نخستین جشنواره مد و لباس ایرانی در استانبول از نگاهی دیگر


مجری اعزام طراحان لباس ایرانی به ترکیه بعد از انتشار گزارشی مبنی بر« نقدی به نخستین حضور طراحان ایرانی در ترکیه»، روایتی دیگر از نخستین جشنواره مد و لباس ایرانی را در استانبول، به ایسنا ارایه کرد.

به گزارش ایسنا، مهدی محبعلی، مدیر موسسه مدسازان که مجری این برنامه بوده است، در گزارش خود آورده است: جشنواره سبک جدید اسلامی و ایرانی استانبول از 22 دسامبر تا 25 دسامبر در هتل «هیلتون» شهر استانبول واقع در خیابان "پیالا پاشا" با حضور حدود 30 طراح ایرانی که به ارایه 100 اثر پرداختند، برگزار شد.

نخستین روز این جشنواره به برگزاری همایش آموزشی در سالن کنفرانس در این هتل گذشت که با حضور استادان دانشگاه " آیدین" و رییس دپارتمان" طراحی و مد این دانشگاه خانم "نیهال بولکول" برگزار شد. این همایش در دو قسمت "معرفی رنگ‌ها و شناخت برندهای تازه دنیا در ترکیب رنگ" و کارگاه عملی آموزشی تولید "حریر با نمد" انجام شد. در روز دوم، آثار طراحان لباس بر روی مانکن‌ها ارایه شد و 50 طراح جوان کشور ترکیه در قالب هیاتی از نمایشگاه بازدید کردند.

در روز سوم نیز کنسولگری ایران در استانبول نمایندگان ایرانی و ترک را برای بازدید به نمایشگاه اعزام کرد و همچنین نمایندگان شرکت‌های "امیلا"، "آرمینه"، "تکبیر" ، "بست ایونت منیجمنتگ و " آرتا روم" در نمایشگاه حاضر شدند.در این روز بعد از بازدید طراحان لباس ایرانی از نمایشگاه و دپارتمان مد و طراحی لباس " دانشگاه آیدین" از ژورنال جشنواره رونمایی شد؛ تا پس از تایید نهایی در تهران و توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس منتشر و به اهداف اولیه ارسال شوند.

چند سالی از رونق حوزه مد و لباس در کشورمان می‌گذرد و هنر طراحی لباس با بهره‌مندی از اصیل‌ترین شیوه‌ها و قدمتی دور تازه خانه و ماوایی به خود گرفته است. نکته اصلی اینجاست که هنوز کشورهای منطقه درک درستی از توانمندی هنر طراحی لباس ایران که بر اساس آمیزه‌های اصیل اسلامی تنیده شده است، ندارند. این‌گونه بود که وقتی گروه طراحان ایرانی در استانبول به نمایش آثار خود اقدام کرد، مورد توجه طراحان کشور ترکیه قرار گرفت.

ایرانیانی که به شهر استانبول سفر کرده‌اند و در مراکز خرید ریز و درشت این کشور قدم گذاشته‌اند، به خوبی تصدیق می‌کنند که هنر طراحی لباس‌های اسلامی در این کشور که بازار نیاز گسترده‌ای دارد، حلقه مفقوده‌ای دارد که همان طرح‌هایی با کیفیت طراحی بالاست؛ وگرنه محصولات بی‌کیفیت خیابانی و الگوبرداری شده از آثار درجه چند اروپایی مرکز ثقل پوشاک ترکیه را تشکیل می‌دهد.

دعوت از استادان و طراحان لباس ایرانی

این گزارش می‌افزاید: "نیهال بولکول" رییس دپارتمان طراحی دانشگاه آیدین ترکیه در حاشیه بازدید از نمایشگاه "اسلامی و ایرانی در ترکیه" اعلام کرد: این دانشگاه آمادگی دارد تا از طراحان ایرانی در جشنواره طراحی ترکیه که با همکاری دانشگاه‌های طراحی این کشور برگزار می‌شود، دعوت کند.

در این رویداد هنری فرهنگی حدود 150 اثر از 30 طراح ایرانی در هتل هیلتون این شهر به نمایش گذاشته شد.

همچنین در روز نخست این جشنواره، یعنی دوم دی ماه نیز همایش علمی با حضور استادان دانشگاه آیدین ترکیه و طراحان ایرانی و ترکی برگزار و بر همکاری‌های علمی و فرهنگی میان طراحان دو کشور تاکید شد.

جشنواره سبک جدید اسلامی و ایرانی استانبول

ارتباط مستمر نیاز طراحان ایرانی است

این گزارش همچنینی حاکی است: سعیده قلیچ افشار از دیگر طراحان لباسی که در این جشنواره حضور داشت، درباره نخستین حضور طراحان لباس ایرانی در کشور ترکیه گفت: اینکه طراحان ترک تاکنون متوجه توانمندی قدرت طراحی لباس در ایران نبوده‌اند، به این معناست که باید بیش از گذشته به ارایه آثار ایرانی در کشورهای همسایه پرداخت.

او ادامه داد: آثار ایرانی با فکر و هویت در این جشنواره ارایه شدند و طراحان ترک دریافتند که ایران گنجینه‌ای از هنر طراحی لباس است که باید بیش از گذشته به آن توجه کرد. دانشگاه‌های ایران باید این روند در بازدید و معرفی تکنولوژی را از کشورهایی مثل ترکیه ادامه دهند که با وجود توانمندی‌های ارزشمند طراحان ایرانی از کمترین امکانات نسبت به ایشان برخورداریم.

فاصله زیادی نداریم

فائزه زند کریمی، یکی دیگر از طراحان حاضر در جشنواره "سبک جدید اسلامی ایرانی " در ترکیه با اشاره به برگزاری این رویداد هنری برای نخستین بار در کشورترکیه افزود: مشاهده توانمندی‌های طراحان ایرانی در این جشنواره موجب اعتماد به نفسی دوباره برای ما بود.

او گفت: به‌واقع طراحان لباس در ترکیه با فاصله از ما جلوتر نیستند و با وجود اینکه ظاهرا در صنعت مد اختلاف فاحشی را میان هنرمندان دو کشور می‌بینم، اما قدرت طراحی لباس در ایران زیر سایه طراحان ترک قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر طراحان لباس ایرانی حمایت شوند و زمینه صادرات آثار ایشان به کشورهای دیگر نیز فراهم شود، می‌توانیم موفقیت مد ایرانی را در سطح بین‌المللی باز هم شاهد باشیم.

این طراح لباس با بیان این مطلب که دستاورد بسیار مهم این جشنواره، ایجاد مراوده کاری با جمعی از بهترین طراحان ایرانی است، گفت: این کار می تواند زمینه ساز بسیاری از رویدادهای موثر در آینده باشد.

دعوت ها عملی شوند، اتفاق‌های خوبی روی می‌دهد

مرجان کشاورز که به عنوان برگزیده سال گذشته نیز در این جشنواره حضور داشت، فقدان معرفی مناسب و نیز کمبود مخاطب را از نقاط ضعف این جشنواره برشمرد و گفت: مهم ترین نقطه قوت ما در این قدم اول که برداشته شد، شناسایی ضعف‌های برگزاری این جشنواره بود که در دوره‌های بعدی می‌تواند برطرف شود.

او ادامه داد: در اقدام‌های بعدی باید با برطرف کردن این ضعف‌ها و نیز حمایت‌های بیشتر از طراحان برجسته کشور، نسبت به معرفی هنرمندان طراحی لباس در کشورهای همسایه پرداخت.

کشاورز گفت: در صورتی که دعوت‌هایی که در این جشنواره از برخی طراحان صورت برای حضور در فستیوال‌های بین المللی این کشور صورت گرفت، بالفعل شود، می‌توان شاهد روزهای خوبی در آینده برای طراحان لباس ایرانی بود.

جشنواره سبک جدید اسلامی و ایرانی استانبول

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
شو لباس: دست گل جشنواره مد و لباس فجر