سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



روایت جهانگیری از دیدار با مقام معظم رهبری درباره انتخابات


پس از آنکه عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، چهارشنبه گذشته از دیدار خود با مقام معظم رهبری و گزارش ردصلاحیت‌ها به ایشان خبر داد، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری روایت خود را از این دیدار در همایش استانداران و فرمانداران اعلام کرد؛ دیدارهایی که به گفته جهانگیری در دو جلسه طولانی و با همراهی وزیر کشور انجام شده است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : پس از آنکه عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، چهارشنبه گذشته از دیدار خود با مقام معظم رهبری و گزارش ردصلاحیت‌ها به ایشان خبر داد، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری روایت خود را از این دیدار در همایش استانداران و فرمانداران اعلام کرد؛ دیدارهایی که به گفته جهانگیری در دو جلسه طولانی و با همراهی وزیر کشور انجام شده است.

 به گزارش« انتخاب»، براساس آنچه «ایسنا» از اظهارات معاون اول رئیس‌جمهوری در دومین همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور گزارش داده است، جهانگیری با بیان اینکه مقام معظم رهبری به دلیل حساسیت مسائل داخلی و خارجی و اهمیت انتخابات، از یک انتخابات پرشور که همه در آن حاضر باشند و مشارکت حداکثری داشته باشند صحبت کرده‌اند، تاکید کرد: انتخابات میدانی است که آسیب‌های اجتماعی کشور را کاهش می‌دهد و دغدغه مقام معظم رهبری در این باره به حدی بود که به همراه وزیر کشور در دو جلسه طولانی برای پیدا کردن راهکار در این زمینه در خدمت ایشان بودیم.

یکی از این راهکارها امیدواری مردم است و انتخابات می‌تواند این نقش را ایفا کند. معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به نقش شورای نگهبان در انتخابات گفت: اطمینان داریم که شورای نگهبان با سعه صدر به‌گونه‌ای عمل می‌کند که در همه صحنه‌های کشور رقابت پر شوری ایجاد شود و همه گرایش‌ها احساس کنند که برایشان حق انتخاب وجود دارد. در همین حال حسینعلی امیری سخنگو و قائم‌مقام وزارت کشور نیز در همین همایش با بیان اینکه بررسی صلاحیت کاندیداها از جمله اقتضائات حق‌الناس است، تاکید کرد: کسی که وارد مجلس می‌شود، نباید فردی ناصالح و مجرم و خیانتکار باشد یا اعتقادی به اسلام، ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی‌ نداشته باشد، ما نیز به عنوان دولت، مخالف حضور آن‌ها در مجلس هستیم.

تاکید هاشمی بر ایجاد زمینه حضور حداکثری

از سوی دیگر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز پنج‌شنبه در دیدار جمعی از علما و فضلای حوزه علمیه قم با تاکید بر اهمیت انتخابات اسفندماه امسال، تاکید کرد که باید مرحله به مرحله این انتخابات، قانونی و عادلانه برگزار شود تا مردم به نامزدهای مورد نظر خود از طیف‌های مختلف و دلسوز با وجود همه سلایق و گرایش‌های فکری داخل خانواده انقلاب و نظام اسلامی رأی بدهند؛ تا شاهد انتخاباتی پرشور با حضور حداکثری مردم باشیم.

امیدواری به افزایش تعداد تایید صلاحیت‌ها

با این همه و با وجود برخی نگرانی‌ها درباره رد یا عدم احراز صلاحیت‌ها از سوی تعدادی از ثبت‌نام‌کنندگان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، دبیر ستاد انتخابات کشور امیدوار است تعداد زیادی از این افراد صلاحیت‌شان تایید شود. به گزارش «ایسنا»، علی پورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور در همایش استانداران و فرمانداران کشور با اشاره به تعداد 6753 نفر افرادی که صلاحیت آنها در انتخابات پیش رو رد یا احراز نشده، گفته است که در غیر این صورت در برخی از حوزه‌های انتخابیه رقابت و مشارکتی وجود نخواهد داشت.

عارف و تعاملات مثبت با شورای نگهبان

در همین حال، رایزنی‌ها با شورای نگهبان یکی از گزینه‌هایی است که برخی چهره‌های سیاسی و نیز برخی نمایندگان فعلی مجلس که ردصلاحیت شده‌اند از آن سخن می‌گویند . در این باره می‌توان به اظهارات محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اشاره کرد. به گزارش «ایرنا»، عارف در حاشیه دومین کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه مرجع رسیدگی شورای نگهبان است، گفت: تاکنون تعاملاتی با شورای نگهبان داشتیم که بسیار مثبت بوده است، اما در عین حال با شخصیت‌های برجسته‌ای هم تعاملاتی داشتیم. او گفته است که به تجدیدنظر شورای نگهبان خوش‌بین است. با این همه اما سیامک ره‌پیک سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در گفت‌و‌گو با «ایسنا» هرگونه برگزاری جلسه در شورای نگهبان برای رایزنی درباره احراز صلاحیت‌ها را تکذیب کرد .

واکنش آیت‌الله نورمفیدی به ردصلاحیت‌ها

واکنش‌ها به عدم احراز بیش از 50 درصد ثبت‌نام‌کنندگان برای نمایندگی مجلس دهم همچنان ادامه دارد. آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه گرگان هم در واکنش به این موضوع، ضمن تاکید بر پرهیز از تضعیف نهاد‌های نظام و به‌ویژه شورای نگهبان، از ردصلاحیت برخی از نیروهای مومن و معتقد به نظام و انقلاب و قانون اساسی و رهبری اظهار تاسف کرد و افزود: برخی از کسانی که نامشان جزو احراز صلاحیت شدگان نیست را از نزدیک می‌شناسم و شهادت می‌دهم که از نیروهای انقلابی و معتقد به ولایت فقیه و رهبری هستند و دلسوز نظام محسوب می‌شوند. به گزارش «انتخاب»، آیت الله نورمفیدی تاکید کرد: ما هم معتقدیم کسی که نظام و انقلاب و رهبری و قانون اساسی را قبول ندارد، نباید اجازه ورود به نهاد مهم قانون‌گذاری و تصمیم گیری را داشته باشد ولی متاسفانه برخی در تفسیر التزام به اسلام و ارکان نظام سلیقه‌ای عمل می‌کنند و این موجب گسست و فاصله برخی نیروهای علاقه‌مند به نظام و کشور می‌شود.

مساله‌دارها تایید نمی‌شوند

از سوی دیگر آیت‌الله موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در حاشیه نشست عمومی انجمن اسلامی پزشکان درباره ردصلاحیت‌ها و عملکرد شورای نگهبان گفت که این شورا عادل است و اگر کسی مساله‌دار است، تایید نمی‌کنند. او همچنین درباره تایید صلاحیت آیت‌الله هاشمی گفت که فکر می‌کنم تایید شود. او همچنین با اشاره به‌نظر جامعتین درباره سیدحسن خمینی گفت: ظاهرا به او گفته بودند که امتحان دهید و امتحان نداده است؛ بنابراین دیگر نمی‌تواند شرکت کند. آیت‌الله سید احمد خاتمی نیز در نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه مسوولیت‌ها در نظام اسلامی «امانت‌های سیاسی» هستند، گفت: نمایندگانی در شأن ملت ایران هستند که مسوولیت را امانت بدانند نه لقمه چرب.

*دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
روایت دیدار فرهنگیان و معلمان با مقام معظم رهبری