازدواج استاندارد را الزامی نماییم. در این مسیر ممکن است با یک مانع مواجه شویم و آن مشکل اقتصادی خانواده‌هاست که هزینه لازم برای مراجعه به مشاوره و آموزش را نداشته باشند که در همین راستا مقرر شده تا در آینده ای نزدیک بیمه‌نامه ازدواج را سازماندهی و اجرا کنیم تا کمک کند سیاست های این پروتکل بهتر اجرا شود. بیمه نامه ازدواج شامل آموزش و مشاوره پیش از ازدواج، مهریه و مسکن خواهد بود.

رستمی در ادامه گفت: اما مسئله ای که مهم است و متخصصان باید بدان پاسخ بدهند این است که آیا واقعاً نیاز به تدوین پروتکل ملی مشاوره ازدواج هست یا نه؟ و اگر تنظیم شود آیا قابلیت اجرایی شدن در این حوزه را دارد؟

دکتر بهاری رییس اداره آموزش و پایش سلامت روان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پروتکل نیاز است اما الزام نیست، گفت: رویکرد قالبی برای مشاوره ازدواج نداریم اما ساختار مشخصی داریم. اگر نگاه فرد را در مورد ازدواج بدانیم باید بپرسیم فرد چه تعریفی از ازدواج دارد. اکثر خانواده ها نگاه مذهبی به ازدواج دارند. نگاه دوم به ازدواج رویکرد اجتماعی است و نگاه سوم حق انتخابی است.

دکتر فرشاد بهاری با تکیه بر اینکه تعداد دفعات مراجعه به مشاوره شش جلسه باید باشد، افزود: باید فرآیند قبل از ازدواج را ببینیم و بررسی نماییم. تعدادی از مراجعین کسانی هستند که برای انتخاب فرد مورد نظر در آینده و تعدادی نیز قبل از خواستگاری مراجعه می کنند که خانواده ها در جریان نیستند و اگر با خانواده های خود مطرح نمایند یا خانواده ها توافق نمی کنند یا مراسم عقد و عروسی را برگزار می نمایند.

دکتر بهمنی عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه جلسه با اشاره به اینکه پروتکل ضروری است و چهار مؤلفه برای اجرایی شدن پروتکل لازم است که شامل؛ جهان بینی، پرسونالیتی، دانش و مهارت است، افزود: به نظر من باید دنبال این باشیم که چه رویکردهایی نباید در مشاوره ها باشند.

وی گفت: مشاوره ازدواج مشاوره بحران نیست، مشاوره پیش گیری از بحران است. فرآیند ازدواج پیچیده است، فرد باید ببیند که خودش کیست و آیا مهارت ارتباطی دارد یا نه؟ مقدمات ازدواج کردن دارد یا نه؟ آیا جهان بینی یا علائق آنها به هم می خورد یا نه؟ شرایط خاص دارد یا نه؟

این عضو هئیت علمی دانشگاه با تاکید بر این نکته که آموزش و مشاوره با هم متفاوت هستند، افزود: در این پروتکل هدف از مشاوره ازدواج مشخص نشده است. مشاوره های پیش از ازدواج باید رویکرد سیستمی داشته باشند. باید برای بُعد نظارتی یک چارچوبی داشته باشیم و نسبت به فنون مشاوره هم نظارت کنیم. برخی از فنون هستند که حرام و غلط اند و باید آنها را در پروتکل تحدید نمود.

مریم محمودی مهر، مشاور و مدرس دانشگاه نیز در این جلسه با اشاره به اینکه فرآیندی که راههای انتخاب همسر مناسب برای مراجعه کنندگانی که قصد ازدواج را دارند باید در این پروتکل مشخص شود، افزود: زوج درمانی قبل از ازدواج نیز اهمیت دارد و باید در این پروتکل لحاظ شود. باید نگاه و دیدگاه افراد به ازدواج بررسی گردد مثلاً فردی نگاه مذهبی یا اجتماعی به ازدواج دارد؟ این دیدگاه ها را نمی توانیم یکسان کنیم ولی باید یک بستری فراهم کنیم تا در مشاوره یکپارچه سازی نماییم که به این شکل از آسیب های فراوانی که از اختلاف دیدگاه و نگاه به ازدواج بین زوجین هست جلوگیری کنیم.


ویدیو مرتبط :
آموزش استاندارد / 5- سازمان بین المللی استاندارد ISO