فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



شکارسری: سادگی و اختصار گفتمان شعر امروز است/دهقانی: عاشقانه‌های سیاسی در کتاب دیده می‌شود


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، برنامه «عصری با کتاب» ویژه مجموعه شعر «دوست داشتن با طعم شکوفه‌های گیلاس» اثر شبنم نادری با حضور شاعر و جمعی از منتقدان در خبرگزاری فارس برگزار شد.

*سادگی و اختصار گفتمان شعر امروز است

حمیدرضا شکارسری در بخشی از این مراسم با اشاره به اینکه در جریان نقد با شخصیت حقیقی شاعر کار ندارد و می‌خواهد درمورد یک شاعر سخن بگوید، گفت:‌ سادگی و اختصار، گفتمان شعر امروز است و شاید این پاسخی به نیاز مخاطبان است، پس باید بپذیریم که این گفتمان وجود دارد، البته در کنار آن باید پذیرفت این گفتمان، آسیب‌هایی برای زبان شاعرانه در پی داشته است. به نوعی می‌توان گفت این کوتاه‌نویسی، یک فرصت برای جذب مخاطب به‌شمار می‌رود، ولی همین یک تهدید برای شاعر است که او را به کوچک و ساده‌بینی جهان، دچار می‌کند.

وی افزود: سه عنصر خیلی مهم در این مجموعه شعر به چشم می‌آید. ترکیب‌سازی در این کتاب، تکنیک غالب است، ولی سهل‌انگارانه با آن برخورد شده و به یک حالت ذهنی تقلیل یافته است. شاعر دارای دایره واژگانی گسترده‌ای است، اما از آن در موقعیت درست استفاده نکرده است.

*از جایگاه زبان با شعر روبرو نیستیم

این شاعر و منتقد ادبی در بخش دیگری از سخنانش گفت: روزمره نویسی در روزگار ما رایج شده و با آن دایره واژگانی پررنگ هم می‌شود، البته گاهی ما با روزمره‌نویسی می‌خواهیم منتقد روزمرگی باشیم، ولی در اینجا روزمره نوشته شده تا روزمرگی را ترویج کند.

شکارسری گفت: از جایگاه زبان ما با چیزی به‌عنوان شعر روبه‌رو نیستیم و بیش‌تر به نثر ادبی نزدیک می‌شویم. از منظر اندیشه اگر بخواهیم سخن بگوییم و اگر بپذیریم که از عشق سخن گفتن، یک اندیشه است، باید یادآوری کنیم که در برخورد سنتی با عشق در شعر، بیش‌تر برخورد تأویلی با آن می‌شود، اما در شعر مدرن ما زبان تأویل نداریم، بلکه شعر مدرن یک ساحت عریان دارد.

*احساسات به غنای کتاب کمک کرده است

او در ادامه گفت:‌ برخی رفت و برگشت‌ها در این شعر نشان از این دارد که شاعر فاقد یک پایگاه فکری است و بهتر است به جای به کار بردن لفظ اندیشه، بگوییم که شاعر دارای دل‌مشغولی است که اگر این دل‌مشغولی پایدار باشد، به اندیشه می‌رسیم، ولی ساحت اندیشه در این کتاب تُنک است.

وی در بخش پایانی سخنانش گفت: احساسات هرچند به ساحت اندیشه وارد نمی‌شوند، ولی به غنای کتاب کمک کرده است. بخش سوم این کتاب قابل قبول‌تر است و شاهد همان دل‌مشغولی‌ها هستیم. در نهایت آوردن کاریکلماتورها که بر بازی‌های زبانی ساده متکی است، از جمله معضلات کتاب است.

*موسیقی درونی در شعر رعایت شده است

در بخش دیگری از این مراسم عارفه دهقانی با اشاره به یکی از محاسن کتاب، گفت: اصل غافلگیری از جمله خوبی‌های این مجموعه شعر است که بسیار تکرار شده است، همچنین بحث موسیقی درونی در اشعار این کتاب رعایت شده و استفاده از ایهام به‌خصوص ایهام تداعی، به جا بوده و قابلیت یادآوری را دارد.

وی افزود: بخشی از اشعار این کتاب را می‌توان عاشقانه‌های سیاسی نامید که در قسمت‌هایی از کتاب دیده می‌شود و همین یکی از راه‌های موفقیت شاعر است که دست به معاصرگرایی زده است.

دهقانی در پایان سخنانش گفت: ارائه مضمون جدید و استفاده از عبارات روز نیز خلاقانه بوده است، البته شاعر در بخش‌هایی به سمت نثر ادبی گرایش دارد و کم‌تر می‌توان گفت شعر به‌خصوص شعر سپید است.

*ادبیات ما ادبیات زن ستیز است

فاطمه طارمی در برنامه «عصری با کتاب»‌گفت: من ادبیات‌مان را ادبیات زن‌ستیز می‌دانم و این را با توجه به تاریخ ادبی خود می‌گویم، از همین رو برگزاری برنامه‌ای برای یک نویسنده و شاعر زن من را خوشحال می‌کند.

وی افزود: این مجموعه از دو زاویه قابل بررسی است، یکی اینکه شاعر قبل از شاعر بودن، نویسنده است و از همین رو کارهایش در برخی قسمت‌ها به داستانک شبیه است که به نظرم برای انتشار آنها نباید عجله می‌کرد.

*بی مبالاتی در مصراع‌آرایی‌ها دیده می‌شود

طارمی گفت: در این مجموعه شاعر با زبان‌های مختلف به عشق پرداخته، ولی عشق‌هایی که ارزش تصویری ندارد، ولی در برخی نقاط دیده می‌شود. همچنین ما در این اشعار شاهد یک بی‌مبالاتی در مصراع‌آرایی هستیم.

این شاعر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قالب شعری این کتاب، گفت: ما به‌عنوان یک مجموعه سپید با کتاب روبه‌رو می‌شویم، ولی گاهی نیمایی می‌شود که البته این از توانایی‌های شاعر است.

*داستان به جای شعر

طارمی در بخش پایانی سخنانش‌، گفت: به‌عنوان اولین مجموعه می‌توان گفت این ضعف‌ها قابل چشم پوشی است و اگر روی آنها تمرکز کند، می‌تواند به نقاط قوت‌اش تبدیل شود، از آنجا که شبنم نادری تجربه کار اولش در حوزه داستان بوده، کمی شعرهایش ساختار داستانی دارد. برای مثال تکرارهای واژگان، گاهی اهمیت موضوع را می‌رساند، اما زیاده‌روی در تکرار دلزدگی ایجاد کرده و ممکن است خواننده کار را رها کند.

شبنم نادری شاعر مجموعه شعر «دوست داشتن با طعم شکوفه‌های گیلاس» در پایان این مراسم گفت: خانم‌ها در این مراسم مرا تحویل گرفتند، اما نقد جناب شکارسری من را دچار استرس کرد و حرف زدن را مشکل.

انتهای پیام/و


ویدیو مرتبط :
شعر عاشقانه بیگ بنگ زیبایی شعر و صدا :پیمان رضایی