وقتی انحراف غیر اخلاقی دختران و پسران ایرانی از نان شب واجب‌تر می‌شود!


عده‌ای که تعدادشان کم نیست از روش‌های مستهجن گرفته تا ... سعی در انحراف جوانان دارند.

وقتی انحراف غیر اخلاقی دختران و پسران ایرانی از نان شب واجب‌تر می‌شود!به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،ازدواج به عنوان سنتی پسندیده در تمام جوامع، در طول تاریخ از جایگاه خاصی برخوردار بوده است. هر فردی با ازدواج و تشکیل خانواده وارد مرحله جدیدی از زندگی می‌شود و نقش همسر بودن را می‌پذیرد که لازمه‌ی آن، احترام، عشق تعهد و مسئولیت‌پذیری است.

ازدواج در دین اسلام از سنتهای حسنه به شمار می‌رود و بارها توسط پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) مورد توجه و سفارش قرار گرفته است.

در جامعه ما ازدواج و تشکیل خانواده یکی از عرف‌ها و رسوم قدیمی و با ارزش به شمار می‌رود و بزرگترین آرزوی هر خانواده ایرانی خوشبخت‌ شدن و به اصطلاح عاقبت به خیری آنهاست.

با ورود رسانه‌های نوین در سال‌های اخیر و تبلیغاتی که از سوی رسانه‌های غربی برای تغییر سبک زندگی ایرانی - اسلامی صورت می‌‌گیرد در برخی موارد شاهد تغییر این الگو هستیم.

ساخت سریال‌های ماهواره‌ای که با اهداف خاص و در جهت کم‌رنگ شدن اصول اخلاقی می‌شود نظام ارزشی و ارتباطی خانواده‌ها را نشانه گرفته است. زیر سؤال بردن عقاید دینی، آسیب‌زدن به نظام فرهنگی و ارزشی جامعه ایجاد تعارض درونی در مخاطب، عادی جلوه دادن روابط آزاد و خارج از چهارچوب بین زن و مرد و بی‌اهمیت بنیان خانواده از اهداف اصلی این رسانه‌ها است.

در کل جهان 300ماهواره تلویزیونی فعال است که از این تعداد 116 ماهواره فضای ایران را پوشش می‌دهد. شبکه‌های فارسی زبان که فقط برای فارسی زبانان و به ویژه ایرانی‌ها برنامه تولید و پخش می‌کنند، به بیش از 160 کانال رسیده است.

طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان بسیج ورزشکاران استان اصفهان در حال حاضر 15 هزار شبکه ماهواره‌ای در ایران قابل دریافت است که حال اگر ما حداقل‌ترین هزینه‌های ساخت یک دقیقه فیلم را 2 میلیون تومان برابر 65 دلار در نظر بگیریم ساخت یک ساعت فیلم که برابر 60 دقیقه‌ است مبلغ 120 میلیون تومان معادل 39000 دلار می‌شود اگر ما در 24 ساعت که معادل 1440 دقیقه‌ است یک حساب سرانگشتی داشته باشیم هزینه پخش فیلم چقدر می‌شود و در طول یک ماه چقدراست که به فرمول زیر می‌رسیم:

120 میلیون تومان × 24 ساعت × 60 دقیقه = ؟؟؟؟ و عددی نجومی به دست می‌آوریم.

سؤال اصلی اینجاست که چرا کشورهای غربی با وجود اینکه با مشکلات اقتصادی فروانی مواجه‌اند در حال حاضر چنین هزینه‌های هنگفتی برای ساخت برنامه‌های سرگرم ‌کننده و سریال‌ها صرف کنند و به صورت رایگان در اختیار ما قرار می‌گیرد؟!

این شبکه‌های فارسی زبان با ساخت سریال‌ها و مسابقات سرگرمی و استعدادیابی اقدام به معرفی الگوهای غربی به مخاطب می‌کنند که نتیجه آن از بین رفتن حریم‌ها و گسترش بدحجابی و پوشش‌های خلاف عرف، افزایش ازدواج‌های سفید و خانه‌های مجردی است.

به طوریکه برخی افراد ناآگاه تحت تأثیر این سریال‌ها تصمیم می‌گیرند که بدون ازدواج کردن و تشکیل خانواده به زندگی خود ادامه دهند که این افراد متأسفانه وارد روابط ناصحیح با جنس مخالف می‌شوند و این دوستی‌های خارج از عرف و شرع باعث می‌شود افراد هیچگاه تن به ازدواج ندهند. در این رابطه نادرست جنسیت طرفین موضوعیت دارد و نگاه دو طرف کاملا جنسیتی است. رابطه‌ای صمیمانه و اغلب پنهانی که احساسات طرفین در این ارتباط دخالت جدی دارد. اینگونه روابط اثرات بسیار سوئی بر هر دو طرف می‌گذارد و تمایل مردان به ازدواج را کاهش می‌دهد.

دخترانی که وارد این رابطه غلط می‌شوند با تصور اینکه آن‌ها فقط برای هم هستند بعد از به هم خوردن رابطه، به شدت دچار سرخوردگی و افسردگی شدید می‌شوند و اعتماد خود را به جنس مخالف از دست می‌دهند. دختران به دلیل آسیب پذیر بودن، بیشتر در معرض آفت‌های روانی این دوستی‌ها هستند. از دست دادن فرصت‌های ازدواج، نگرانی و اضطراب از برملا شدن رابطه و بدبینی از دیگر عواقب این رابطه‌ها است.

حبیبه تک‌دهقان کارشناس روانشناسی بالینی در مرکز درمانی ولیعصر (عج) استان البرز در خصوص دوستی دختر و پسر می‌گوید: یکی از تصورات شایع در مورد دوستی با جنس مخالف این است که این رابطه به مردها آسیب زیادی وارد نمی‌کند که تصور درستی نیست. مردها در روند دوستی، مسئولیت گریز می‌شوند و چون نیازهای عاطفی و زیستی آن‌ها در این رابطه نادرست تأمین می‌شود دیگر نیازی به ازدواج در خود احساس نمی‌کنند اما مشکل دیگری که برای مردان پیش می‌آید مغشوش شدن ذهن و بدبینی به جنس مخالف است. به طوریکه فرد بعد از ازدواج همسر خود را با کسانی که قبلا با آن‌ها رابطه داشته مقایسه می‌کند و این کار سبب دلسردی و دور شدن زوجین از هم می‌شود. همچنین طرفین بعد از ازدواج دیگر نمی‌توانند به هم اعتماد کنند و مدام یکدیگر را کنترل می‌کنند که مبادا از همسرشان خطایی سر بزند که این رفتارها در نهایت منجر به طلاق عاطفی می‌شود.

از آنجا که خانواده کوچکترین نهاد جامعه اما قدرتمندترین و مؤثرترین کانون برای ساماندهی اجتماعی به شمار می‌رود هرگونه آسیب به این بنیاد اجتماعی پیامدهایی را در تحول ساختار کلی جامعه و نظام فرهنگی و سلامت روانی جامعه به دنبال دارد. سرباز زدن از تشکیل خانواده و بالا رفتن سن ازدواج، آسیب‌های فردی و اجتماعی زیادی را در پی خواهد داشت.

طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور  در سال 1394 در مجموع یازده میلیون و 340 هزار دختر و پسر مجرد در کشور وجود دارد که 5 میلیون و 570 هزار نفر آن‌ها پسر و 5 میلیون و 670 هزار نفر دختر در سن ازدواج هستند که هرگز ازدواج نکرده‌اند.

*تجدید نسل و تک فرزندی

تک فرزندی و تمایل نداشتن فرزندان بیشتر از تبعات ازدواج در سن بالاست که در طولانی مدت باعث پایین آمدن میزان کارآیی جمعیت فعال جامعه می‌شود و باعث می‌شود که جمعیت کشور به دو گروه کهنسال و کم سال تقسیم شود که هر دو گروه نیازمند نگهداری و مراقبت هستند که هزینه‌های زیادی را به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

طبق پژوهش که از سوی مهدی وحدتی کارشناس جمعیت نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران انجام گرفته و ماهنامه‌‌ آمار (مهر و آبان 94) آن را منتشر کرده است نسبت خانواده‌های تک فرزند در سال 1385 در کل کشور 23.9 درصد در خانواده‌های شهری 25.2 درصد در خانواده‌های 21 درصد بوده است این ارقام در سال 1390 به ترتیب برای کل کشور 28.5 درصد برای خانواده‌های شهری 39.2 درصد و خانواده‌های روستایی 25.8 درصد بوده است.

تک‌دهقان در مورد پدیده تک‌فرزندی معتقد است ، محدود شدن شبکه اجتماعی نتیجه تک‌فرزندی است که علاوه بر آسیب‌های اجتماعی برای فرد نیز تبعاتی دارد معمولاً تک‌فرزندها به دلیل توجه بیش از حد خانواده خودخواه‌تر از دیگران به بار می‌آیند و همین امر باعث می‌شود در آینده نتوانند احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و تعامل خوبی با اطرافیانشان داشته باشند ناگفته نماند که تک فرزندها به دلیل نداشتن روابط اجتماعی زیاد در دوران کودکی بیشتر از دیگر همسالان خود در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

*باروری سخت در سنین بالا

از دیگر نتایج منفی افزایش سن ازدواج، باروری سخت است. هر چقدر سن مادر باردار بیشتر باشد احتمال ابتلای جنین به انواع مشکلات کروموزومی افزایش می‌یابد.

دکتر ژاله ذوالقدری جراح و متخصص زنان درباره عوارض بارداری در سن بالا می‌گوید: "عوارض دوران بارداری مانند سقط جنین، دیابت، بارداری، مسمومیت حاملگی، زایمان زودرس تولد نوزادان مبتلا به سندروم داون یا منگولیسم در زنان بالای 35 سال بیشتر از زمان باردار دیگر است".

*فاصله سنی زیاد والدین و فرزندان

از دیگر تبعات بالارفتن سن ازدواج، افزایش فاصله سنی فرزندان و والدین است. کسانی که در سن ازدواج می کنند به دلیل فاصله سنی زیاد با فرزندانشان، انس و الفت کافی بین آنها وجود ندارد و باعث دورشدن و فاصله گرفتن اعضای خانواده از هم می‌شود.

تک‌دهقان کارشناس روانشناسی بالینی در این باره معتقد است: پائین آمدن کیفیت فرزندپروری از دیگر تبعات افزایش سن ازدواج است چراکه پدر و مادر در سن بالا دیگر شور و نشاط کافی برای اینکار را ندارند چون سالهای زیادی از عمرشان را مجرد بوده‌اند و مسئولیت خاصی نداشته‌اند و دراین سن حوصله کافی برای تربیت درست فرزندشان را نخواهند داشت و از آنجا که نیازهای هر گروه متفاوت است مسلما پدر و مادر "میانسال" با فرزند "نوجوان" خود تعامل درستی نخواهند داشت."

خداوند متعال انسان‌ها را به صورت زوج آفریده است و هیچکس نمی‌تواند بدون ازدواج به تکامل واقعی برسد کاهش میزان ازدواج، جامعه را با فروپ


ویدیو مرتبط :
شوخی دختران ایرانی و پسران ایرانی - جوک حسن ریوندی