سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



«قلب شکسته» می‌تواند باعث مرگ‌تان شود!


وب سایت خبرآنلاین: سندروم قلب شكسته حالتی است كه اولین بار درحدود 20 سال پیش توسط محققان ژاپنی كشف شد و طی 10 سال گذشته در كشورهای غربی مورد توجه بسیار قرار گرفته‌است. این وضعیت كه تاكوتسوبو كاردیومیوپاتی یا TTC نیز نامیده می‌شود، به طور موقت بر توانایی قلب در پمپ كردن موثر خون اثر می‌گذارد. زمانی كه این اتفاق رخ می‌دهد، فرد نشانه‌هایی شبیه به نشانه‌های حمله قلبی را تجربه می‌كند، نشانه‌هایی مانند درد قفسه سینه،‌تنگی نفس و در برخی موارد این اختلال موجب مرگ افراد نیز می‌شود.

اگرچه نشانه‌های سندروم قلب شكسته و حمله قلبی مشابه هم هستند، اما عوامل متفاوتی به بروز آنها دامن می‌زنند. حمله قلبی در اثر مسدود شدن شریان‌های سرخرگی تامین‌كننده خون مورد نیاز ماهیچه‌های قلب رخ می‌دهد، اما مكانیزم دقیق سندروم قلب شكسته هنوز كاملا آشكار نشده‌است.

«قلب شکسته» می‌تواند باعث مرگ‌تان شود!سندروم قلب شكسته با انقباضات غیرعادی بطن چپ، اصلی‌ترین مخزن پمپ كننده قلب، در ارتباط است؛ اما با انسداد شریان‌های سرخرگی ارتباطی ندارد. این وضعیت در سطح بین‌المللی مورد مطالعه‌ای وسیع قرار گرفته‌است اما این موضوع كه هورمون‌های استرس‌زا مانند آدرنالین تا حدی در بروز سندروم قلب شكسته نقش دارند در جوامع علمی به صورت گسترده‌ای پذیرفته‌ شده‌است.

عامل وقوع سندروم قلب شكسته چیست؟

بیشترین موارد گزارش شده ابتلا به این سندروم دچار استرس‌های شدید جسمی و روحی شده‌اند. این وضعیت اولین‌بار در زنی تشخیص داده شد كه با رویداد عاطفی شدیدی،‌مانند از دست دادن همسرش مواجه شده‌بود،‌ از این رو است كه این وضعیت را با نام قلب شكسته می‌شناسند.

عوامل استرس‌زای مرتبط با این وضعیت از تنوع بالایی برخورداراند،‌ از رویداد‌های بی‌اهمیت گرفته تا رویداد‌های شدید و متحول‌كننده. رایج‌ترین آنها مرگ همسر یا یكی از عزیزان، جدال‌های خانوادگی، رویداد‌های منفی در محل كار، بیماری‌های روانی،‌از دست دادن مال و اموال، از دست دادن حیوان خانگی، سالگرد مرگ یك فرد یا رویداد‌های ناخوشایند اجتماعی یا زیست‌محیطی مانند جنگ، زلزله یا سیل هستند.

نمونه‌های رایج‌ترین موارد گزارش‌شده از عوامل استرس‌زا شامل بیماری‌های حاد، سكته مغزی، صرع، استرس گرمایی، ابتلا به سرطان یا زایمان كردن هستند. به نظر می‌آید لیست ازن موارد بی‌انتها هستند و از میان هزاران مورد گزارش شده، به نظر می‌آید تقریبا هر عاملی می‌تواند نشانه‌های سندروم قلب شكسته را در افراد ایجاد كند. حتی گزارش شده كه این وضعیت در واكنش به رویداد‌های بسیار شاد نیز رخ می‌دهد.

چه كسانی مبتلا می‌شوند؟

به نظر می‌آید این وضعیت بیشتر بر زمان 65 تا 70 سال اثر می‌گذارد با این‌همه با بیشتر شناخته شدن این بیماری به نظر می‌آید موارد ابتلا در دیگر گروه‌های سنی نیز افزایش پیدا می‌كنند. هنوز مشخص نیست چرا زنان بیشتر از مردان در برابر این سندروم آسیب‌پذیرند یا چرا برخی از افراد در شرایط استرس‌زا به این وضعیت دچار می‌شوند و گروهی دیگر در برابر آن مقاومند. شاید به این دلیل باشد كه گروهی از انسان‌ها در برابر استرس مقاومت روانی كمتری دارند. همچنین ممكن است بدن برخی از افراد در برابر ترشح ناگهانی حجم زیادی از هورمون استرس مقاوم نباشد.

چطور تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص این وضعیت معمولا زمانی رخ می‌دهد كه فردی با نشانه‌های حمله قلبی وارد اورژانس یك بیمارستان می‌شود و آنژیوگرافی روی او اجرا می‌شود، عملیاتی كه میزان گرفتگی شریان‌های قلب را می‌آزماید. حین انجام آنژیوگرافی پزشكان متوجه می‌شوند كه انسداد عروق دلیل بروز این نشانه‌ها نبوده‌است، آنها به انقباضات غیرعادی بطن چپ قلب كه با سندروم قلب شكسته در ارتباط است پی می‌برند.

درحدود دودرصد از افرادی كه نشانه‌های حمله قلبی را دارند و تحت آنژیو قرار می‌گیرند به سندروم قلب شكسته مبتلا هستند. با این‌همه هیچ تردیدی وجود ندارد كه این وضعیت هنوز ناشناخته‌است.

چندین دلیل بر ناشناخته بودن این سندروم وجود دارد. اول اینكه در زمان اولین تشخیص سندروم قبل شكسته در ژاپن،‌ غربی‌ها نسبت به این حالت كه پدیده‌ای نادر و كمیاب به شمار می‌رفت كمترین علاقه‌ای نشان ندادند. همچنین استرس در الگوی ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی كه در آن عواملی مانند فشار خون، كلسترول، سن و وزن را می‌توان برای مدیریت خطر و درمان با دقت اندازه‌گیری كرد،‌جایگاه قابل قبولی ندارد. از سویی دیگر درك ناقص انسان از سندروم قلب شكسته توانایی او را در تشخیص تمامی شرایطی كه ممكن است نشانه‌های این سندروم ظهور كنند را محدود ساخته‌است.

«قلب شکسته» می‌تواند باعث مرگ‌تان شود!این وضعیت می‌تواند منجر به مرگ شود،‌ اما مرگ ناشی از TTC پدیده‌ای بسیار نادر است كه معمولا به واسطه همزمانی با بیماری درحال درمان دیگری رخ می‌دهد. خبر خوب این است كه بیشتر مبتلایان به سندروم قلب شكسته طی چند هفته سلامت كامل خود را باز می‌یابند، با این‌همه ممكن است این وضعیت در برخی از افراد حالتی تكرار شونده باشد.

درمان

درمان سندروم قلب شكسته در مراحل اولیه شبیه به درمان حملات قلبی است، اما پس از تشخیص درست سندروم، در نوع درمان تغییراتی ایجاد خواهد‌شد. داروهایی كه به آنزیم مبدل آنژیوتانسین یا ACE شهرت دارند،‌مهاركننده‌ها كه فشار را از عروق خونی برمی‌دارند، و مسدود‌كننده‌های بتا كه ریتم قلب را كنترل كرده و فشار خون را كاهش می‌دهند، داروهایی هستند كه معمولا از آنها برای كاهش فشار روی قلب استفاده می‌شود. با این همه درحال حاضر مشخص نیست چه داروهایی برای درمان سندروم قلب شكسته كارایی بیشتری دارند یا برای چه مدتی می‌توان از این داروها استفاده كرد.

شواهد زیادی مبنی بر این وجود دارد كه احساسات منفی از قبیل استرس، افسردگی، خشم، خستگی، درد، ترس و اضطراب با افزایش خطر بروز نشانه‌های بیماری‌های قلبی در ارتباطند.

این سندروم نمونه‌ای دیگر از عوارض مخرب استرس بر سلامت انسان است. با افزایش آگاهی نسبت به این وضعیت و همزمان افزایش شدت استرس‌های روزانه در جوامع مختلفّ، باید انتظار داشت تا موارد بیشتری از ابتلا به این سندروم را در آینده شاهد باشیم.


ویدیو مرتبط :
چه چیزی باعث تپش قلب می شود؟