سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



آشنايي با هنر لعاب کاري


جام نيوز/ لعاب ها طيف وسيعي از ترکيبات آلي و معدني را در بر مي‌گيرند. لعاب مربوط به سراميک معمولاً مخلوط شيشه مانندي متشکل از کوارتز، فلدسپات و اکسيد سرب (PbO) است.

اين اجزا را پس از آسياب شدن و نرم کردن به صورت خميري رقيق درمي‌آورند. آنگاه وسيله سراميکي مورد نظر را در اين خمير غوطه‌ور کرده و آن را پس از خشک شدن در کوره تا دماي معين حرارت مي‌دهند. پس از لعاب دادن روي چيني، روي آن مطالب مورد نظر را مي‌نويسند يا اينکه طرح‌هايي را نقاشي مي‌کنند و دوباره روي آن را لعاب داده، بار ديگر حرارت مي‌دهند. در اين صورت وسيله مورد نظر پرارزش‌تر و نوشته و طرح روي آن بادوام‌تر مي‌شود.

لعاب باعث توليد فاز شيشه مي‌شود؛ اما دقيقاً نمي‌توان گفت که علت شيشه‌اي بودن لعاب چيست؛ زيرا در علم مهندسي سراميک، شيشه به ماده‌اي گفته مي‌شود که SiO۲ دارد؛ در حالي که لعاب اين ماده را ندارد. شيشه‌هاي سودالايم را مي‌توان از لحاظ ساختاري با تقريب خوبي به لعاب شبيه دانست؛ اما دقيقاً لعاب سودالايم نيست.

انواع لعاب کاري
لعاب بي‌رنگ :

اين نوع لعاب که براي پوشش سطح چيني‌هاي بدلي ظريف به کار مي‌رود، بي رنگ و شفاف است و از مخلوط کلسيم و سيليس و خاک چيني سفيد تهيه مي‌شود.

لعاب رنگي :
براي رنگ آبي از اکسيد مس (Cu2O)، براي رنگ زرد از اکسيد آهن (FeO) و براي رنگ سبز از اکسيد کروم (Cr2O3)، براي رنگ زرد از کرومات سرب و براي رنگ ارغواني از ارغواني کاسيوس استفاده مي‌شود.

لعاب کدر :
اين نوع لعاب که براي پوشش چيني‌هاي بدلي معمولي به کار مي‌رود، از مخلوط SnO2 , PbO , SiO2 , Pb3O۴، نمک و کربنات سديم تهيه مي‌شود که آن را پس از ذوب کردن، سرد کردن و پودر کردن، در آب به صورت حمام شير در مي‌آورند و شيء لعاب دادني را در آن غوطه‌ور مي‌کنند.

ظروف لعابي
ظروف لعابي درواقع، نوعي ظروف آهني هستند که سطح آنها را به منظور جلوگيري از زنگ زدن، از لعاب مي‌پوشانند. البته اين نوع ظروف را نبايد زياد گرم يا سرد و يا پرتاب کرد و يا اينکه تحت ضربه قرارداد، زيرا لعاب سطح آنها ترک برداشته و مي‌ريزد.


ویدیو مرتبط :
لعاب شکز زن دونات