فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



نحوه برخورد سازمان سینمایی با اکران فیلم خارجی/ اکران فیلم خارجی فرصت یا معضل؟


به گزارش خبرنگار سینما و تئاتر خبرگزاری فارس، اکران فیلم خارجی در طول سالهای گذشته مورد توجه سینماداران قرار گرفته است زیرا اکران فیلم‌های خارجی برای سالن دار صددرصد سود مالی دارد. امروزه برخی از سالن‌داران سینمایی که اکثرا پردیس‌های سینمایی هستند بدون در نظر گرفتن رایت، فیلم‌ها را در ساعاتی خاص اکران می‌کنند. این سالن‌داران برای اکران فیلم‌های خود حتما از وزارت ارشاد مجوز نمایش فیلم اخذ می‌کنند اما نمایش فیلم خارجی روز به بهانه «سینما تک»(که مفهوم خاصی دارد) تخلف به شمار می‌آید و احتمالا سالن داران از سوی اداره امور سینمای حرفه ای سازمان سینمایی مورد عتاب و خطاب هم قرار می‌گیرند.

اما گذشته از  تخلفاتی که صورت می گیرد بحث اکران خارجی در شرایط فعلی که تعداد پردیس های سینمایی در تهران و شهرستان ها بیش از گذشته شده است و میزان مجموعه های فرهنگی که تعداد سالن بیش از 4 سالن دارد در حال افزایش است باید سازمان سینمایی ساز و کاری برای نمایش درست فیلم های خارجی اتخاذ کند. این که فیلم های انیمیشن که حق کپی رایت آن ها پرداخت نشده در یکی از سالن های سینما به صورت دوبله همزمان نمایش داده شود ممکن است برای مخاطب جذاب باشد و سازمان سینمایی هم به این نوع نمایش محدود مجوز داده باشد اما نکته حایز اهمیت این است که فیلم هایی که بدون ارایه حق کپی رایت در سالن های سینما یا شبکه نمایش خانگی توزیع می شود این امکان را برای مالکان فیلم فراهم می کند تا از ایران به  کنوانسیون «برن» شکایت برده و در نهایت این کنوانسیون که موظف به رعایت حقوق اعضای خود و  حفظ منافع شرکت‌های بزرگ عمل می کند، از ثروت بلوک شده ما در خارج از ایران خسارت شرکت ها را جبران می کند.

حال که سالن داران علاقه به اکران فیلم های خارجی دارند و از سوی دیگر کارشناسان سینمایی هم اکران فیلم خارجی را ایجاد فضای رقابتی بین کارگردانان سینمای ایران برای برای جلب نظر مخاطبان می دانند بهتر است  برنامه و تدبیری برای اکران فیلم خارجی در سازمان سینمایی صورت گیرد تا اکران این فیلم ها با ساز و کار صورت گرفته و فیلم های خارجی به نمایش گذاشته شود که حق کپی رایت آن ها پرداخت شده است. از سوی دیگر سالن هایی اجازه اکران فیلم های خارجی را داشته باشند که بالاتر از 6 سالن در اختیار دارند. مجموعه های بیش از 6 سالن سینمایی امکان این را خواهند داشت که فیلم های اکران شده در 6 سرگروه سینمایی را  به صورت همزمان به  نمایش گذارند و  یکی از سالن های خود را به اکران فیلم های خارجی که مجوز از وزارت ارشاد داشته و حق کپی رایت پرداخته اند اختصاص دهند . تا مخاطب امکان انتخاب داشته باشد و فضای رقابتی میان فیلمسازان برای جلب نظر هر چه بیشتر مخاطب صورت گیرد.

حال باید دید سازمان سینمایی چه تصمیمی برای ساز و کار اکران فیلم خارجی در سالن سینما خواهد گرفت آیا باز هم به رویه گذشته برای سانس های محدود به فیلم های خارجی مجوز نمایش دهد بدون در نظر گرفتن این مهم که رایت فیلم خریداری نشده است و فیلم از طریق دانلود در سینماها نمایش داده می شود و یا با تدبیر برای نمایش دهندگان فیلم ها مقرراتی را وضع کند که به سینمای ایران و اکران فیلم های ایرانی لطمه نخورد و هم حق رایت فیلم ها توسط شرکت ها یا بنیاد سینمایی فارابی خریداری و در اختیار سالن های سینما قرار داده شود.

انتهای پیام/ج


ویدیو مرتبط :
اکران خصوصی فیلم سینمایی چارسو