سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معرفی کتاب/ «جا ماندیم...» در مجموعه «کتاب‌های قفسه‌ی آبی» منتشر شد


  X  

تاریخ خبر : دوشنبه 1394.09.02 - 11:21

معرفی کتاب/ «جا ماندیم...» در مجموعه «کتاب‌های قفسه‌ی آبی» منتشر شد

آخرین خبر/ «جا ماندیم... » نوشته‌ی «بهناز علی‌پور گسکری» در مجموعه‌ی «کتاب‌های قفسه‌ی آبی» نشرچشمه منتشر شد.
«جا ماندیم...» حدیث فروپاشی و جا ماندن سه نسل از یک خانواده است که در میانه‌ی تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه‌ی خود از زندگی مورد انتظارشان باز مانده‌اند.
رمان، در سرزمینی خیالی و ناشناخته‌ای به نام نپتارود می‌گذرد که اعضای یک خانواده‌ی چهار نفره هر کدام از منظر خود، داستان را روایت می‌کنند. این راویان هر یک نماینده‌ی طرز تفکری آشنا در تاریخ اجتماعی جامعه‌ی خود هستند. زمان، غفلت، رابطه، عشق، جنگ و جدایی به مثابه‌ی مهم‌ترین بن‌مایه‌های داستان‌ از منظر هر یک از راویان تعریفی متفاوت دارند. دو شخصیت اصلی داستان درنا و برزین، برادر و خواهر دو قلویی هستند که علی‌رغم وابستگی عاطفی شدید به یکدیگر در جوانی بر خلاف خواسته‌ی درونی‌ راهشان را از هم جدا می‌کنند و مثل دو دشمن در مقابل هم می‌ایستند.
درنا، راوی داستان، در سفری به درون و بیرون با کاویدن گذشته‌های دور تا نزدیک، خیال دارد جمع پنج نفره‌ی خانواده را، به رغم اینکه در واقعیت زندگی هیچ وقت فرصت گرد آمدن پیدا نکردند، در متن داستان کنار هم به آشتی برساند. پرسش اصلی این است که آیا او به این یگانگی و آشتی دست می‌یابد؟ آیا نپتارود و گذشته‌اش را به آتش می‌کشد و راهی به آینده باز می‌کند؟ یا دستی دیگر که محصول غفلت خانواده است، فرمان روایت‌ها را به دست می‌گیرد و آن را به سویی دیگر می‌کشاند؟
علی‌پور در ساز و کار پرداخت رمان خود از تکنیک‌های متعددی بهره گرفته است. شیوه‌ی داستان در داستان، وجود راویان چندگانه، روایت‌‌های اسطوره‌ای و ذهنی از جمله شگردهایی است که او در این رمان به کار گرفته است.
بهناز علی‌پور گسکری نویسنده، منتقد ادبی، پژوهشگر، مدرس دانشگاه و دارای دکترای ادبیات تطبیقی است که علاوه بر این به تدریس نویسندگی خلاق مشغول است.
دو مجموعه داستان « بگذریم...» و «بماند...» به ترتیب سال 1383 و 1388 در نشرچشمه منتشر شدند و هر دو مجموعه برنده‌ی نخست جایزه‌ی ادبی مهرگان ادب در دوره‌های ششم و دوازدهم شدند. «راز کیمیا و افسانه‌ی مهر و ماه» رمان نوجوان، «بازنویسی هشت بهشت» از مجموعه یکی بود یکی نبود، «زن در رمان فارسی از انقلاب تا انقلاب» و ... نیز از دیگر آثار ادبی این نویسنده هستند

نظر شما


ویدیو مرتبط :
انواع چیدمان کتاب و دکوری در قفسه کتاب ها