روحانی: ایران شریک مورد اعتماد جامعه بین المللی است


رییس‌ جمهوری برجام را تنها بخشی از سیاست خارجی دولت در تعامل سازنده با جهان و موجب بوجود آمدن فرصتی برای تحرک در زمینه رونق اقتصادی در کشور دانست و بر اهتمام و تلاش سفرا و مسئولان دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران برای معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های داخل کشور به سرمایه‌گذاران خارجی و تسهیل در ارتباط بخش‌های خصوصی با یکدیگر تأکید کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار سفرا و روسای نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور در همایش «برجام و اقتصاد مقاومتی؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها»، گفت: جمهوری اسلامی ایران توانست در موضوع هسته‌ای ماه‌ها با قدرت‌های جهانی گفتگو کرده و این مذاکره را آبرومندانه به پایان برساند، حائز اهمیت است و این در حالی است که در چند دهه اخیر کمتر کشوری قادر بوده در موضوعی پیچیده با قدرت‌های جهانی مذاکره کرده و به توافقی با این ابعاد دست پیدا کند.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه در سیاست خارجی نگاه صفر یا صدی معنا ندارد، افزود: لغو ادعاهای واهی و قطعنامه‌های ظالمانه علیه ملت ایران مستلزم تلاشی سخت و پیچیده بود که در برجام حاصل شد و این موفقیت حقوقی و سیاسی بزرگی برای ملت ایران به شمار می‌رود.

روحانی با تأکید بر ضرورت استفاده از فرصت بوجود آمده پس از برجام برای تعامل با دنیا با در نظر گرفتن شرایط کشور و اجرای سریع‌تر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: امروز به واسطه توافق برجام، بخش بزرگی از ایران‌هراسی که در دنیا به دروغ در موضوع هسته‌ای علیه ایران مطرح شده بود، از بین رفته است، اما هنوز پروژه ایران‌هراسی توسط دشمنان ملت ایران در دیگر موضوعات از قبیل تروریسم ادامه دارد که باید قدم به قدم در برابر آنان ایستاد و مقابله کرد.

رییس‌ جمهوری با تاکید بر اینکه تعامل سازنده، در مقابله با ایران هراسی شکل گرفت و ادامه دارد، افزود: امروز همگان اذعان دارند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران براساس موازین و قطعنامه‌های بین‌المللی و به صورت مجاز در مراکز هسته‌ای انجام می‌شود.

روحانی با بیان اینکه شکوفایی و رونق اقتصادی موجب پایداری و پابرجایی برجام خواهد بود، خاطر نشان کرد: روابط و تعامل اقتصادی با دنیا یکی از راه‌های مقابله با ایران هراسی است.

رییس‌ جمهوری رفع تحریم‌ها و ایجاد فضای مناسب برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی ایران با جهان را یکی از نتایج برجام برشمرد و گفت: یکی از پایه‌های سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، درون‌زا بودن و برون‌گرا بودن است و سفرای ایران در کشورهای مختلف می‌توانند در زمینه برون‌گرا بودن اقتصاد فعالیت‌ها و نقش بسزایی ایفا کنند.

روحانی شکوفایی و دوام اقتصاد درون‌زا را در گرو قابل رقابت بودن دانست و اظهارداشت: اقتصادی که قدرت رقابت در صحنه‌های جهانی را نداشته باشد، در بلند مدت نمی‌تواند مسایل داخلی خود را حل و فصل کند و اگر نتوانیم در اقتصاد از لحاظ کمیت و کیفیت با دنیا رقابت کنیم، موفق نخواهیم بود.

رییس‌ جمهوری رفع بیکاری و اشتغال جوانان را از مهم‌ترین مسایل کشور و اولویت‌های برنامه اقتصادی دولت برشمرد و گفت: دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود با سه مشکل رکود، تورم و بیکاری مواجه بود که با برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان توانست در زمینه تک رقمی کردن نرخ تورم و کاهش رکود، گام‌های خوبی را بردارد و حتی در زمانی که بسیاری از کشورهای منطقه بخاطر کاهش بهای نفت با مشکلات بسیاری مواجه بودند، در ایران ارزش پول ملی حفظ شد و روند کاهنده تورم و رشد اقتصادی ادامه داشت.

روحانی با تأکید بر اینکه به حرکتی سریع برای دستیابی به رونق اقتصادی نیاز داریم و برجام این فرصت را ایجاد کرد که با رفع تحریم‌ها بتوانیم با دنیا تعامل لازم را برای جذب سرمایه، تسهیلات مالی و فناوری داشته باشیم، ادامه داد: سفرای ایران در خارج از کشور باید ظرفیت ها و فرصت های کشور را به خوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی تشریح و تبیین کنند.

رییس‌ جمهوری با اشاره به شرایط بسیار ویژه ایران از لحاظ جغرافیایی، منابع غنی زمینی و زیرزمینی، نیروی انسانی، جوان، تحصیلکرده و کارآمد و امنیت مثال زدنی، گفت: افق روشنی پیش روی ملت ایران در تعامل سازنده با جهان قرار دارد که در این راستا معرفی بهتر ظرفیت‌ها و فرصت‌های کشور و تسهیل در ارتباط بخش‌های خصوصی با یکدیگر از مهم‌ترین مأموریت‌ها و وظایف سفرای ایران در خارج از کشور است.

روحانی با بیان اینکه امروز هماهنگی و همدلی خوبی میان قوا و ارکان کشور، وجود دارد و ایران در سایه وجود رهنمودها و نظارت رهبر معظم انقلاب در امنیت و آرامش کامل بسر می‌برد، گفت: برگزاری آرام و موفق انتخابات، نشانه هماهنگی قوا تحت هدایت رهبری است.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: هماهنگی میان قوا، رشد سیاسی ملت، جایگاه منطقه‌ای ایران و سایر شرایط، فضا را برای تعامل هر چه بهتر و بیشتر ایران با دنیا مهیا ساخته است که در این راستا معرفی امکانات و فناوری‌ها در دیگر کشورها به سرمایه گذاران داخلی از جمله وظایف سفرا در زمینه توسعه اقتصادی کشور خواهد بود.

روحانی با تأکید بر اینکه امروز ایران شریک مورد اعتماد جامعه بین‌المللی است و کشورهای جهان برخلاف تبلیغات دشمنان از هر نظر به شرایط ایران اعتماد دارند، افزود: ایران هیچگاه از شرایط ناآرام و ناامن همسایگان خود سوء استفاده نکرده و پیوسته به کشورها و مردم منطقه کمک کرده است.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه باید در برابر ایران‌هراسی که دشمنان ملت ایران و برخی تندروها در کشورهای منطقه به دنبال ترویج آن هستند، باید شرایط و وظیفه خود را در تعامل با دنیا تقویت کنیم، افزود: بیان واقعیت‌ها و آینده روشن ایران رسالت مهم دستگاه سیاست خارجی در این زمینه خواهد بود.

روحانی اشتیاقی را که امروز برای تعامل با ایران در بسیاری از کشورها وجود دارد، بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: چگونگی روابط اقتصادی ما با هر کشوری، می‌تواند معیار، ملاک و نشان‌دهنده عملکرد و نقش سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در توسعه روابط باشد.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه تعامل سازنده در منطقه و جهان باید فضای مناسب را برای توسعه سریع‌تر اقتصادی فراهم کند، بر ضرورت استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا در راستای دستیابی به توسعه اقتصادی در کشور، تأکید کرد و گفت: کنترل مصرف بالای انرژی، با فناوری امکان‌پذیر خواهد بود و این یکی از مسیرهای سرمایه‌گذاری است که در کشور به آن نیاز داریم.

روحانی با بیان اینکه موفقیت‌هایی که تاکنون در تعامل با دنیا به دست آمده، نشان دهنده آن است که مسیر را به درستی پیموده‌ایم، خاطر نشان کرد: البته این به معنای آن نیست که طرف مقابل به تمامی تعهدات خود پایبند بوده یا خواهد بود، بلکه ما باید ضمن مقاومت، با ایجاد فضای مناسب، گسترش همکاری‌ها و اعمال فشار به طرف مقابل، آنها را وادار به انجام کامل تعهداتشان کنیم.

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: ما باید در برابر فشار و خواست لابی صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه تعامل سازنده خود را با جهان گسترش دهیم و فضای مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه ارتباطات اقتصادی، تجاری و بانکی با دیگر کشورها را فراهم کنیم.

پیش از سخنان رییس‌ جمهوری محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز گزارشی از مباحث مطرح شده در همایش دو روزه «برجام و اقتصاد مقاومتی، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها‌ «ارایه کرد و با اشاره به فرصت‌های بوجود آمده پس از برجام در زمینه تعامل با دنیا در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری و علمی و فناوری افزود: تلاش سفرا و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران تسهیل ارتباط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در راستای رسیدن به توسعه در کشور است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
توهین آقای روحانی به جامعه بین المللی!!!!!!!!!!!!