سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



توفان های ١٢٠ روزه در زابل منشا امروز و دیروز ندارد


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نماینده منتخب مردم زابل با اشاره به شرایط خاص توپوگرافی منطقه سیستان و بلوچستان گفت: از گذشته های دور تاکنون بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه وجود داشته اما خشکی هامون عامل ایجاد گرد و غبار می شود.

به گزارش مهر، معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به اخبار منتشره مبنی بر قرار گرفتن زابل در صدر شهرهای آلوده دنیا با بیان اینکه آمار مبنا بر ارائه گزارش مربوط به سال ۲۰۱۲ است گفت: انتشار این خبر نشان دهنده رویکرد صادقانه دولت یازدهم و سازمان حفاظت محیط زیست با مردم است.

احمدعلی كیخا افزود: از زمان آغاز به کار دولت یازدهم بر مبنای آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان هواشناسی به دلیل اقدامات اجرایی صورت گرفته به ویژه در حوزه احیاء تالاب بین المللی هامون، کیفیت هوای استان از شرایط بسیار بهتری برخوردار شده است.

نماینده منتخب مردم زابل در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آبگیری تالاب، تخریب بیش از ۱۳ کیلومتر از دایک مرزی ایجاد شده بر روی تالاب، لایروبی رودخانه های منتهی به تالاب و تخصیص اعتبارات مناسب برای اقدامات زیست محیطی در استان را از جمله این اقدامات برشمرد و یادآوری کرد: طی دوران نمایندگی در مجلس هشتم برای تخریب این دایک بسیار تلاش کردم اما موفق به کسب نتیجه نشدم و در نهایت با تلاش و پیگیری ویژه معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست این اتفاق رخ داد.

کیخا افزود: هر فرد بی طرفی با مشاهده شرایط کنونی تالاب هامون و اقدامات صورت گرفته می تواند به نتایج مثبت کسب شده اذعان کند زیرا بی سابقه بود که در این زمان از سال، حتی اطراف کوه خواجه دارای آب باشد.

وی از روندی تخریبی که برخی افراد پس از انتشار چنین اخباری در پیش می گیرند و قصد دارند از اخبار آلودگی هوا سوء استفاده كنند ابراز تاسف کرد و گفت: حتی انتشار این خبر نشان دهنده رویکرد صادقانه دولت یازدهم و سازمان حفاظت محیط زیست با مردم است. زیرا دولت معتقد است که حل مسائل و چالش های کنونی کشور به ویژه در حوزه محیط زیست تنها از طریق تعامل و همراهی مردم مقدور خواهد بود.

نماینده منتخب مردم زابل در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت برای رفع چالش های محیط زیستی کشور تمام تلاش و توان خود را به کار گرفته است، ابراز امیدواری کرد: مجلس دهم نیز با ایجاد ابزار قانونی لازم، همراهی خود با محیط زیست کشور و دولت را به نمایش بگذارد.

کیخا با اشاره به شرایط خاص توپوگرافی منطقه سیستان و بلوچستان که در حقیقت دلتای آبرفتی رودخانه هیرمند است، گفت: به دلیل همین شرایط توپوگرافی از گذشته های دور تاکنون پدیده طبیعی به نام بادهای ۱۲۰ روزه یا بادهای محلی یا بادهای سیستانی از اواخر اردیبهشت تا اواخر شهریورماه حدود چهار ماه در منطقه وجود داشته است و این موضوع كه موجب افزایش غلظت گرد و غبار در این منطقه می شود مال امروز و دیروز نیست.

وی افزود: البته در دهه های اخیر و به دلیل تغییر در شرایط آب و هوا و افزایش درجه حرارت کره زمین، بر طول مدت، شدت و سرعت این بادها افزوده شده و حتی گاهی اوقات سرعت این بادها به بیش از ۹۰ تا ۱۰۰ کیاومتر می رسد.

در صورت وجود آب در هامون، بادهای ۱۲۰ روزه نعمت است

نماینده منتخب مردم زابل در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر با مردم محلی صحبت کنید متوجه خواهید شد که در شرایط طبیعی و به شرط وجود آب در تالاب هامون، این بادها نعمت و نوعی کاهش دهنده دما یا کولر طبیعی محسوب می شوند.

کیخا تاکید کرد: اما وقتی دریاچه و تالاب خشک می شود و آبی وجود ندارد، وزیدن آب به جای هوای مطلوب و رطوبت، منجر به ایجاد گرد و خاک از محل دریاچه یا اراضی وسیع کشاورزی در منطقه می شود. به همین دلیل آلودگی هوا در سیستان و بلوچستان با آلودگی هوا در تهران یا بسیاری نقاط دیگر که منشا آلودگی آن ها فعالیت صنایع، تردد خودرو و یا کیفیت سوخت است، متفاوت است.

کیخا افزود: در صورت خشک بودن سطح دریاچه هامون و دشت سیستان در زمان توفان های ۱۲۰ روزه از برخی مناطق خاک برداشته می شود و همین امر منجر به آلودگی هوا و ایجاد توفان های گرد و غبار می شود.

ضرورت احیاء تالاب هامون به منظور مقابله با گرد و غبار و آلودگی هوا

نماینده منتخب مردم زابل در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ضرورت احیاء تالاب هامون به منظور مقابله با گرد و غبار و آلودگی هوا در این منطقه جغرافیایی، تصریح کرد: خوشبختانه برای نخستین بار پس از انقلاب به همت دولت یازدهم و با توجه به شکل گیری شورای بین الملل و تخصصی در سازمان حفاظت محیط زیست مسائل مربوط به تالاب بین المللی هامون در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر همین اساس، در عرصه بین المللی به دلیل فرامرزی بودن آب و تالاب های بین المللی هامون و قرار گرفتن سرچشمه آب در افغانستان، تعاملات و مذاکرات بین المللی بسیاری از جمله با دفتر عمران سازمان ملل متحد، شکل گرفت و با تاکید بر حق حیات و زندگی سالم برای مردم ایران (سیستان و بلوچستان) و افغانستان، همچنین وظایف هر دو دولت در این حوزه، موضوع احیاء تالاب بین المللی هامون در ابعاد مختلف پیگیری شد.

کیخا خاطرنشان کرد: تالاب بین المللی هامون نه تنها یک زیستگاه طبیعی برای پرندگان، حیات وحش و گونه های گیاهی نادر است، بلکه شکل دهنده بخشی از تمدن ایران زمین و بشری است.

بر خلاف نیم دهه قبل، هامون در مرکز توجهات بین المللی است

نماینده منتخب مردم زابل در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تلاش ویژه ای برای طرح مسئله در عرصه جهانی و به یاری گرفتن و مشارکت نهادهای بین المللی انجام داده است و امروز بر خلاف نیم دهه قبل، هامون در مرکز توجهات بین المللی قرار گرفته است به گونه ای که نماینده سازمان ملل متحد در ایران اعلام می کند که از ده دقیقه فرصت سخنرانی خود در گردهمایی محیط زیستی سوئیس پنج دقیقه را به هامون اختصاص داده است.

وی یادآور شد: سه بار سفر نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران برای بازدید از هامون و بررسی شرایط آن نشان دهنده اثربخشی مذاکرات سازمان حفاظت محیط زیست در عرصه بین المللی است و امروز باید گفت که هامون در مرکز توجه جهانی قرار دارد و از همین رو هامون به عنوان ذخیرگاه زیست کره در یونسکو به ثبت می رسد.

کیخا اشاره ای هم به برخی اقدامات در عرصه ملی داشت و گفت: در عرصه ملی نیز دولت برای اصلاح الگوی کشت و آبیاری و مصرف بهینه آب در این منطقه که با تبخیر حدود ۴ هزار میلیمتر و بارندگی کمتر از ۵۰ میلیمتر کیمیا به حساب می آید، بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص داده است و اگر این اعتبارات به درستی استفاده شود، شاهد تحولی عظیم در حوزه کشاورزی منطقه و مصرف آب این حوزه خواهیم بود.  

تدوین برنامه عمل احیاء تالاب هامون

نماینده منتخب مردم زابل در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از همراهی و همکاری استاندار، اظهار کرد: در حال حاضر در سطح منطقه و داخلی مردم توجه بیشتری به اهمیت تالاب دارند و برنامه عمل احیاء تالاب هامون با کمک نهادهای بین المللی و مشارکت جوامع محلی و ذینفعان طی دو سال گذشته آماده شده و پس از تصویب در شورای برنامه ریزی استان به عنوان چارچوب عمل در این حوزه، لازم الاجرا خواهد شد.

وی همچنین از ماموریت دانشگاه سیستان و بلوچستان برای تهیه برنامه اقدام و عمل استانی در حوزه گرد و غبار با همکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و سایر دستگاه های مرتبط استانی خبر داد و گفت: هم اکنون نیز اقدامات مثبت بسیاری برای تثبیت شن های روان منطقه در حال انجام است.


ویدیو مرتبط :
مهمان ١٢٠ ساله