سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



طرح میزان شیوع اختلال ژنتیک در چهار شهرستان استان مرکزی


به گزارش روز پنج شنبه روابط عمومی دانشگاه تفرش متخصص ژنتیک انسانی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در نشستی که در در سالن اجتماعات حاج ابراهیم نصیر دانشگاه تفرش برگزار شد گفت: این طرح به روش غربالگری و رسم شجره نامه ژنتیکی انجام می شود.
دکتر 'علیرضا شهجردی' افزود:آخرین تحقیقات در این خصوص در آمریکا بر روی پنج هزار نفر انجام شده است که هم اکنون این طرح در ایران با جامعه آماری 105 هزار نفر یعنی درست 21 برابر طرحی که در دنیا کار شده است در چهار شهرستان استان مرکزی انجام می شود و این امر نشان دهنده این است که ما از دنیا در زمینه ژنتیک عقب نیستیم.
وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح می توان به آمار مناسبی از میزان انواع اختلالات ژنتیکی دست یافت و از بروز این نوع بیماری ها کاست بیان کرد: تبدیل نسل ایران به نسل سالم و کارآمد و جلوگیری از اختلالات ژنتیکی مهمترین هدف اجرای این طرح تحقیقاتی است که همکاری دانشگاهیان در اجرای موفق این طرح، مقدمات سلامت ژنتیکی ایران و ارتقاء نظام سلامت جامعه را به دنبال دارد.
شهرجردی عنوان کرد: مشاوره ژنتیک و تشخیص بیماری های ژنتیک قبل از بارداری، از تولد نوزاد ناقص الخلقه جلوگیری خواهد کرد.
وی گفت: تشخیص قبل از تولد مطمئن ترین راه پیشگیری از بیماری های ژنتیک است که تاکنون در کشور مطرح بوده و در سال های گذشته با انجام به موقع این کار از تولد نوزادان با بیماری های مختلف ارثی، مادر زادی و ژنتیک جلوگیری مشده است..
متخصص ژنتیک انسانی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی افزود: با مراجعه به متخصص ژنتیک و انجام آزمایشات مختلف به خصوص قبل از ازدواج های فامیلی می توان شاهد ارتقا نظام سلامت جامعه بود.
در این نشست که به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی و با همکاری مدیریت فرهنگی و اجتماعی و مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه تفرش، دانشجویان و کارکنان دانشگاه با انواع بیماری های ژنتیک و نحوه جلوگیری از تولد نوزادان مبتلا به ناراحتی های ژنتیکی آشنا شدند.
شهرستان تفرش واقع در 90 کیلومتری اراک - مرکز استان مرکزی- بالغ بر 25 هزار و 912 نفرجمعیت دارد.ک/1
7114/6012

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
نگاهی به شهرستان تفرش در استان مرکزی