سوم آذر در آینه تاریخ معاصر ایران


مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

3 آذر 1393
وزیران امور خارجه ایران و 1+5 به همراه کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دهمین و آخرین مرحله از گفتگوهای هسته ای در مهلت تعیین شده یک ساله برای رسیدن به توافق جامع توافق کردند تا این گفتگوها هفت ماه و هفت روز دیگر تمدید شود.

3 آذر 1379
آیت‏اللَّه سیدمهدی روحانی عالم مجاهد، عضو موسس جامعه ی مدرسین حوزه ی علمیه ی قم و صاحب آثار ارزنده ای چون تاریخ فرق و مذاهب اسلامی در 2 جلد، تفسیر سوره ی فجر و احادیث اهل البیت عن طریق اهل السنه در 76 سالگی دارفانی را وداع گفت.

3 آذر 1357
امام خمینی(ره) به مناسبت حمله ی ماموران پهلوی به زایران حرم امام رضا(ع)، در اعلامیه ای، پنجم آذر را عزای عمومی اعلام کردند. مراجع قم و مشهد نیز در اطلاعیه های جداگانه این روز را عزای عمومی اعلام کردند.

3 آذر 1353
عوامل رژیم پهلوی به خاطر فعالیت‏های سیاسی آیت الله مفتح، مسجد جاوید تهران را تعطیل کردند.

3 آذر 1341
آیت الله اراکی در تلگرافی به محمدرضا پهلوی خواست که مصوبه دولت در مورد انجمن های ایالتی و ولایتی لغو شود.

3 آذر 1305
مقررات و شرایط خروج اشیای عتیقه ی روی خاکی و زیر خاکی اعلام شد، این اعلامیه به کوشش میلسپو رییس کل مالیه، احمد بدر وزیر معارف و حسن اسفندیاری وزیر مالیه تهیه شد. در این قانون آمده است که برای حمل اشیای عتیقه ی کم تر از 50 سال باید اجازه ی نماینده ی وزارت معارف باشد و برای اشیایی که قدمتشان بیش از 50 سال است، مجوز اداره ی خزانه داری کل محاسبات بیوتات لازم است.

3 آذر 1302
دستور دستگیری فرخی یزدی مدیر روزنامه ی توفان به دلیل چاپ مقاله ای علیه رضاخان، صادر شد، اما او توانست فرار کند و به سفارت روسیه برود.

3 آذر 1285
نشریه ی «ارگان خبری» مجلس شورای ملی منتشر شد. امتیاز این روزنامه به دستور مظفرالدین شاه به عهده ی میرزا محسن مجتهد، مدیریت آن به سیدمحمد صادق طباطبایی و سردبیری آن نیز به ادیب الممالک فراهانی واگذار شد.
برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد3)
آرشیو خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)
گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**2059**9131

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
3 کتاب تاریخ معاصر ایران/کتابنامه