سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بیماریهای مزمن در کودکان -آکا


,[categoriy]

بیماریهای مزمن در کودکان -آکابیماریهای مزمن در کودکان -آکا

آکاایران: بیماریهای مزمن در کودکان

آکاایران: آکا ایران : به کودک خود کمک کنید که بهتر شوند.

به گزارش آکاایران: اطلاعات ای برای والدین و افرادی که از کودکان نگهداری میکنند :

داستان جس 14 ساله :

همه چیز زمانی شروع شد که من بخاطر گلو درد مدرسه نمی رفتم . خیلی احساس خستگی می کردم و برایم سخت بود از تختخواب بیرون بیایم . با وجود اینکه بعد از ظهرها می خوابیدم ساعات طولانی در شب نیزنیا ز به خواب داشتم ومیخوابیدم .

من سابق به این در تنیس خیلی خوب بودم و تقریبا در رده های بالای کلاس قرار داشتم .

خیلی میخواستم به مدرسه برگردم چون میداتستم که عقب خواهم ماند . دوستانم برای دیدن من به خانه ما آمد ند و لی آنقدر خسته بودم که فقط آنها را برای مدت کوتاهی دیدم و آنها کم کم تماس گرفتن با من و بدیدن من آمدن را قطع کردند .من دلم برای آنها تنگ می شد ولی بعلت خستگی نمی توانستم با آنها تماس بگیرم . بعد از انجام هر کاری من نیاز به زمانی برای استراحت داشتم.

یک روز با پدر و مادرم بیرون رفتم و بعد از آن سه روز طول کشید که خستگی من رفع شود .

در سالهای اخیر آزمایشات زیادی برایم انجام شده ولی هیچ چیز خاصی پیدا نشده است .

با مدرسه من صحبت شد تا من کم کم دوباره در خانه شروع به تحصیل کنم .من و مادرم از اینکه من دوباره بدتر شوم خیلی هراسان بودیم . وقتی فیزیوتراپیست به خانه ی ما آمد خیلی خوب نگرانی ما را فهمید و من قبول کردم که آرام آرام یکسری ورزش آسان را شروع کنم .

دکتر من پیشنهاد کرد که من یک روانپزشک را ببینم ولی من تصور کردم که من اختلالات عصبی ندارم .ولی دکتر خانواده گفت بعلت اینکه من مدت طولانی مریض بودم این میتواند کمک خوبی برای من و خانواده ام باشد . من قبول کردم که در مرکز روانپزشکی کودکان دیده شوم و ببینم آیا آنها میتوانند به من کمک کنند. ما توسط یک متخصص خانواده درمانی دیده شدیم واین به ما کمک کرد که راجع به مشکلات خانواده صحبت کنیم و نسبت به این مشکلات مثبت تر بیاندیشیم.

خستگی مزمن چیست؟

یک اختلال نادر که که معمولا در نوجوانی یا زودتر شروع میشود (بطور نادر این اختلال در زیر 7 سالگی شروع میشود )نام دیگر این اختلال آنسفالومیلیت و یا تحریک مننژ میباشد .

علائم سندرم خستگی مزمن چیست ؟ 

علامت اصلی ، خستگی مفرط بعد از یک فعالیت کوچک است .این خستگی با استراحت برطرف نمیشود و با مشکلات روانی و جسمی مطابقت ندارد ، معمولا با یک بیماری ناگهانی وکوتاه مدت مثل انفلانزا شروع میشود اما میتواند به آهستگی هم شروع شود

مانند تب گلندولار. این بیماری بسیار ناتوان کننده است میتواند طولانی مدت یا راجعه شود .

علائم معمول این بیماری :

سردرد

دردهای عضلانی بدن

اختلال ریتم نرمال خواب و خوراک

مانند سایر بیماریهای شدید ،این بیماری تاثیرات شدید عاطفی و روانی دارد . کودک میتواند دچار افسردگی ،اضطراب و بهانه گیری شود و یا تمرکزدر یادگیری برایش مشکل میگردد .

تشخیص سندرم خستگی مزمن از نظر بالینی مشکل است معمولا کودکان مکررأ توسط پزشکان آزمایش میشوند .

,[categoriy]

تاثیر سندرم خستگی مزمن چیست ؟

سندرم خستگی مزمن میتواند زندگی را مختل نماید .کودک شخصأ نمی تواند قادر به انجام کارهای روزانه مثلأ مدرسه رفتن باشد یا نمیتواند با دوستان خود بیرون برود یا به انجام تفریحات خود بپردازد .

رفتن به مدرسه میتواند خیلی سخت باشد . کودکان مبتلا به این اختلال بعلت ماندن در تخت خواب سریعأ تناسب بدنی خود را از دست می دهند. مثلا تون عضلانی خود را سریعأ از دست میدهند .حتی در افراد سالم تمام این مشکلات بهبود را سخت میکند.

همه افراد در خانواده میتوانند این سختی را حس کنند . گاهی والدین مجبور به ترک شغل خود و پرستاری از فرزند بیمار شان میشوند .

سایر فرزندان ممکن است تصور کنند که فراموش شده اند .والدین میتوانند راجع به اینکه آیا کودک واقعأ بیمار است یا فقط طالب توجه است توافق نظر نداشته باشند.

من چگونه میتوانم کمک بگیرم :

در مراحل اولیه بیماری ممکن است بنظر بیاید هیچ کس علت بیماری و راه حل آن را نمیداند .این میتواند کودک را غمگین کند چون فکر میکند هیچ کس قبول ندارد او بیمار است و اطرافیان مشکل او را نمی فهمد این میتواند ارتباطات را در خانه و مدرسه مشکل نماید.

دکتر خانواده میتواند کودک را به متخصص اطفال یا روانپزشک معرفی کند تا بررسی و درمان شود .

در مدرسه پرستار مدرسه و روانشناس میتوانند از کودک حمایت نمایند .

چگونه خستگی مزمن درمان میشود ؟

هدف اصلی کمک به کودکان و نوجوانان با اختلال خستگی مزمن این است که فعالیت روزانه را آرام آرام شروع کنند .

در مورد درمان اصلی C S F اختلاف نظر وجود دارد. 

تحقیقات نشان میدهد که رفتار و شناخت درمانی بهمراه ورزش و فعالیت متناسب بدنی مفید است . این تحقیقات هیچ درمان طبی خاصی را پیشنهاد نمیکنند. برنامه ای که بطور آرام آرام فعالیت روزانه را تقویت کند میتواند به بهبود جسمانی و عضلانی کودک یاری رساند.

این مشکل است که بفهمیم کی و کجا و چگونه کودک خود را تشویق و یا آرام کنیم . مهم این است که مثبت و کمک کننده بیاندیشیم.

شما میتوانید اطلاعات بیشتر را از روانپزشک کودکان یا پزشک اطفال در خواست کنید .این وضعیت خوبی است که تمام افرادی که به نحوی در کمک به این کودکان دخالت دارند با هم دیدار کرده چون به آنها اجازه میدهد که نظرات خود را طرح و بهترین راه کمک فیزیکی یا عاطفی –تحصیلی را پیدا کنند. کار گروهی برای پیشرفت مداوم بسیار کمک کننده است .

تحقیقات روی چگونگی بهبود این کودکان نشان میدهند اغلب افراد مبتلا به خستگی مزمن جسمأ بهبود کامل میابند و بقیه تا حدی که بتوانند زندگی روز مره را ادامه دهند بهبود میابند.


ویدیو مرتبط :
سیب سلامت / بیماریهای خون کودکان / دکترعزیز اقبالی