اشتغال فارغ‌التحصیلان کاردانی با کارشناسان رشته‌های "بهداشت" و "پیراپزشکی" تداخل ندارد


جمعی از دانشجویان رشته‌های "بهداشت" و "پیراپزشکی" در نامه‌ای به وزیر بهداشت، نسبت به مصوبه پذیرش دانشجوی کاردانی با توجه به وجود جمعیت بالای فارغ‌التحصیلان بیکار و جویای کار این رشته‌ها با مدرک کارشناسی و بالاتر اعتراض کردند.

دکتر حمید اکبری، قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در پاسخ به اعتراض مذکور با تاکید بر اینکه این پذیرش با درخواست معاونت آموزشی وزارت بهداشت صورت گرفته، گفت: مشاغل درنظر گرفته شده برای پذیرفته شدگان مقطع کاردانی این رشته‌ها، با شغل‌های در نظر گرفته شده برای پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی کاملا متفاوت است.

وی با بیان اینکه پذیرش دانشجوی کاردانی در رشته‌های بهداشت و پیراپزشکی طی سال‌های گذشته، افزود: در سال های اخیر پذیرش در مقطع کاردانی در رشته‌های مذکور متوقف شده بود، اما معاونت بهداشتی وزارت بهداشت طی درخواستی از معاونت آموزشی خواستار جذب دانشجو در مقطع کاردانی رشته‌های بهداشتی و پیراپزشکی برای ارائه خدمات شد. زیرا توقف پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی در رشته‌های مذکور باعث بروز مشکلاتی در ارائه خدمات بهداشتی درمانی شده بود.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه پذیرش در رشته‌های بهداشتی و پیراپزشکی در مقطع کاردانی کارایی بیشتری در مناطق روستایی، عشایری و محروم نسبت به مقطع کارشناسی دارد، اظهار کرد: افرادی که در مقطع کاردانی جذب می‌ شوند می‌توانند به صورت سیار در مناطق دوردست و در بین جمعیت عشایری به ارائه خدمت بپردازند. این در حالی است که افرادی که در مقطع کارشناسی پذیرش می‌شوند سطوح بالاتری از خدمات را به عهده دارند. به عبارت دیگر کاری که توسط کارشناس انجام می‌شود توسط کاردان امکانپذیر نیست.

دکتر اکبری در ادامه با تاکید بر اینکه پست‌ها و شغل‌هایی که برای این دو گروه در نظر گرفته شده کاملا از یکدیگر متفاوت است، اظهار کرد: کارشناس یک سری مسئولیت‌ها و کاردان مسئولیت‌های دیگری را بر عهده دارد که کاملا با یکدیگر متفاوت است. از طرف دیگر پذیرش در این رشته‌ها بومی شده تا محل کار فرد از ابتدا مشخص باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه توقف گزینش از طریق کاردان موجب بروز مشکلات در ارائه خدمات شده بود، گفت: برخی از افرادی که در مقطع کارشناسی در این رشته‌ها پذیرفته شده‌اند نگران جایگاه شغلی خود هستند در حالی که جایگاه شغلی آنها کاملا متفاوت بوده و با کاردان‌ها تداخل ندارد.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی بر اساس نیاز کشور صورت می‌گیرد، گفت: ممکن است امسال دانشجو در مقطع کاردانی پذیرش شود اما سال دیگر پذیرش نشود و این امر بر اساس نیاز کشور و تصمیم معاونت بهداشت وزارت بهداشت انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های بهداشت و پیراپزشکی اخیرا در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، نسبت به مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر پذیرش کاردانی در رشته‌های بهداشت عمومی، بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای، هوشبری، مامایی، اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، فناوری اطلاعات سلامت و... در مجتمع‌های عالی سلامت سراسر کشور با توجه به جمعیت بالای نیروی جویای کار در این رشته‌ها با مدرک کارشناسی و بالاتر اعتراض خود را اعلام نمودند.

در قسمتی از این نامه خطاب به وزیر بهداشت آمده است: جناب آقای وزیر، تکلیف فارغ التحصیلان بهداشتی و پیراپزشکی و دانشجویان در حال تحصیل چه می‌شود، مگر چه جایگاه‌های شغلی در شرایط کنونی برای این صنوف وجود دارد. سالانه هزاران دانشجو در مقطع کارشناسی بهداشت و پیراپزشکی فارغ التحصیل شده و به جمعیت بیکار این رشته افزوده می‌شود. حال تاسیس مجدد رشته کاردانی و تکنسین که برای سالهای اوایل انقلاب بود چه ضرورتی به بازگشت به عقب دارد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
آموزش 0 تا 100 فتوشاپ : ابزار تیره و روشن‌ کننده و اسفنج (dodge & burn & sponge) | قسمت 50