بوته‌کاری در یکهزار هکتار از مراتع قشلاقی گلستان


رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: بوته کاری در افزون بر یکهزار هکتار از مراتع قشلاقی استان که از نظر پوشش گیاهی فقیر و ضعیف هستند، آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،حمید مصطفی لو اظهار کرد: بوته‌های تولیدی آتریپلکس از انواع گونه‌های لنتی فورمیس، کانیسنس‌، هالیموس و لئوکوکلادا-A.lentiformis ، A.canescens ‌ A.halimus ،A.leucoclada - بوده که عملیات کاشت، داشت و برداشت آن با مشارکت شرکت‌های تعاونی و اتحادیه مرتعداران انجام شده است.

‌وی آتریپلکس های تولیدی به تعداد620 هزار اصله نهال بیان کرد که در نهالستان‌های مرتعی امام علی (ع) مراوه تپه و چپرقویمه گنبد تولید شده‌اند.

به گزارش ایسنا، آتریپلکس از خانواده اسفناجیان است که به عنوان گیاهی پیشاهنگ جهت بیابانزدایی در مناطق خشک و نیمه خشک ازجمله در قسمتهای وسیعی از اراضی مرتعی شمال استان گلستان جهت اصلاح و احیاء مرتع و جلوگیری از فرسایش خاک و بیابانزدایی استفاده می شود.

گلستان واقع درشمال ایران از آب و هوا و جغرافیای متفاوت در بخش‌های مختلف برخوردار است، جنگل، کوه، دریا، مزارع سرسبز و طلایی و نیز بیابان و دشت‌های شمال استان از جمله بخش‌ های زیبا و متفاوت این منطقه است.

این استان در برخی مناطق بویژه در بخش شمالی دارای شرایط اقلیمی خشک و نیمه‎ خشک است.

مشکلات خشکسالی و بحران آب نیز طی چند سال اخیر اراضی بیابانی شمال گلستان را گسترش داده است.

‌افزون بر 100 هزار هکتار از مراتع قشلاقی استان گلستان در معرض بیابان زایی قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان پیش از این گفته بود که در اراضی مرتعی شمال استان که جزء مراتع بیابانی محسوب می شود سال گذشته عملیات اصلاح و احیاء در سطح 2468 هکتار با هدف تقویت پوشش گیاهی، افزایش تولید علوفه و مقابله با بیابان زدایی با هزینه چهار میلیارد و 230 میلیون ریال اجرا شد.

ابوطالب قزل سفلو همچنین به تولید 185 هزار اصله بوته های مرتعی در سال گذشته از محل اعتبارات تملکی استانی در سه مرکز تولید نهال مرتعی استان با مشارکت دامداران و تولید 620 هزار اصله انواع بوته‌های مرتعی در سال جاری اشاره کرد.

وی اعتبار سال جاری را 18 میلیارد و 390 میلیون ریال بیان کرد‌ه و افزوده است که متناسب با تخصیصی که صورت خواهد گرفت عملیات مختلف اصلاح و احیاء مراتع، ذخیره نزولات، بذرپاشی و کپه کاری اجرا خواهد شد.

به گفته وی، این عملیات علاوه بر افزایش تولید و تقویت مراتع، موجب تعدیل فرسایش‌های بادی و آبی که باعث بروز سیلاب می‌شوند، نیز خواهد شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
آتش سوزی 70 هکتار از مراتع شهرستان صحنه