اقدامات دانشگاه علوم کشاورزی گلستان در راستای بین‌المللی شدن


‌رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، با تشریح نقش و اهمیت دانشگاه‌ها در توسعه پایدار کشور و استان‌ها، یکی از برنامه های این دانشگاه را حرکت به سمت بین المللی شدن و جذب دانشجویان خارجی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر افرادی از کشورهای مختلف در این دانشگاه تحصیل می کنند اما ما به دنبال گسترش این شرایط هستیم به نحوی که طی چند سال آینده بتوانیم سالانه دانشجوی خارجی زیادی را جذب کنیم.

دکتر علی نجفی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،منطقه گلستان، ادامه داد: دانشگاه علوم کشاورزی در راستای نقش و رسالت ذاتی خویش تاکنون مجری چند طرح اجرایی و مطالعاتی در کشور و استان بوده است.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: سند دانشگاه کار آفرین در استان تدوین شده و براساس برنامه، طی ۵ سال آینده به سمت تحقق این هدف حرکت خواهیم کرد.

نجفی با بیان اینکه طرح های بزررگ پژوهشی توسط اساتید و دانشجویان این دانشگاه در حال انجام است، گفت: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مجری چند طرح کلان در کشور مانند مدیریت جامع حوزه های آبخیز بوده و در حوزه استانی نیز این دانشگاه مجری طرح آمایش است.

نجفی نژاد با اشاره به عملکرد خود در دوران مدیریت خود بر دانشگاه منابع طبیعی تصریح کرد: باید عملکرد هر شخص را از دیگران پرسید، ولی همیشه تلاشم بر این بوده که دانشگاه را به بخش اصلی باز گردانیم،چرا که بر این باورم دانشگاه یک کانون تولید علم،اخلاق،معرفت،و ارزشهای انسانی الهی است.

وی ادامه داد:تمام تلاش من و همکارانم برای پررنگ کردن این نقش و هویت است،در حقیقت دانشگاه باید پویا باشد،و این پویایی در ارتباط با جامعه و هدف عالی است.

نجفی در خصوص اینکه نتایج بسیاری از پژوهش ها و تحقیقات علمی، عملیاتی نمی‌شود، بیان کرد: این مسئله دلایل مختلفی دارد و نمی توان تنها یک بخش را مقصر دانست. ما این آمادگی را داریم که در بخش های تخصصی، با دستگاه های اجرایی همکاری داشته باشیم.دستگاه ها باید دانشگاه را خانه خود بدانند و نیازهای پژوهشی خود را به ما اعلام کنند. در همین ارتباط یک دفتر در دانشگاه به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اختصاص دادیم تا ارتباط دانشجویان با این مرکز راحت تر و بهتر باشد، برای سایر دستگاه های تخصصی مرتبط با این حوزه نیز آماده هستیم پایگاهی را در اختیار آنان قرار دهیم.

وی با اشاره به اقدامات شاخص صورت گرفته در دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه یک مجموعه چند بعدی است،استفاده از پتانسیل و توانایی اساتید،هیئت علمی،برای حرکت در جهت نیازهای جامعه و پویا شدن دانشگاه است،که در این خصوص اقدامات متعددی صورت گرفته است.

نجفی نژاد خاطرنشان کرد:در حوزه دانشجویی،نیز باید بتوانیم فضای امید،خودباوری، پویایی و تحرک را ایجاد کنیم، خصوصاً در حوزه کارمندی که در حقیقت پشتیبان و حمایت کننده فعالیتهای دیگر هستند.

وی یادآور شد:یکی دیگر از کارهای دانشگاه ،ایجاد پیوند میان دستگاهای اجرایی،کشاورزان و تولید کنندگان است،باید آنها را وارد بطن دانشگاه کرد و یک پیوندی ایجاد کرد که در حقیقت دانشگاه را محیطی امن برای رفع نیازها و مشکلات خود بدانند.و بر این باور برسند که اگر دانشگاه نباشد و به سمت دانشگاه نیایند یک خلایی را احساس کنند.

وی خاطر نشان کرد: مجموعه اینها باعث شده که دانشگاه منابع طبیعی بتواند طی دو سال گذشته در حوزه های مختلف از یک رشد بسیار بالا و شاخصی برخوردار باشد و بتواند نقش آفرینی کند. من اینها را مهمتر و شاخص تر میدانم.

وی بااشاره به تاسیس دانشگاه جامع گلستان وکمبود فضای آموزشی اظهار کرد:طبق مصوبه ای در وزراتخانه هر استانی نیازمندیک دانشگاه جامع است ودر کنار آن نیز می تواند چند دانشگاه تخصصی داشته باشد. دانشگاه جامع استان سال 1387 تاسیس شد و بخشی از فضای دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی در اختیار این دانشگاه قرار گرفت ،تا به طور موقت این دانشگاه استقرار پیدا کند.

وی ادامه داد: قرار بر این شد که به تدریج با تکمیل پروژه های عمرانی آنها بتواند در یک فضای مناسب و مطلوبی به کار خود ادامه دهد.

ریئس دانشگاه منابع طبیعی اظهار کرد:متاسفانه در دولت گذشته بنا به دلایلی سرعت فعالیتهای عمرانی این دانشگاه چندان رضایت بخش نبوده و پروژه های راکد زیادی باقی مانده بود ولی با تغییر دولت و مدیریتی که اتفاق افتاد، خوشبختانه همکاران و مدیران آن دانشگاه با تلاش بسیار زیاد در حال اجرای پروژه ها هستند.

وی یادآور شد: در حال حاضر تعداد بسیاری از این پروژه ها فعال شده و پیشرفت بسیار خوبی را داشته است. ما هم به عنوان بخشی از بدنه ی آمورش عالی استان و به عنوان دانشگاه مادر، همه ی تلاشمان در جهت همکاری با این دانشگاه ها بوده و تعامل بسیار خوبی داریم.

این مقام مسئول دانشگاهی استان ادامه داد: فضاهای جدیدی را در اختیار دانشگاه جامع قرار دادیم و این تعامل و همکاری همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه منابع طبیعی هم از نقطه نظر فضای فیزیک کمبودهایی دارد اظهار کرد: ولی در عین حال مشکلات ما کمتر از دانشگاه گلستان است و با همت و اراده ای که در همکاران دانشگاه جامع میبینم امیدوارم آنها هم به زودی بتوانند در سایت اصلی خود و در یک شرایط مطلوب استقرار و مشکلات، کمبود فضای فیزیکی، برطرف شود.

وی پیش بینی کرد:تا مهر سال آینده سایت دانشگاه گلستان به بهره برداری برسد و قطعا تا پایان سال 95 بخش زیادی از دانشگاه گلستان می توتند در سایت اصلی خود مستقر و به فعالیتهای اصلی خود ادامه و دانشجویان دانشگاه گلستان هم شرایط مطلوبتری همانند دانشگاهای دیگر داشته باشند.

وی بیان داشت:در حال حاضر چیزی حدود 80 درصد از فضای فیزیکی سایت قدیم دانشگاه ما در اختیار این دانشگاه است و از لحاظ سلف سرویس و فضای آموزشی هم مشکلات خاصی نیست.

وی در خصوص پیش بینی بودجه دانشگاه و جذب آن درسال جدید خاطرنشان کرد: بودجه هنوز قطعی نشده، ولی بر اساس آن چیزی که در لایحه بودجه تقدیم مجلس شده، سرجمع اعتباراتمان برای سال 95 حدود 50 میلیارد تومان است که نسبت به سال 94 در حدود 10درصد رشد دارد. اگر در مجلس تغییری نکند، امیدواریم به طور کامل برای اجرای برنامه ها و فعالیت های متناسب خودشان در اختیار دانشگاه قرار بگیرد.

وی افزود:متأسفانه در حوزه عمرانی اعتبار خوبی تخصیص داده نشده،و تا الان فقط 10درصد بودجه مصوب عمرانی ما در اختیار ما قرار گرفته،است.

بودجه های جاری نیز یعنی 70درصد را تخصیص دادند که بخش عمده آن جذب شده و تا پایان سال هم مابقی جذب می شوند.در سیستم دانشگاهی بودجه عمرانی با بودجه پژوهشی جدا است ،که پژوهشی در همان عنوان بودجه های پژوهشی و جاری است که حدودا 70 درصد آن تخصیص داده شده است.

وی در خصوص سهم فعالیتهای فرهنگی و دانشجویی از بودجه سال جدید بدون دادن آمار دقیق تصریح کرد: مجموعه فعالیتهای فرهنگی دانشگاه طی دو سال گذشته بیش از 2.5 برابر افزایش یافته است تا جاییکه در سال 92 یک یا دو نشریه در دانشگاه فعالیت داشت ولی امسال 15 نشریه در دانشگاه فعال است، 15 کانون فرهنگی، و 18 انجمن علمی دانشجویی نیز حجم زیادی از فعالیت های فرهنگی را شامل می شوند.

نجفی نژاد در پاسخ به این سوال با توجه به کاهش جذب دانشجو، ناشی از میانسال شدن جامعه ایرانی، آینده دانشگاه را چگونه ترسیم می کنید؟اظهار کرد: طی سالهای اخیر با گسترش کمی در ایجاد دانشگاههای جدید به ویژه دانشگاههای علمی کاربردی، غیر انتفاعی و پیام نور مواجه بودیم که اکثرشان ظرف دو سال گذشته با کاهش دانشجو مواجه بودند و این روند هم ادامه پیدا خواهد کرد. یعنی این کاهش ورود دانشجوها در دانشگاه هایی که از کیفیت پایین برخوردارند، اتفاق می افتد و من پیش بینی می کنم که تعداد زیادی از این دانشگاه ها درحال تعطیلی خواهند بود.

وی گفت:حتی دانشگاه هایی را که تقریبا از قدمت خوبی برخوردار و امکانات و کیفیت بالاتری دارند، اینها نیز دچار بحران جذب دانشجو خواهند بود. کما اینکه خود دانشگاه ما در سال 93 با کاهش 30 درصدی دانشجو مواجه بود.

وی با اشاره به اینکه در سال 94 بیش از 90 درصد ظرفیت دانشگاه های ما تکمیل شد،ادامه داد: ما مطمئنا در سالهای آینده از لحاظ کمیت مشکلی نداشته و به دنبال افزایش کیفیت بوده و هستیم و بر این باورم دانشگاهایی در گردونه باقی خواهند ماند که کیفیت لازم را داشته باشند.

ریئس دانشگاه منابع طبیعی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ تناسبی میان رشته های دانشگاهی با نیاز بازار ندارد افزود:متاسفانه این موضوع باعث ایجاد مشکلات اشتغال نیز شده و یک معضل جدی است .در حقیقت جزء برنامه های جدی وزارت علوم است که بتواند یک تعادلی را بین نیاز جامعه و تربیت متخصصینی که در دانشگاه ها الان مشغول به کار هستند، برقرار کند. منتها این یک برنامه ای است که نیاز به زمان دارد و حداقل 5-6 سال لازم است که به تدریج بتواند بین نیاز جامعه و تربیت دانشجویان در دانشگاه، تعادل برقرار شود.

نجفی نژاد با اشاره به اینکه یکی از مواردی که چند سال اخیر دانشگاه ها را درگیر کرده برنامه خوکفایی نسبی(35 درصدی) دانشگاه ها است. افزود:به دانشگاهها به شکلی ماموریت داده شده که بتوانند بخشی از هزینه های خودشان را تامین کنند،و خیلی از دانشگاهها این ظرفیت را دارند .

وی ادامه داد:شایداین کار در همه دانشگاه ها امکان پذیر نباشد. چون بعضی از دانشگاه ها، تازه در حال رشدو به بلوغ کافی نرسیده و زیر ساختهای لازم را هم ندارند باید چند سالی از آنها حمایت کرد.

این مقام مسئول دانشگاهی استان یادآور شد: در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی این امر محقق شده و طی 2 سال گذشته میزان کسب و جذب درآمد های ما از منابع مختلف به بیش از دو برابر رسید و ما در سال 92 حدود یک میلیارد درآمد اختصاصی داشتیم.

وی اظهار امیدواری کرد:که این عددامسال به 5 میلیارد برسد،و با برنامه ریزی منسجم،بتوانیم به یک مقدار قابل توجهی رسیده و وابستگی خودمان را به منابع دولتی کاهش دهیم.

وی با بیان این مطلب زمان فارغ التحصیلی تا شغل یابی و تشکیل زندگی، طولانی تر شده، اظهار کرد:این یک مسئله جدی و مهم است و نیازمند اینکه کل کشور و نظام برنامه ریزی جدی و مدونی داشته باشند.

همچنین در حوزه آموزشی و فرهنگ سازی نیز باید کارهای جدی صورت گرفته، اینکه جوانان سطح توقع خود را در بعضی از حوزه ها کاهش داده و برنامه ریزی خوبی برای زندگی خود داشته باشند.

وی یادآور شد:در گذشته جوان در کنار خانواده ی خود ازدواج می کرد و در کنار آنها بود. ولی الان اکثر جوانان درخواستشان برای ازدواج خانه ای مستقل است و انتظار دارند شغل نسبتا خوبی داشته باشند،و طبیعتاً هم مدیران کشور باید برنامه ریزی کنند تا در بحث مسکن، بتوانند مسکن هایی با هزینه ی کمتر ساخته شود.

وی نقش نهادها و مجموعه هایی از جنس جهاد دانشگاهی برای پر کردن این فاصله زمانی در این مسیر را مهم ارزیابی و تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد متواند نقش مهمی در حوزه های مختلف داشته باشد با برنامه ریزی میتواند فضایی را فراهم کندکه فارغ التحصیلان بتوانند کسب مهارت کرده و در حقیقت با انسجام این فارغ التحصیلان آنها را در حوزه های مختلف بتوان به کار گرفت.

نجفی نژاد افزود:جهاد دانشگاهی با کارهای خوب و ارزنده ای که در حوزه های مختلف داردمی تواند خدمت و نقش آفرینی کند ، یعنی نیاز کشور را شناسایی، و بعد به کمک همین نیروهای جوان و فارغ التحصیلان علاقه مند، جویای کار و در حال تلاش و با سازماندهی اینها نیاز کشور و هم نیاز قشر جوان و تحصیل کرده را با ایجاد یک حلقه واسط خوبی رفع کند.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از دغدغه های دانشگاه ها کمرنگ شدن دانشجویان در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است خاطر نشان کرد:در حال حاضر این ادعا را داریم که در دانشگاه شرایط خوبی فراهم است میزان مشارکت دانشجویان در فعالیت فرهنگی ظرف 2 سال گذشته چند برابر شده و آمارها و مجموعه های عملکردی ما کاملا این را نشان می دهد.

وی افزود:در مقایسه با سایر هزینه ها ،در حوزه فرهنگی مقدار آن خیلی ناچیز است،اگر یک دهم آن چیزی را که در حوزه های سلف سرویس و تغذیه هزینه میکنیم بای دانشجویان در حوزه فرهنگی هزینه کنیم می تواند پویایی و تحرک بیشتری را برای دانشجو در دانشگاه ایجاد کند.

به گفته وی،دانشگاه سالانه میلیاردها تومان در حوزه تغذیه برای دانشجویان هزینه می کند. به نظر من با کمتر از 10درصد این مقدار به راحتی می تواند فعالیت های فرهنگی دانشجویان را شتاب و سرعت داده و پویایی را ایجاد کنند.

وی در پاسخ به این سوال که بیشتر متولیان فرهنگی در حوزه دانشجویی به نوعی معتقدند که به خاطر نظارت بر کار دانشجویی بهتر است که خود دانشگاه مستقیم وارد عمل شده تاحاشیه ها کمتر شود،گفت:صد در صد موافق هستم که فعالیتهای دانشجویی باید توسط خود دانشجویان صورت بگیرد،چون در حوزه مدیریتی خود تجربه کردم ،اینکه اگر به دانشجو اعتماد، فضای لازم برای کار و بستر کافی فراهم شود قادر به طراحی و اجرا خواهند بود.

به گفته وی،تقریبا بخش اعظم فعالیتهای این دانشگاه با خود دانشجویان بوده ،پیشنهاد ،برنامه ریزی و اجرای آن بر عهده خود دانشجویان است ،و عمدتا ما نقش پشتیبان را برعهده داشته، این به عنوان یک سیاست کلی در دانشگاه ما کاملا جا افتاده ودانشجویان ما در شورای فرهنگی کاملا حضور دارند. پیشنهادات خود را ارائه داده و در چارچوب ضوابط و برنامه ها و آیین نامه هایی که هست فعالیتهای خود را بدون کمترین مشکل انجام می دهند.

رئیس دانشگاه منابع طبیعی در خصوص مسیر متفاوت ورویکرد دولتهای قبلی و فعلی در مورد توسعه دانشگاهها اظهار کرد: رویکرد دولت قبلی یک رویکرد کاملا کمی،بدون توجه به کیفیت، و در جهت گسترش کمی بود. رویکرد دولتی فعلی در حوزه آموزش عالی، رفتن به سمت کیفیت بخشی و بالابردن کیفیت نظام آموزش عالی کشور است. این مساله بالا بردن کیفیت، یکی از مطالبات مقام معظم رهبری است.

به گفته وی،بازنگری رشته ها و دوره های تحصیلی، همسان سازی نیاز جامعه با برنامه های درسی دانشگاه و جلوگیری از گسترش کمی، جزو سیاستهای اصلی است که در سطح وزارت علوم در حال انجام است.

نجفی نژاد اظهار کرد: من مطمئن هستم که ظرف چند سال آینده در حقیقت کاملا این سیاست نتیجه خود را نشان می دهد. هرچند که به هر حال کار در حوزه آموزش و تربیت نیروی انسانی جزو کارهایی است که اثراتش یک مقدار میان مدت و بلند مت است، و این کار قطعا نیاز به زمان دارد که باید یک یا چند دوره بگذرد و برسد به آن نقطه ای که کیفیت ایجاد شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر ادغام برخی از دانشگاهها (در برنامه ششم توسعه) شده است، جایگاه دانشگاه علوم کشاورزی در آینده استان چگونه خواهد بود؟تصریح کرد: بحث ادغام به شکل کنونی مطرح نیست.در حقیقت بحث ساماندهی مراکز آموزش عالی فاقد کیفیت و فاقد امکانات مطرح است. در طی چند سال گذشته، مراکز آموزش عالی شکل گرفتند که فاقد کمترین امکانات بوده و ظرفیت لازم را ندارند،که باید ساماندهی شود.

وی یادآور شد:در خصوص دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی و دانشگاههای مشابه آن در سطح استان، چنین بحثی مطرح و هیچ برنامه و سیاستی در این برنامه وجود ندارد. سیاست کلان استان و سیاست کلان وزارت علوم، حفظ دانشگاه‌های جامع و دانشگاههایی است که از کیفیت مناسب برخوردار هستند و ماموریت گرا کردن آنهاست.

وی افزود:در حال حاضر ادغام دانشگاه کشاورزی با سایر دانشگاه‌ها مطرح نیست ،ماموریت دانشگاه کاملا تعریف شده و دانشگاه علوم کشاورزی به فعالیت‌ها و ماموریت‌هایش ادامه خواهد داد. حتی ظرف چند سال آینده نقش دانشگاه علوم کشاورزی پر رنگ‌تر خواهد شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
انجمن های علمی دانشجویی در راستای تحقق دانشگاه تمدن ساز