ساخت کوره چوب‌سوز برای بومیان «سلخ»


کوره چوب‌سوز با هدف فعالیت بومی‌های روستای «سلخ» جزیره قشم در زمینه‌ی هنر سفالگری در پنجاه‌ویکمین جشنواره هنرهای محیطی ساخته شد.

مجید ضیایی - یکی از هنرمندان حاضر در پنجاه‌ویکمین جشنواره هنر محیطی - در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، درباره‌ی ساخت کوره‌ی چوب‌سوز به‌عنوان یکی از فعالیت‌های این دوره از جشنواره، اظهار کرد: ساختن کوره چوب‌سوز به پایان رسیده و فعلا به بهره‌برداری نرسیده است. قرار است هفته آینده هنرمندان و مردم بومی از این کوره برای ساختن ظروف و مجسمه‌های سفالی استفاده کنند.

او درباره‌ی هدف از ساختن این کوره در منطقه قشم، گفت: این کوره پیش از این به‌صورت سنتی ساخته می‌شد و سوخت آن چوب است. در اینجا شرایطی فراهم است که می‌توان از مواد بازیافتی برای سوخت کوره استفاده کرد. همچنین متوجه شدیم خاک جزیره برای سفالگری مناسب است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم این کوره را برای فعالیت بومی‌ها در زمینه‌ی هنر سفالگری راه‌اندازی کنیم.

این هنرمند همچنین بیان کرد: گروهی از اساتید و دانش‌آموختگان سفال از 11 اسفندماه در «باغ زینت» شروع به فعالیت کرده‌اند و برای آموزش و ترویج سفالگری در جامعه بومی «سلخ» تلاش می‌کنند. علاوه بر ساخت کوره، کارگاه‌هایی نیز در زمینه تکنیک‌های ساخت و همچنین ایده‌پردازی برای بومیان برگزار می‌شود تا بتوانند آثارشان را ارائه کنند.

ضیایی به نمایش آثار ساخته‌شده در این کوره اشاره کرد و افزود: خروجی کار هنرمندان 21 اسفندماه به‌نمایش درمی‌آید. جشنواره هم تا 24 اسفندماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، انجام پروژه‌های هنری فردی یا مشترک نیز بخشی از برنامه‌های این جشنواره است که از جمله آن می‌توان به طراحی و ساخت سِت ظروف برای مجموعه «زینت» اشاره کرد. این ظروف عملکردی مناسب و ویژگی بصری متناسب با زیست‌بوم منطقه هرمزگان و روستای سلخ دارند.

انجام یک پروژه مشترک با الهام از کار کودکان نیز بخش دیگر این جشنواره است. به این صورت که هریک از سفالگران از میان کارهای زیادی که تا کنون بچه‌ها با گل ساخته‌اند، یک کار را انتخاب می‌کنند و با کمترین دخل و تصرفی یا با الهام از آن، اثری را خلق می‌کنند.

در این دوره از جشنواره هنرهای محیطی، هنرمندانی مامنند محمدمهدی انوشفر، مریم کوهستانی، مجید ضیایی، یاسر رجبعلی، امین جوادی آذر، ندا صمدی، عاطفه فاضل، رضا پورحسینی، ولی جوادی‌آذر و فرهاد بیات‌زاده حضور دارند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
مشعل و کوره غبار چوب سوز