سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ایران رتبه پنجم زمین های زیرکشت آبی را در جهان دارد


به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا توکلی روز شنبه در کارگاه آموزشی باغ ها در اراضی شیبدار با اولویت توسعه انگور در بجنورد اظهار کرد: باید مدیریت برتر در استفاده از منابع آبی در کشور ایجاد شود تا روند توسعه کشاورزی بهبود یابد.
وی افزود: در کشور ما 25 میلیارد متر مکعب بارش سالانه باران در اراضی دیم داریم ولی درطول 26 سال گذشته راندمان تولید تنها 21 کیلوگرم گندم در هکتار افزایش یافته است.
وی در ادامه اظهار کرد: با ایجاد باغ های جدید در مناطق دیم و اجرای طرح های جمع آوری بارش باران، مدیریت کشت دیم در استان خراسان شمالی اصلاح می شود.
وی گفت: بارندگی سالانه استان حدود 300 میلی متر است و برای اثربخشی این میزان بارش باید راه کارهای برای ذخیره آب و ممانعت از تبخیر آب اندیشید.
وی گفت : 90 درصد آب در زراعت دیم تبخیر می شود بنابراین باید سعی کنیم با کشت انگور در کانال های عمیق و ذخیره رواناب در کانال های جانبی از ظرفیت بارش نهایت استفاده را ببریم.
این استاد دانشگاه از دیگر راهکارهای بهره وری صحیح منابع آبی را ایجاد سامانه های استحصال و جمع آوری آب باران، جمع آوری و هدایت و نفوذ آب در پای هدف، افزایش ضریب رواناب و کاهش آستانه رواناب و تدارک وتهیه بستر مناسب و افزایش ظرفیت آب خاک در پای درخت عنوان کرد.
وی گفت: هر چند ظرفیت و استعداد این استان مناسب است اما برنامه علمی در زمینه کشاورزی و همچنین در سامانه های جمع آوری آب بخوبی کار نشده است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود 40 هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است و از این عرصه 16 هزار هکتار آن باغ انگور تشکیل می دهد .
خراسان شمالی با تولید 175 هزار تن انگوردر سال 1393 توانسته است موقعیت مناسبی در کشور داشته باشد.
6003 / 6042

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
رتبه ی نظامی ایران در جهان