استقبال بانک مرکزی از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی


به گزارش مشرق ، حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی از این تصمیم حمایت و آن را مغایر با مصوبات شورای پول و اعتبار ندانست و گفت: اقدام بانک‌ها مغایر مصوبه شورای پول و اعتبار نیست. در مصوبه اردیبهشت ماه، شورای پول و اعتبار حداكثر نرخ سود سپرده ها را تعیین كرده است و این تصمیم در همان دامنه قرار دارد و بانک مركزی مخصوصا با توجه به روند كاهشی نرخ تورم با آن موافق است.  

وی افزود: بانک مرکزی مکرراً در مواضع خود اعلام کرده است که با توجه به روند کاهشی تورم، نرخ سود سپرده ها نیز باید تعدیل و متناسب با نرخ تورم محاسبه شود، لیکن تاکنون این امر محقق نشده است. مشکل اصلی در عدم وجود تعادل در نرخ تورم و نرخ سود سپرده ها به چه امری بر می گردد.

معاون نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: مشكل اصلی بانك‌ها در رقابت‌های غیر حرفه ای است كه منجر به عدم تعادل در بازار پول و افزایش قیمت تمام شده تجهیز منابع می شود. با توجه به روند كاهشی نرخ تورم انتظار بر این است كه نرخ سود سپرده ها نیز متناسب با آن كاهش یابد ولی عمدتا به دلیل مشكلات ساختاری انباشته شده در نظام بانكی این اتفاق نیفتاده است، ضمن آنکه رقابت‌های غیراصولی به این عدم تعادل دامن می زند و بانك‌ها باید مؤكدا از آن پرهیز کنند.

وی درباره رویکرد بانک مرکزی در خصوص تصمیم جدید شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و خصوصی عنوان کرد: بانک مرکزی ضمن تاکید بر رعایت سقف نرخ سود آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، با هر گونه تخطی از مصوبه مذكور، برخورد خواهد كرد. عملكرد بانک‌ها در گذشته نیز نسبت به مصوبه مذكور مورد توجه بوده و در موارد تخلف برخورد لازم به عمل آمده و چند پرونده نیز در حال حاضر در هیات انتظامی بانک‌ها در مرحله رسیدگی قرار دارد.


ویدیو مرتبط :
بانک مرکزی با کاهش نرخ سود سپرده ها مخالفتی ندارد