فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



مورد قطعي ابتلا به کرونا در رفسنجان وجود ندارد


ايسنا/ معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي رفسنجان با تأييد مرگ دو نفر در شهرستان رفسنجان با علائم آنفلوآنزا، گفت: برخلاف شايعاتي که منتشر مي‌شود، تاکنون مورد قطعي از بيماري کروناويروس در رفسنجان نداشته‌ايم.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي رفسنجان با تأييد مرگ دو نفر در شهرستان رفسنجان با علائم آنفلوآنزا، گفت: برخلاف شايعاتي که منتشر مي‌شود، تاکنون مورد قطعي از بيماري کروناويروس در رفسنجان نداشته‌ايم.

دکتر «احمد جمالي‌زاده» با اعلام اين خبر اظهار کرد: تاکنون دو مورد مرگ و مير در رفسنجان با علائم آنفلوآنزا داشته‌ايم که در حال بررسي بيشتر هستيم.

وي خاطرنشان کرد: اين دو مورد با علائم آنفلوآنزاي حاد مراجعه کردند و يکي از تشخيص‌هاي اوليه البته کرونا بوده اما نمونه‌گيري شده و آزمايش‌ها را فرستاديم ولي اين موارد هيچ‌کدام مثبت نبود.

رئيس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان خاطرنشان کرد: ممکن است نوعي از آنفلوآنزا(نوعA) بوده باشند که با توجه به مشکل زمينه‌اي هم که داشته‌اند اين مشکل سيستم ايمني بدن را ضعيف کرده و باعث شده بيماري شدت بيشتري نشان دهد.

وي افزود: براي افرادي که عوامل خطر را دارند مانند بيماران دچار مشکلات قلبي، ريوي، کليوي، افراد مسن، کساني که سيستم ايمني بدن آنها ضعيف است و داروهاي تضعيف‌کننده سيستم ايمني بدن را مصرف مي‌کنند، ريسک خطرشان در مقابل آنفلوآنزاي نوع B يا انساني هم زياد است.

جمالي‌زاده خاطرنشان کرد: به اين افراد هم‌چنين پرسنل بهداشت و درمان توصيه مي‌کنيم در ابتداي فصل سرما حتماً واکسن آنفلوآنزا بزنند.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي رفسنجان گفت: حتي آنفلوآنزاي انساني هم اگر اقدامات به موقع و مراقبت‌هاي لازم انجام نشود، ممکن است مشکلاتي را ايجاد کند.

جمالي‌زاده افزود: هر سال يک يا دو پيک شيوع بيماري آنفلوآنزا را داريم که معمولاً در اوايل پائيز، اواخر زمستان و اوايل بهار است، اما معمولاً در فصلي که قرار داريم هر سال شيوع بيماري‌هاي تنفسي را داريم.

رئيس مرکز بهداشت رفسنجان با بيان اين نکته که هر نوع سرماخوردگي آنفلوآنزا نيست، تصريح کرد: سرماخوردگي‌هاي معمولي را مردم مي‌توانند حتي به پزشک مراجعه نکنند و با درمان‌هاي ساده از جمله داروهاي مسکن، استراحت کافي درمان کنند.

وي در تشريح علائم آنفلوآنزا دو نکته را بسيار مهم دانست و گفت: اگر کسي دچار علائمي مانند سرفه، تب ناگهاني، بدن درد، کوفتگي، تب بالاي 38.5 درجه شد تقريباً علائم آنفلوآنزا را دارد و نياز است حتماً به پزشک مراجعه کند اما يک سرماخوردگي ساده ممکن است اين علائم را نداشته باشد.

وي در توصيه به افراد مبتلا به علائم آنفلوآنزا گفت: مراجعه به پزشک، استراحت، استفاده از مايعات فراوان و تغذيه مناسب بسيار اهميت دارد.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي رفسنجان تصريح کرد: افراد دچار آنفلوآنزا گاهي علائم خطر دارند که اين علائم مثل تنگي‌نفس، سرفه‌هاي مکرر و شديد و خلط خوني است که حتماً بايد به پزشک مراجعه کنند و در صورت لزوم در بيمارستان بستري شده و تحت درمان و مراقبت قرار گيرند.

جمالي‌زاده با برشمردن گروه‌هاي در معرض خطر بيشتر، گفت: يکسري گروه‌ها مانند مادران باردار، افراد با سن زياد، کودکان، افراد با بيماري‌هاي زمينه‌اي، خطرشان زياد است و به محض ابتلا به آنفلوآنزا بايد به پزشک مراجعه کنند.

وي خاطرنشان کرد: اين بيماري درمان آنتي‌بيوتيکي لازم ندارد و عمدتاً بايد سيستم ايمني بدن تقويت شده و درمان‌هاي نگهدارنده انجام شود تا دوره‌اش تمام شود.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي رفسنجان توصيه کرد: اگر فردي در منزل دچار علائم آنفلوآنزا شد، بقيه افراد خانواده بايد نکات بهداشتي را رعايت کنند، استفاده از ماسک براي فرد بيمار موثر است، شستشوي مرتب دست با آب و صابون، استفاده از دستمال هنگام عطسه يا سرفه براي پيشگيري از انتقال بيماري مهم است.

به گفته وي، اگر مردم توصيه‌هاي بهداشتي را جدي بگيرند، نبايد نگراني در اين خصوص داشته باشند.


ویدیو مرتبط :
کربلایی مجتبی رمضانی-لاله های کویر رفسنجان-(بسمه رب شهید از شهدا دم بزن)-هیأت کربلا رفسنجان