بررسی وان ای 9 پلاس اچ‌تی‌سی (+HTC One E9)


اچ‌تی‌سی یکی از قدیمی‌ترین تولید‌کننده‌های تلفن‌های هوشمند است که با ورود برند‌های چینی همانند هواوی و قدرت نمایی اپل و سامسونگ روند نزولی در فروش پیش گرفته است. به همین دلیل این کمپانی سعی دارد با ارایه محصولات متنوع و خوش قیمت، کاربرانی از تمام رده‌ها را جذب کند. اچ‌تی‌سی وان ای ۹ پلاس یکی از محصولات جدید این شرکت است. سری وان ای (One E) از مشخصات تقریبا مشابهی با سری وان ام (One M) بهره می‌برد و جنس بدنه‌ی آن‌ها بزرگترین تفاوتشان با پرچمداران این کمپانی تایوانی است. تلفن‌های خانواده وان E به جای بدنه فلزی از یک بدنه پلاستیکی باکیفیت بهره می‌برند و به همین دلیل قیمت پایین‌تری هم دارند. اچ‌تی‌سی با ارتقای نمایشگر، دوربین و  حافظه رم، سعی داشته است تا وان ای ۹ پلاس را بیشتر از یک بروزرسانی کوچک نسبت به نسل قبل خود (وان ای ۹) معرفی کند. در ادامه شما را به مطالعه‌ی بررسی تخصصی این محصول دعوت می‌کنیم.

وان ای ۹ پلاس توسط دفتر اچ‌تی‌سی در ایران در اختیار زومیت قرار گرفته تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

نسخه‌ی تک سیم‌کاره این تلفن قیمت حدودا ۱.۱ میلیون تومان و نسخه دو سیم‌کارته آن قیمت تقریبی 1.2 میلیون تومان دارد. نسخه‌ای که برای بررسی به دست ما رسیده بود از دو سیم کارت پشتیبانی می‌کرد.

وان E9 پلاس

مشخصات فنی  HTC One  E9 plusHTC One M9 plusHTC One E9Size 156.5 x 76.5 x 7.5 mm 151 x 72x 9.6 mm 156.5 x 76.5 x 7.5 mm وزن 150 g 168 g 147 g صفحه نماِیش 5.5 inches LED-backlit IPS LCD 5.2 inches Super LCD3 5.5 inches LED-backlit IPS LCD رزولوشن 1440x 2560pixels (~534ppi pixel density) 1440x 2560pixels (~565 ppi pixel density) 1080 x 1920 pixels (~401 ppi pixel density) سیستم عامل Android 5 Lollipop Android 5 Lollipop Android 5 Lollipop حافظه ذخیره سازی 32GB 32GB 16GB حافظه خارجی Yes (up to 200GB) Yes (up to 128GB) Yes (up to 128GB) NFC Yes Yes  Yes پردازنده Mediatek MT6795M Helio X10 Mediatek MT6795T Helio X10 Mediatek MT6795M Helio X10 حافظه رم 3GB 3GB 2GB اتصالات Wi-Fi, 4G, LTE, HSPA+ Wi-Fi, 4G LTE, HSPA+ Wi-Fi, 4G, LTE, HSPA+ دوربین Front 4MP, Rear 20MP Front 4MP, Rear 20MP Front 4MP, Rear 13MP ویدیو 2160p 4K UHD 2160p 4K UHD 1080P @30fps بلوتوث Yes, version 4.1 Yes, version 4.1 Yes, version 4.1 باتری 2800mAh 2840mAh 2800mAh شارژ سریع No No No طراحی

وان ای ۹ پلاس از همان زبان طراحی آشنای سایر گوشی‌های اچ‌تی‌سی بهره می‌برد. شاید زبان طراحی اچ‌تی‌سی حالا پس از سه سال برای برخی تکراری شده باشد اما هنوز جلوه‌ی زیبایی دارد و بسیاری آن را می‌پسندند. هنوز‌ هم محصولات اچ‌تی‌سی در این بخش نسبت به بعضی از رقبای خود برتری دارند. 

وان E9 پلاس

سری ای (E) به بدنه‌ای از جنس پلاستیک مجهز شده‌اند. با این که مواد به کار برده شده از بهترین‌ها هستند، اما جنس وان ای ۹ پلاس شما را راضی نخواهد کرد و  توانایی انتقال حس کالایی لوکس را نخواهد داشت. تمامی گوشی‌های هوشمند هم‌رده‌ی این دستگاه از کیفیت بدنه‌ی به مراتب بهتری نسبت به وان ای ۹ پلاس بهره می‌برند و بخش عمده‌ای از رقبای این دستگاه به بدنه فلزی مجهز شده‌اند.

نمای جلویی وان ای ۹ پلاس بسیار شبیه وان ام ۹ است و وقتی از جلو به آن نگاه می‌کنید تشخیص مدل دستگاه بسیار دشوار است. نزدیک به ۷۰ درصد از سطح بخش جلویی وان ای ۹ پلاس به نمایشگر اختصاص یافته است؛ علی رغم این که آمار ذکر شده بهترین در کلاس خود نیست، اما با توجه به تعبیه‌ی اسپیکر‌های دوگانه در بخش جلویی دستگاه که تجربه صدای فراگیر و بسیار خوب را ایجاد می‌کند، این گوشی نمره‌ی قبولی می‌گیرد. در لبه‌ی پایینی تنها درگاه microUSB و در بخش بالایی آن ورودی جک ۳.۵ میلی‌متری قرار گرفته است. کلید‌های پاور و تنظیم صدا نیز در سمت راست گوشی قرار گرفته‌اند که دسترسی به آنهابه خاطر ابعاد بزرگ این گوشی، کمی دشوار است و به راحتی انگشتان شما به دکمه‌های تغییر حجم صدا نمی‌رسند.

وان E9 پلاس

در لبه‌ی سمت چپ نیز شیار بزرگی تعبیه شده است که درگاه‌های میکرو اس‌دی در کنار ورودی سیم‌ کارت‌ها در پشت درپوش آن قرار گرفته‌اند و این بخش به گونه‌ای طراحی شده که با فریم دستگاه یکپارچه است. باز کردن درپوش این درگاه‌ها نیز دشوار است و به راحتی نمی‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

وان E9 پلاس

کاور پشت ای ۹ پلاس را می‌توان نقطه ضعف اصلی آن دانست. بدنه پشتی این تلفن پلاستیک بی‌کیفیتی است که به راحتی روی آن خش می‌افتد و به مرور ظاهر این تلفن بدتر می‌شود. بر خلاف بخش پشتی، در ساخت فریم و بخش جلویی دستگاه از پلاستیک بسیار باکیفیتی شبیه به فلز بهره گرفته شده که تشخیص فلزی نبودن آن، آسان نیست.

کاور لنز دوربین نیز به شکل عجیبی بزرگ و برجسته طراحی شده است. لازم است بدانید امکان تعبیه‌ی محافظ لنز بزرگتر از حالت فعلی موجود نیست. نه تنها برآمدگی این کاور نقطه منفی است، بلکه اندازه بزرگ آن نیز باعث آسیب پذیری دوچندان خواهد شد.

وان E9 پلاس

این تلفن وزن و ضخامت قابل قبولی دارد و با وجود ابعاد بزرگش وقتی آن را در دست می‌گیرید احساس یک گوشی نخراشیده و سنگین به شما القا نمی‌شود و می‌توانید در طراحی آن تا حدی ظرافت را حس کنید.

نمایشگر

یکی از بخش‌هایی که ارتقای چشمگیری نسبت به وان ای ۹ در آن شاهد هستیم بخش نمایشگر است. اچ‌تی‌سی در وان ای ۹ پلاس از اندازه مشابه ۵.۵ اینچ و پنلی از نوع IPS استفاده کرده است. رزولوشن این نمایشگر از 1080p به QHD ارتقا پیدا کرده است. این مساله باعث شده است تا تراکم فوق‌العاده ۵۳۴ پیکسل بر  اینچ را شاهد باشیم. بدین ترتیب هر میزان هم که تلاش کنید موفق نخواهید شد با چشم غیر مسلح پیکسل‌های نمایشگر را تفکیک کنید.

وان E9 پلاس

روشنایی نمایشگر ای ۹ پلاس در سطح خوبی قرار دارد و به راحتی می‌توانید در زیر نور آفتاب نیز به کار با این گوشی ادامه دهید. به لطف عمق بالای رنگ مشکی، کنتراست نیز در سطح خوبی قرار دارد. با این که نمایشگر ای ۹ پلاس یکی از بهترین‌ها در رده‌ی خود است، اما توقع عملکردی مشابه با ال‌جی جی ۴ از آن نداشته باشید.

وان E9 پلاس

مشکل اصلی نمایشگر ای ۹ پلاس رنگ‌های سرد آن است که باعث می‌شود تصاویر تا حدودی بی روح جلوه کنند؛ این موضوع با افزایش روشنایی بیشتر به چشم می‌آید. به طور خلاصه نمایشگر اچ‌تی‌سی ای ۹ پلاس را می‌توان بسیار خوب توصیف کرد و یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

اسپیکر

اچ‌تی‌سی از دیرباز یکی از سردمداران در بخش اسپیکر بوده است. استفاده از اسپیکر‌های استریو بوم ساند در جلوی وان ای ۹ پلاس نوید صدای خروجی قدرتمندی را می‌دهد. پس از بررسی نیز همانطور که انتظار می‌رفت وان ای ۹ پلاس عملکرد خوبی در زمینه‌ی صدای خروجی نشان داد و خود را به عنوان یکی از بهترین‌ها در این زمینه معرفی کرد.

وان E9 پلاس

کیفیت صدای خروجی جز بهترین‌ها‌ی موبایل است؛ شدت بلندی صدا نیز فراتر از سایر پرچمدار‌ها است و با افزایش آن، کیفیت افت نمی کند. به طور خلاصه اگر اسپیکر‌ گوشی جز اولویت‌های اصلی شما است، اچ‌تی‌سی وان ای ۹ پلاس را به عنوان گزینه‌ای جدی در نظر بگیرید.

دوربین

ضعف اچ‌تی‌سی در بخش دوربین ‌همچنان ادامه دارد

دوربین‌های گوشی‌های هوشمند در چند سال اخیر پیشرفت قابل توجهی کرده‌اند. در حال حاضر می‌توان این محصولات را اصلی‌ترین دلیل کاهش چشمگیر فروش دوربین‌های خانگی عنوان کرد زیرا با ارتقای سنسور، لنز و الگوریتم‌های پردازشی، یک پرچمدار موبایل می تواند به راحتی تمام نیاز‌های شما را برای عکاسی خانگی برطرف کند. در حالی که تمامی برند‌های صنعت موبایل با سرعت در حال پیشرفت و توسعه دوربین‌های خود بودند، اچ‌تی‌سی مشغول توسعه‌ی تکنولوژی خاص خود با نام اولترا پیکسل بود.

وان E9 پلاس

پس از تجربه‌ی ناموفق این شرکت با اولتراپیکسل،اچ‌تی‌سی به سراغ سنسور‌های ساخت توشیبا رفت و مانند بقیه‌ی تولیدکنندگان از سنسور‌های سونی بهره نبرد. این حرکت اچ‌تی‌سی باعث شد تا دوربین‌های محصولات این شرکت نسبت به رقبایش تجربه‌ای ضعیف‌تر به کاربران ارائه کند؛ به راستی هم تفاوت فاحشی بین دوربین پرچمداران بزرگترین تولید‌کننده موبایل تایوان با سایر برند‌ها اعم از اپل و سامسونگ وجود داشت.

وان E9 پلاس

اچ‌تی‌سی در وان ای ۹ پلاس نیز از همان سنسور استفاده شده در وان ام ۹ با یک سری از اصلاحات کوچک، بهره برده است. همانطور که انتظار می‌رفت عکس‌های خروجی این دستگاه دارای سطح بالایی از جزئیات در کنار نویز بالا هستند. نویز ذکر شده حتی در شرایط نوری خوب هم به چشم می‌خورد که در ایزو‌های بالا شدت آن نیز افزایش می‌یابد.

وان E9 پلاسدر نگاه اول به راحتی می‌توانید تفاوت کیفیت عکس‌های این دستگاه را با سایر پرچمداران مشاهده کنید. اچ‌تی‌سی می‌توانست پس از تجربه‌ی ناموفق با وان ام ۹ با استفاده از سنسور بهتر، امید‌های فروش وان ای ۹ پلاس را افزایش زیادی دهد. دوربنی این تلفن عملکردی متوسط دارد و در بعضی شرایط عکس‌های باکیفیت و گاهی نیز عکسی‌هایی ناامیدکننده می‌گیرد. اگر شرایط نور محیط مناسب باشد، می‌توانید روی دوربین این دستگاه برای ثبت خاطرات روزمره حساب کنید.

در بخش دوربین خود عکس (سلفی) وان ای ۹ پلاس از سنسور ۴ مگاپیکسلی با تکنولوژی اولتراپیکسل بهره می‌برد. با این که تکنولوژی اولتراپیکسل در شرایطی عملکرد خوبی دارد اما به طور کلی توانایی رقابت با سایر رقبای خود را ندارد. مشکل اصلی این تکنولوژی زمانی است که منبع نور در تصویر باشد که نتیجه‌ عکسی خواهد شد با هاله‌ی عظیم و شدیدی از نور. اگر تجربه‌ی عکاسی سلفی با ال‌جی جی ۴،  یا سامسونگ گلکسی نوت ۵ را داشته باشید، کیفیت عکس‌های وان ای ۹ پلاس شما را راضی نخواهد کرد. اما با توجه به رده قیمتی دستگاه دوربین آن را می‌توان باکیفیت ارزیابی کرد.

وان E9 پلاس

دوربین اچ‌تی‌سی وان ای‌۹ پلاس توانایی ثبت عکس‌های HDR  را نیز دارد. بدین صورت می‌توانید عکس‌هایی با رنج دینامیک بالایی ثبت کنید. رابط کاربری آن نیز تفاوت چندانی با گوشی‌های پیشین اچ‌تی‌سی ندارد به راحتی می‌توانید تنظیمات مورد نظر را یافته و آن‌ها را تغییر دهید. حالت‌های مختلف عکاسی نیز در دسترس هستند. به عنوان مثال قادر خواهید بود تا به صورت همزمان به عکاسی با دوربین جلو و پشت بپردازید و نتیجه را در یک قاب مشاهده کنید.

در ادامه می‌توانید نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین این تلفن را مشاهده کنید:

برش ۱۰۰ درصد:

وان ای 9 پلاس

برای مشاهده تصاویر در ابعاد واقعی به صفحه فلیکر زومیت مراجعه کنید.

نرم‌افزار

وان ای ۹ پلاس به نسخه‌ی ۵ اندروید آبنبات چوبی در کنار نسخه‌ی ۷ رابط کاربری اختصاصی اچ‌تی‌سی ملقب به سنس، مجهز شده است. اچ‌تی‌سی در این نسخه از رابط کاربری تمرکز خود را بر سبک کردن آن گذاشته است. نتیجه تلاش اچ‌تی‌سی نیز بسیار مثبت است و هیچ گونه تاخیر یا مشکلی در رابط کاربری آن مشاهده نمی‌کنیم.

وان E9 پلاس

اما رابط کاربری سنس اچ‌تی‌سی ویژگی‌های منحصربفرد و خاصی را نیز به اندروید ۵ افزوده است که از آن جمله می‌توان به پشتیبانی از ژست‌های حرکتی اشاره کرد. در حالت استندبای می‌توان با دو بار لمس صفحه نمایش آن را روشن کرد و حتی این کار را می‌توان با دو بار لمس به سمت بالا در حالت استندبای نیز انجام داد.

وان E9 پلاس

رابط کاربری سنس هنوز هم جزو بهترین‌ها است

به علاوه اچ‌تی‌سی ویجتی را به صورت پیش فرض در صفحه‌ی هوم قرار داده است که به صورت خودکار محلی که شما در آن قرار دارید را با توجه موقعیت تشخیص داده و اپلیکیشن‌های مناسب آن محل مانند خانه یا محل کار را برای شما در صفحه‌ی هوم قرار می‌دهد. هنوز هم در صفحه‌ی چپ هوم پیچ شاهد حضور بلینک فید هستیم که می‌توانید منابع مختلف خبری را به آن بیافزایید تا از اخبار روز مطلع شوید. همچنین می‌توانید از اعلانیه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی نیز در این بخش باخبر شوید.

وان E9 پلاس

اپلیکیشن دوربین دستگاه امکانات گسترده‌ای دارد و امکان عکاسی پیشرفته و اعمال تنظیمات دستی در آن نیز وجود دارد، اما کار با اپلیکیشن دوربین اچ‌تسی‌سی آنقدرها ساده نیست و نمی‌توان آن را ابزاری کاربرپسند قلمداد کرد.

به طور کلی اچ‌تی سی تلاش کرده است تا رابط کاربری خود را سبک‌تر بکند. رابط کاربری دوست داشتنی که علاوه بر داشتن ویژگی‌های شاخص اندروید ۵، ویژگی‌های اضافی نیز دارد که باعث هر چه کاربردی‌تر شدن رابط کاربری آن شده است.

بازده و عملکرد

عملکرد مناسب سخت‌افزار

وان ای ۹ پلاس به پردازنده مدیاتک MT6795  که آن را با نام مختصر هلیو ایکس ۱۰ (Helio X10) می‌شناسیم در کنار سه گیگابایت حافظه رم مجهز شده است. این پردازنده از هشت هسته‌‌ی کم مصرف با معماری A53 و فرکانس کاری ۲ گیگاهرتز بهره می‌برد که می‌توان آن را رقیب مستقیم پردازنده‌های سری ۶ کوالکوم اعم از اسنپدراگون ۶۱۵ و ۶۱۷ دانست. وظیفه‌ی پردازش امور گرافیکی نیز بر عهده‌ی پردازنده‌ی PowerVR G6200 است. ترکیب استفاده شده در وان ای۹ پلاس شاید در حد و اندازه‌های پرچمداران حال حاضر نباشد، اما از عهده‌ی تمامی امور روزانه , بازی‌های سنگین بر خواهد آمد. 

وان E9 پلاس

در طول بررسی هیچ کندی یا تاخیری در رابط کاربری و بخش‌های مختلف وان ای ۹ پلاس مشاهده نشد. همه چیز در آن روان و سریع است و این ما را به یاد تلفن‌های سری نکسوس با اندروید خام می‌اندازد. ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم نیز به خوبی شما را در بخش چندوظیفگی یا مالتی تسکینگ همراهی خواهد کرد و در این بخش نیز در حال حاضر دچار مشکل نخواهید شد.

همانند سایر گوشی‌ها، تست‌های مختلف بنچمارک را برای این گوشی نیز اجرا کردیم که نتایج آن را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

تلفن / تبلت

AnTutu 5

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.13DMark 

IceStorm

Vellamo

Browser / Metal

CF Bench v1.3BaseMark

OS II / Sunspider

HTC One E9 plus 49041

161.8373.1

23011 10003

21232328

 53421 807835.3ms HTC One A9 40916

237.488317.64

26911 8858

24791127

 61525 10681370.1ms Xperia Z5 Premium  49654 245.127480.532 22187  22420  29511286  46757 1540 Nexus 5X 44605 80.687241.228 19207 14438 35611140 31987 12301230.2ms Xperia Z5 51206

240.900

431.373

22477 22589

3834

1386

 58865

1508

665.3ms

Xperia Z5 Compact 60869 362.915446.208 35230 21759 28321381 49236 1831761.5ms Samsung Galaxy A8 48212  248.764330.719  25091  17433  28401565   51896  1036805.5ms +Galaxy S6 Edge 68160 499.008727.011 34064 24361 17541009 61538 1771769.0ms Galaxy Note 5 67202 610.448778.421 36014 21404 54692545 54810 1820569.0ms LG G4

48138

349.306

537.155

26333 19494

3884

2180

64188

1722

768.7ms

Sony Xperia Z3+

53292

280.379

490.311

28296 23506

4128

1457

57887

1705

893.6ms

HTC One M9 49674 603.118542.337 27803 21090 30902352 57313 1675661.3ms Samsung Galaxy S6 67802 607.488788.162 35444 21204 54692545 58117 1732572.3ms

همانطور که مشاهده می‌کنید، نتایج تست‌ها نشان از قدرت قابل قبول پردازنده‌های وان ای ۹ پلاس دارد و این دستگاه در بخش سخت افزار عملکرد خوبی را از خود به جای گذاشته است.

باتری

 گوشی وان E9 Plus در بخش باتری پیشرفتی نسبت به نسل قبل خود نداشته و از نمونه‌ای با حجم ۲۸۰۰ میلی آمپر بهره برده است. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد وان ای ۹ پلاس به پردازنده‌ی Helio X10 مدیاتک مجهز است که در آن از هسته‌های کم مصرف A53 استفاده شده است تا شارژدهی آن ارتقا یابد. اما با توجه به تجهیز وان ای ۹ پلاس به نمایشگر ۵.۵ اینچی با رزولوشن QHD، از همان ابتدا امید زیادی به شارژدهی بالای این دستگاه نداشتیم و عملکرد ضعیف‌تر آن نسبت به وان ای ۹ روشن بود.

وان E9 پلاس

طبق روال همیشگی زومیت در بررسی باتری، روشنایی صفحه نمایش این گوشی را بر روی ۵۰ درصد قرار داده، ارتباطات بی‌سیم را قطع کرده و ویدئویی با کیفیت HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر پخش کردیم. باتری وان ای ۹ پلاس توانست در این تست قبل از اتمام کامل شارژ ۷ ساعت و ۴۰ دقیقه دوام بیاورد که زمان متوسطی به شمار می‌‌رود. به علاوه اِی ۹ می‌تواند تا ۸ ساعت وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند.

متاسفانه مدیاتک Helio X10‌ از فناوری شارژ سریع بهره نمی‌برد و به همین دلیل تقریبا به ۳۰ درصد زمان بیشتری برای شارژ شدن نسبت به سایر گوشی‌های مجهز به این فناوری احتیاج خواهید داشت.

وان E9 پلاس

عمر باتری این تلفن زیر متوسط است و نهایتا می‌تواند در استفاده روزمره، یک روز کامل کاربر را همراهی کند. از ابزاری در این رده انتظارات کمی بالاتر است و شاید بهتر بود از باتری پرقدرت‌تری استفاده می‌شد.

در ادامه می‌توانید نتیجه تست‌های باتری انجام شده روی این گوشی هوشمند را مشاهده کنید:

جمع بندی

اچ‌تی‌سی وان ای ۹ پلاس از گزینه‌های مناسب بازار میان رده‌ها به شمار می‌رود. نمایشگر خوب در کنار سخت افزار قدرتمند می‌تواند اکثر نیاز‌های کاربران را به خوبی تامین کند. می‌توان از جنس بدنه این دستگاه به عنوان نقاط ضعف اصلی آن نام برد. البته با توجه‌ با فلسفه‌ی تولید سری ای که قیمت پایین به همراه بدنه‌ای از جنس پلاستیک عناصر اصلی آن است، شاید ایراد گرفتن از جنس بدنه‌ی ای ۹ پلاس چندان هم به جا نباشد، ولی حداقل این انتظار وجود دارد که کیفیت پلاستیک به کار رفته بالاتر باشد. در حال حاضر تمامی رقبای این گوشی از بدنه‌ای به مراتب با کیفیت‌تر استفاده می‌کنند.

وان E9 پلاس

با توجه به عملکرد کلی وان ای ۹ پلاس، عامل اصلی در میزان فروش قیمت گذاری آن خواهد بود. سامسونگ گلکسی A8، ال‌جی جی ۴، هواوی میت ۷، نکسوس ۶ را می‌توان رقبای اصلی وان ای ۹ پلاس عنوان کرد که همگی از جنس بدنه‌ی بهتر و صفحه نمایش بسیار خوب بهره می‌برند. اگر اچ‌تی‌سی به دنبال فروش بالای محصول خود است، باید قیمت گذاری کاملا رقابتی برای وان ای ۹ پلاس داشته باشد تا کاربران از آن نیز به عنوان گزینه‌ای مناسب در کنار سایر محصولات یاد کنند.

نقاط قوت اسپیکرهای قدرتمند صفحه نمایش با کیفیت نقاط ضعف جنس پلاستیکی بدنه عمر باتری نه چندان بالا


ویدیو مرتبط :
بررسی اچ تی سی وان ام 9 از زومیت HTC ONE M 9