سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



الشرق الاوسط نوشت: آیا ایران به اسد پیشنهاد پناهندگی داده است


الشرق الاوسط نوشت: آیا ایران به اسد پیشنهاد پناهندگی داده است

خبرگزاری صدا و سیما/ روزنامه نگار عرب در مقاله ای سفر اخیر مشاور رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران به سوریه و لبنان و احتمال طرح پیشنهاد پناهندگی ایران به بشار الاسد رئیس جمهور سوریه را بررسی کرد و چنین چیزی را در شرایط کنونی منتفی دانست.

پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، در مقاله ای از عبدالرحمان راشد تحت عنوان «آیا ولایتی به الاسد پیشنهاد پناهندگی داده است» نوشت: به تازگی پیام هایی از تهران می رسد که می گوید ایران تصمیم به میزبانی الاسد، یعنی دادن پناهندگی به وی و پذیرفتن وی در تهران به عنوان یک قهرمان گرفته است. این پیام ها مستند به اظهارات علی اکبر ولایتی مشاور ارشد (آیت الله سید علی خامنه ای) رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران است که به تازگی به سوریه و لبنان سفر کرده است.

الشرق الاوسط افزود:‌ به نظر می رسد فضای مثبت و نادری که در میان این همه ویرانی به وجود آمده است علت این آرزوهاست، زیرا جبهه تروریستی النصره نظامیان ربوده شده لبنانی را در چارچوب توافقی که «حزب الله» و قطر ترتیب آن را دادند آزاد کرد و علاوه بر این، خبرهایی نیز از توافق در خصوص ریاست جمهوری سلیمان فرنجیه در لبنان پس از منازعاتی طولانی بر سر این پست خالی، به گوش می رسد. همه این امور حاکی از آن است که دوران گشایش آغاز شده است، بنابراین آیا واقعا زمان خروج الاسد فرا رسیده است؟

اگر مسئول ایرانی بلندپایه ای همچون ولایتی اعلام کند به الاسد پناهندگی خواهند داد، این موضوع اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت و حکومت ها و مطبوعات نمی توانند بی سر و صدا از کنار آن عبور کنند. من (نویسنده) اثری از چنین موضوعی ندیدم مگر در رسانه های مخالف سوری که آن هم نمی تواند مرجع خوبی در خصوص اخبار دشمن باشد. پس از جستجوی طولانی، تصاویر مورد نظر را به طور کامل به دست آوردم.

این مصاحبه را کانال المیادین با ولایتی کرده است و مجری در پایان از مهمان ایرانی می پرسد آیا ایران در آینده نزدیک میزبان اسد خواهد بود «بخصوص که وی یک ماه پیش به مسکو سفر کرده است؟» از سوال اینگونه بر می آید که تهران از پذیرفتن الاسد امتناع می کند. ولایتی در پاسخ می گوید «حضور الاسد در دمشق ضروری است و زمانی که ضرورتی اقتضا کند در ایران وی را می پذیریم. ما چیزی را به الاسد تحمیل نمی کنیم و نمی گوییم که صحنه را ترک کند. ما نمی خواهیم اسد کشورش را ترک کند و هرگاه بخواهد به ایران سفر کند به گرمی و به عنوان یک قهرمان از وی استقبال می کنیم. وی پنج سال از ملت خود دفاع کرده است و نمی خواهیم جای او خالی باشد.»

این روزنامه ادامه داد: هر کس بخش پایانی پاسخ ولایتی را بشنود، گمان می کند وی از دادن پناهندگی به اسد استقبال می کند اما سوال کاملا روشن است و می گوید اسد به مسکو سفر کرده است اما ایران هنوز وی را به عنوان یک رئیس جمهور نپذیرفته است. پاسخ ولایتی هیچ ربطی به دادن پناهندگی ندارد بلکه پاسخی مبهم است. ولایتی مستقیما از سفر اسد استقبال نکرد بلکه گفت، نمی خواهد وی کشورش را در این شرایط ترک کند. این بهانه قانع کننده نیست، دیدیم که اسد به مسکو رفت و سفر بین پایتخت های دو کشور چهار ساعت به طول انجامید حال آن که مسافت بین دمشق و تهران فقط دو ساعت است.

نویسنده در ادامه افزود: به نظر من رابطه ایران با نظام الاسد قوی و عمیق است و از یک رابطه مبتنی بر منافع فراتر است. ایران از ابتدای انقلاب (اسلامی) پشت پرده سیاست های افراطی اسد بود. برخی معتقدند از زمان به قدرت رسیدن الاسد در سال 2000 این ایران است که سیاست های سوریه را اداره می کند که بیانگر رویکرد خشونت بار وی (الاسد) در لبنان و سلسله ترورهایی است که معلوم شد ایران یکی از طرف های کارآمد آن بوده است. ایران همچنین در اداره مقاومت عراق و القاعده از داخل سوریه پس از حمله آمریکا، با وی بود. ائتلاف ایران و سوریه تا امروز ادامه دارد و تهران الاسد را رها نخواهد کرد مگر در لحظات پایانی که دمشق را از دست بدهد. پس آیا ما به ساعت پایانی الاسد نزدیک هستیم؟ به سبب ورود نیروهای قدرت های بزرگ منطقه ای و بین المللی، پیش بینی لحظه شکست دشوار است اما اطمینان داریم که روس ها و ایرانی ها هر قدر هم در حمایت از الاسد موفق باشند و جنگ به طول بینجامد، وی پیروز نخواهد شد.

تا زمانی که روسیه و ایران در سوریه با یکدیگر توافق داشته باشند، نباید انتظار داشته باشیم که الاسد به راحتی کنار برود، مثل این که در ایران به وی پناهندگی داده شود، و در صورتی که اختلافی بین مواضع دو کشور (ایران و روسیه) روی دهد، نظام سوریه با توجه به وجود نیروهای نظامی دو کشور که در زمین و هوا می جنگند، در موضع دشواری قرار خواهد گرفت. ممکن است اکنون اختلاف نظرهایی بین روسیه و ایران وجود داشته باشد اما در حدی نیست که بتوان به آن امیدی بست، بخصوص پس از آن که ترکیه جنگنده روسیه را سرنگون کرد و همین امر این کشور را بیشتر به ایران نزدیک کرد.

در مذاکرات وین شاهد اختلافاتی درباره آینده سوریه و طرح راه حل های سیاسی هستیم. رئیس جمهور روسیه صراحتا اعلام کرده است که بقای اسد مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد حفظ موسسه های دولتی سوریه است، چنین دیدگاهی کاملا با طرح ایران تعارض دارد، زیرا ایران معتقد است که شخص الاسد نماد مشروعیت و حکومت قانونی است. این همان چیزی است که ولایتی در گفتگو با المیادین آن را تکرار کرد و گفت، الاسد تا پایان دوره ریاست جمهوری باقی می ماند و باید در انتخابات آینده هم شرکت کند و اطمینان داریم که در آن انتخابات هم پیروز می شود. ایران بر بقای الاسد حتی با توسل به قدرت سلاح و تقلب اصرار می کند اما اگر روسیه به راه حلی سیاسی گرایش پیدا کند که مبتنی بر کناره گیری الاسد باشد یا مثل عراق مقام ریاست جمهوری را به مقامی تشریفاتی تبدیل کند، در این صورت بین دو متحد (ایران و روسیه) اختلاف می افتد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
واکنش بشار اسد به پیشنهاد آمریکا برای مذاکره