سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بازدید نمایندگان اقلیت های مذهبی از کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی (ره) در قم


به گزارش ایرنا، مسئول بخش تشریفات کتابخانه نجفی در این بازدید که روز پنجشنبه برگزار شد، با بیان اینکه این کتابخانه از نظر کمی و کیفی نخستین کتابخانه کشور محسوب می شود، اظهار داشت: کتابخانه آیت الله نجفی پس از کتابخانه سلیمانیه ترکیه و دارالکتاب مصر سومین کتابخانه بزرگ و مهم منطقه محسوب می شود.
محمد جواد طالبی تصریح کرد: این کتابخانه از نظر سرویس دهی کتاب های شیعی اولین کتابخانه در جهان اسلام به شمار می آید.
وی با بیان اینکه کتابخانه آیت الله نجفی تنها کتابخانه ای است که بوسیله یک مجتهد و بدون هیچ گونه کمک دولتی راه اندازی شده است، اظهار داشت: در حال حاضر این کتابخانه با وجود دیگر کتابخانه های مهم همچون ملی، مجلس شورای اسلامی و آستان قدس رضوی همچنان حرف اول را در کشور می زند.
وی با بیان اینکه بالغ بر 45 هزار نسخه خطی نفیس در 85 هزار عنوان و در موضوع های مختلف فقه و اصول، فلسفه، ریاضیات، تاریخ و جغرافی، فیزیک و شیمی، طب و بیشتر علوم قدیمه و جدید به زبان های گوناگون عبری، پهلوی، چینی، بودایی، سانسکریت در این کتابخانه نگهداری می شود، تصریح کرد: آیت الله نجفی به خاطر مهارت و تبحر خاصی که در فقه و اصول، تفسیر قرآن، ریاضیات، هندسه، جبر، تاریخ و جغرافیا داشت، در سن 27 سالگی به درجه اجتهاد رسید، لذا نخستین مجتهدی که به گردآوری نسخ خطی در قالب یک کتابخانه مبادرت کرد محسوب می شود.
طالبی همچنین با اذعان به اینکه آن فقید سعید برای جمع آوری کتاب های خطی با مشکل هزینه های مادی مواجه بود، تصریح کرد: آن مرحوم از طریق نماز و روزه استیجاری، زیارت نیابتی و همچنین کار در کارخانه پول مورد نیاز برای خرید این کتاب ها را تامین می کرده است.
وی اضافه کرد: آیت الله مرعشی با وجود قرار داشتن در جایگاه اجتهاد، زمانی که در نجف اقامت داشت، روزها را به درس خواندن و فعالیت های علمی می گذراند، و شب ها نیز با کار در کارخانه هزینه خرید کتاب های خطی خود را بدست می آورد.
مسئول تشریفات کتابخانه نجفی با بیان اینکه آن فقیه عالیقدر جهان تشیع در کنار مجموع کتاب هایی که جمع آوری کرده، 147 عنوان کتاب نیز خود در موضوع های مختلف به رشته تحریر در آورده است، تصریح کرد: قدیمی ترین کتاب موجود در این کتابخانه، قرآن نوشته شده بر روی پوست بز به خط کوفی است، که قدمت آن بیش از یک هزار و 300 سال یعنی زمان امام باقر(ع) و امام صادق (ع) تخمین زده می شود.
وی تصریح کرد: یک برگ کاغذ منسوب به خط امام رضا(ع) که سوره مریم در آن نوشته نیز از جمله قدیمی ترین نسخ خطی در این کتابخانه محسوب می شود.
طالبی با بیان اینکه این کتابخانه از بخش های مختلفی همچون مرمت نسخ خطی، میکرو فیلم و مرمت نسخ سنگی تشکیل شده است، تصریح کرد: این کتابخانه از سه سالن مطالعه برخوردار است، که یک سالن برای محققان و پژوهشگران، یک سالن برای طلبه ها و روحانیان و سالن دیگر با 700 صندلی برای عموم مردم است.
وی با بیان اینکه استفاده از کتاب های این مجموعه در داخل کتابخانه برای عموم رایگان است، تصریح کرد: به علت وقف بودن هیچ کتابی امانت داده نمی شود، و برای ساکنان کشورهای اسلامی که امکان سفر به ایران و بازدید از این کتابخانه را ندارند، نسخ به شکل پرینت، میکرو فیلم و لوح فشرده برای آنها ارسال می شود.
آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی در سال 1276 هجری شمسی در نجف به دنیا آمد، و در 7 شهریور 1369 پس از سال ها مجاهدت در راه حق و دروس دینی و الهی به دیدار حق شتافت و پیکر مطهرش در کتابخانه منسوب به او در شهر مقدس قم به خاک سپرده شد.ک/3
7403 / 1175/ 6075

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
دیدار نمایندگان اقلیت های مذهبی با آیت الله جوادی