حسین انتظامی: طی ٢.٥ سال گذشته به هیچ روزنامه یا خبرگزاری دولتی جدید اجازه فعالیت داده نشده


معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تقویت دیپلماسی رسانه ای در جهت معرفی بهتر کشور و همچنین انعکاس واقعیت های موجود در ایران، از اولویت های دولت محسوب می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت ارشاد، حسین انتظامی در دیدار با هیات رسانه ای کشور آلمان با اشاره به منافع رفت و آمدهای رسانه ای میان دو کشور، از حضور گروه های مختلف رسانه ای در ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: تاکید دولت بر تقویت ارتباطات رسانه ای است چرا که از این طریق، دیپلماسی رسانه ای فعال تر و شناخت و ارتباط ملتها بارهمدیگر، بیشتر و در نتیجه چالش های میان کشورها کاهش پیدا می کند.

وی در همین زمینه با اشاره به اینکه یکی از نتایج دیپلماسی رسانه ای ، کاهش سوء تفاهم هاست، افزود: بسیاری از چالش‌ها به علت نبود اطلاعات است و رسانه ها می توانند این خلاء اطلاعاتی را تا حدود زیادی مرتفع کنند تا سوء تفاهم ها کم شود و ارتباطات انسانی گسترش یابد.

«تقویت مبانی آموزشی، خواهرخواندگی میان رسانه ها، تولیدات مشترک، انتقال تجریبات موفق و دیدارهای کاربردی» از جمله موضوعاتی بود که انتظامی در خصوص اهداف رفت و آمدهای رسانه‌ای از آنها یاد کرد و گفت: نتیجه این دیدارهای صنفی، زمینه ساز توسعه است.

انتظامی به سیاست دیگر دولت در خصوص میدان دادن به صنوف و بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: ترجیح ما این است که ارتباط رسانه ها با یکدیگر بصورت مستقیم و در غیاب دولت ها انجام شود تا انتشار اطلاعات و انعکاس واقعیت ها نیز بهتر صورت پذیرد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال یکی از اعضای تیم رسانه ای کشور آلمان، ضمن توضیح قانون مطبوعات در کشور و فرایند رسیدگی به تخلفات  گفت: در قانون مطبوعات کشورمان ١٢ مورد به عنوان مواردی که جزء محدودیت های مطبوعات است، وجود دارد و هیاتی ٧ نفره متشکل از نمایندگان قوای سه گانه و نهادهای فرادستگاهی و مطبوعات مسئول نظارت بر اجرای این قانون هستند.

وی در پاسخ به سؤال یکی از اعضای هیأت رسانه ای آلمان در باره محدودیت ها افزود: برای مصوبات شورای عالی امنیت ملی نیز مانند همه کشورهای جهان، الزاماتی وجود دارد. وی  افزود: تنها دادگاهی که در ایران با حضور هیات منصفه برگزار می شود، دادگاه مطبوعات است.

انتظامی با اشاره به توجه قانون به حقوق شهروندی، به اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره کرد و گفت: با وجود برخی موانع فرهنگی و نبود زیرساخت ها، اجرای این قانون آغاز شده که البته زمان بر خواهد بود اما مهم اراده نظام در اجرای آن است  و روزنامه نگاران بیشترین افرادی هستند که می توانند از این قانون در اجرای رسالت های حرفه ای خود استفاده کنند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره فعالیت صنوف در ایران و نقش دولت در امور رسانه ها نیز گفت: با توجه به نگاه دولت در خصوص واگذاری امور مختلف به صنوف، در حال حاضر بخشی از فعالیت ها و سیاستگذاری ها با مشورت و کمک صنوف انجام می شود. وی افزود: تشکل های مطبوعاتی متعددی در ایران وجود دارد که با یکدیگر و در قالب شورای هماهنگی،برخی از امور مربوط به مطبوعات را انجام می دهند.

انتظامی خاطر نشان کرد: در راستای عدالت رسانه ای در طی ٢.٥ سال گذشته به هیچ روزنامه و یا خبرگزاری دولتی جدید اجازه فعالیت داده نشده است.

انتظامی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت زنان روزنامه نگار در ایران نیز گفت: حضور شما در ایران کمک می کند که از نزدیک فعالیت و حضور زنان در عرصه های مختلف را مشاهده کنید تا ببینید محدودیت هایی که در برخی کشورها وجود دارد، در ایران نیست و بخش قابل توجهی از تحریریه روزنامه ها و رسانه های ایران را خانم ها تشکیل می دهند.

در این دیدار که با حضور مدیر کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اعضای هیات رسانه ای کشور آلمان نیز، ضمن طرح سوالات و بیان دیدگاه‌هایشان، آمادگی خود را برای دعوت از رسانه های ایران جهت حضور و افزایش سطح همکاری ها و ارتباطات دو جانبه اعلام کردند.

«حق قدوس الشمس، رییس بخش بین الملل انجمن روزنامه نگاران آلمان DPV و خبرنگار سونتاگس زایتونگ، «کریستوف هاین»، خبرنگار بخش آسیا و اقیانوسیه روزنامه فرانکفورتر الگماینه سایتونگ، «یورگ لاو»، رئیس تحریریه بخش خارجی روزنامه دی سایت، «دانیل اشتاینفورت»، سردبیر ارشد روزنامه نوی زوریشر زایتونگ NZZ، «آرنولف اشتوفل» عکاس و فیلمبردار انجمن روزنامه نگاران آلمان DPV، «اینگو هیسوند»، سردبیر ارشد سیاست بین الملل روزنامه کلاین سایتونگ و «کریستین شالداخ» کارشناس وزارت آموزش و تحقیقات  فدرال آلمان، تیم رسانه ای کشور آلمان را تشکیل می دهند.


ویدیو مرتبط :
خلاصه ای از فعالیت های سال گذشته گروه در یک نگاه