علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



سناریوی هاشمی برای اصولگرایان / گزارش آمانو سیاه است


به گزارش خبرنگار مهر علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشستی با عنوان «مطالبه گری حق دانشجو است» که صبح امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با اشاره به موضوع پی ام دی و گزارش اخیر آژانس اتمی اظهار کرد: بحث پی ام دی در واقع یک ادعای اولیه بود برای تمام رخدادهای ۱۲ سال گذشته که مطابق همین ادعاها (که براساس گزارش های منافقین تهیه شده بود) آمریکایی ها و اروپایی ها فشارهای خود را به ملت ایران وارد کردند.

وی افزود: آمانو که به ایران آمد ما در کمیسیون برجام با وی جلسه ای گذاشتیم و قرار است ظرف این هفته متن این جلسه را در اختیار رسانه ها قرار بدهیم تا معلوم شود که چه سوالاتی را پرسیدیم و چه پاسخ هایی را دریافت کردیم.

زاکانی ادامه داد: آمانو در آن جلسه به ما گفت تا پایان سال میلادی پرونده پی ام دی را خواهد بست و سیاسی کاری نخواهد کرد اما گزارش اخیر وی سیاه ترین گزارشی است که تا امروز علیه ما داده شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آژانس در گذشته می گفت قبل از سال ۲۰۰۳ در ایران یک ساختاری برای رسیدن به بمب اتم و استفاده غیر صلح آمیز شکل گرفته است و اعلام کردند محاسبات کامپیوتری و مدل سازی ایران در همین مسیر بوده است.

آمانو ادعاهای گذشته خود را دوباره مطرح کرد

وی اضافه کرد: آمانو بازدیدهایی را در زمینه ادعای وجود مخزن انفجاری در پارچین انجام داد و سپس گفت که با یک چنین چیزی مواجه نشده است اما احتمال می دهند که چنین مخزن انفجاری وجود داشته که ممکن است جا به جا و منتقل شده باشد.

زاکانی با بیان اینکه آمانو ادعاهای گذشته خود را مجددا در یک گزارش تلخ دیگر مطرح کرده است خاطرنشان کرد: این ادعاها بدون هیچگونه دلایلی مجددا طرح شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در بخش سفید این گزارش اعلام کردند که از سال ۲۰۰۹ به بعد هیچ انحرافی در تولیدات هسته ای ایران شکل نگرفته است. دوستان مذاکره کننده ما هم بسیار مشتاقانه با آن برخورد کردند و آن را نشانه تبرئه ما و بسته شدن پرونده پی ام دی دانستند.

وی گفت: اولا در این گزارش خیلی صریح اعلام شده که تمام گفته های قبلی ایران(مبنی بر کاربرد صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای) دروغ بوده است، نکته دوم اینکه حدسیات و ادعاهای غربی ها درست بوده است، نکته سوم به این موضوع اشاره دارد که وقتی این ادعاها درست بوده پس تمام جنایات و تحریم های آنها علیه جمهوری اسلامی توجیه پذیر است و اتفاقا مواجهه سخت گیرانه در برجام و استثنا کردن ایران هم طبق این گزارش توجیه منطقی دارد.

زاکانی تصریح کرد: اگر شورای حکام ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) به این جمع بندی برسد و پرونده پی ام دی را ببندد این اتهامات نقطه سیاهی است که در پرونده ایران باقی می گذارد و در آینده هر ادعایی در مورد ایران انجام دهند می توانند باعث تحمیل فشار بیشتر بر ما شوند.

نگاه همراه با سوء ظن آژانس نسبت به ایران/پرونده PMD بسته خواهد شد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: آمانو با این گزارش نشان داد که نگاه فعلی آژانس مانند نگاه های قبلی دارای سوءظن است و مستقل نیست. ما در ایران از آمانو خواسته بودیم که متعهد باشد آنچه را که دریافته است منتشر کند و تحت تاثیر آمریکا و لابی های صهیونیست ها عمل نکند اما متاسفانه به تعهداتش عمل نکرد.

وی با تاکید بر اینکه بنده معتقدم آنها به سمت بسته شدن پرونده ایران در موضوع پی ام دی حرکت خواهند کرد گفت: آنها علاقه ندارند انسدادی در مسیر جمع آوری سرمایه هایشان در برجام به وجود آید و این نقطه سیاه را بدون هیچگونه دلیلی در پرونده ما حفظ خواهند کرد تا در آینده هر کاری خواستند علیه ما انجام دهند و بهانه های خود را توجیه پذیر کنند چراکه برجام این ظرفیت را در اختیار آنها قرار داده است.

زاکانی خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که مسئولین یک مقدار خویشتن دار باشند و منافع ملی را دستاویز بازی های سیاسی نکنند. اینکه ما تنها ثناگوی گزارش آژانس باشیم حرکتی شتابزده است که متاسفانه برخی مسئولین انجام می دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله گزارش آژانس هم متاسفانه در حال فدا شدن در هیاهوهای سیاسی می شود. من معتقدم رفتار نادرست آمانو باید با یک مواجهه درستی از سوی دستگاه سیاست خارجی پاسخ داده شود و مسئولین از شتابزدگی در مواجهه با آن دوری کرده و چند سال آینده را مشاهده کنند.

در سال ۹۲ به بی تدبیری کاندیداهای اصولگرا باختیم

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قرار است اصولگرایان همان رفتارهای سال ۹۲ که منجر به شکست آنها در انتخابات شد را در مورد انتخابات آینده مجلس پیاده کنند، گفت: ما در سال ۹۲ به بی تدبیری دوستانی که در صحنه بودند و کسانی که از آنها پشتیبانی می کردند باختیم، یعنی ۴ نفر اصولگرا در صحنه باقی ماندند و یک نفر با آنها رقابت می کرد و عملا این ۴ نفر به یکدیگر پرداختند.

زاکانی افزود: این یک سناریویی دقیق و طراحی شده برای اصولگرایان بود و امروز هم همین سناریو در حال پیاده سازی است.

بازی در سناریو دوم خردادی ها دور از شأن ناطق نوری است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده خبر دارم که آقای هاشمی رفسنجانی و رئیس دولت اصلاحات تدبیر کردند تا اصولگرایان را از وحدت و انسجام بیرون بکشند.

وی خاطرنشان کرد: این نقشه ای را که بیان کردند تا امثال آقای ناطق نوری میدان داری کنند نقشه ای است که عناصر دوم خردادی طراحی کردند و در واقع این افراد به یک نوعی در سناریویی بازی می کنند که برایشان نوشته شده است. ما بازدید از سناریویی آنها را دون شأن این افراد می دانیم.

زاکانی افزود: هرکسی امروز سبب شکاف در مجموعه جریان اصولگرایی بشود آب به آسیاب کسانی می ریزد که فردا از روی خود این افراد برای قدرت خواهند گذشت و این مسئله کاملا مشخص است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما امروز در حال حرکت به سمت وحدت هستیم علاوه بر اینکه وحدت یکی از مولفه ها برای پیروزی است و همه مولفه ها نیست. باید دقت کنیم چه خصوصیتی از ما می تواند مورد اقبال مردم قرار بگیرد. یعنی آن عنصر شایسته ای را معرفی کنیم که اکثریت مردم قبول داشته باشند.

وی با تاکید بر پرهیز از حرکت به سمت ایجاد فضای التهاب آفرین گفت: برخی از التهابات رخ داده التهاباتی است که خودساخته است و کسانی که التهاب آفرینی می کنند آب به آسیاب کسانی می ریزند که می خواهند خلاف جریان اصولگرایی گام بردارند.

زاکانی با اشاره به موضوع جنبش دانشجویی اظهار کرد: در برخی مقاطع تاریخی بعد از انقلاب گروه های سیاسی برای جبران خلاءهای خود از جنبش دانشجویی استفاده می کردند و یک نگاه ابزاری به آن داشتند که این مسئله یک توهین به جنبش دانشجویی بود.

نماینده مردم تهران افزود: در انتهای دهه ۷۰ این شرایط به وسیله گروه های سیاسی رقم خورد و باعث آسیب جدی به جریان دانشجویی شد و جنبش دانشجویی را دچار یک رخوت و رکود کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از آفت های مربوط به جنبش دانشجویی این بود که در مقاطعی از مسیر خود جدا شد و تحت تاثیر القائات بیرون قرار گرفت و از مختصات اصلی خود خارج شد.

زاکانی تصریح کرد: در دهه ۷۰ اتفاقاتی در جریان دانشجویی افتاد که باعث دگردیسی در این جریان شد و امروز سردمداران همان اتفاقات در آمریکا به سر می برند و علیه منافع ملی حرکت می کنند.

وی با بیان اینکه منشا این انحرافات در جریان دانشجویی بر اساس یک کار کاملا حساب شده و دقیق شکل گرفت گفت: این افراد و جریانات به عناصری در دانشگاه تبدیل شدند که انسداد علمی در دانشگاه ها را دنبال می کردند و امروز آنها سر بر بالین استکبار گذاشتند.

نماینده مردم تهران افزود: اگر از نفوذ احزاب سیاسی به دانشگاه و جریان دانشجویی جلوگیری شود باعث این خواهد شد که جریان دانشجویی عمق و قوام فکری پیدا کند و مانع از انحراف خود شود.

وی با تاکید بر اینکه تشکل سازی دولتی در جنبش دانشجویی در مقاطعی استقلال این جریان را مخدوش کرد گفت: باید با دقت نظر و حفظ استقلال، روحیه نقد کنندگی در جامعه توسط جنبش دانشجویی دنبال شود تا این امکان فراهم گردد که دستگاه قضایی و دولت ها پاسخگوی جنبش دانشجویی باشند نه اینکه بر جنبش دانشجویی اثر گذارند و از آنها بهره برداری کنند.

زاکانی خاطرنشان کرد: تشکل های دانشجویی باید در ابتدا در میان خودشان یک پیوستگی بهتری ایجاد کنند و به جای نفی یکدیگر به همراهی به یکدیگر بپردازند. امروز کار ویژه جریان دانشجویی این است که یک ارتباط عمیقی را با بدنه دانشجو دنبال کند تا بتواند از یک عقبه فکری بهتری برخوردار شود.

نماینده مردم تهران در ادامه با بیان اینکه در هیچ دوره ای شعارها و اصول انقلاب به عنوان مبنا و شاقول حرکت معیار قرار نگرفته است گفت: در دوره دولت های نهم و دهم که با شعارهای اصولگرایی سر کار آمدند هیچ التزامی به این اصول مشاهده نمی شد و این دو دولت ملتزم این اهداف نماند و کار به جایی رساند که عناصر کارگزاران لایه های دوم و سوم مدیریتی را در دست گرفتند.

وی افزود: ما دوره ای از دولت ها را سراغ نداریم که صد درصد ملتزم و پیرو اصول انقلاب و اصولگرایی شده باشند. اصولگرایی یک حزب نیست و حتی یک جریان سیاسی در مقابل جریان های سیاسی دیگر هم نیست، بلکه یک مرام است و تا به امروز دولت ها به این مرام عمل نکردند بلکه یا با آن مخالفت کردند و یا با شعار اصولگرایی بر سر کار آمدند و نسبت به آن دچار انحراف شدند.

زاکانی خاطرنشان کرد: در بخش اقتصادی نیز متاسفانه هم در دوره گذشته و هم در دوره فعلی شاهد این نیستیم که دولت ها این اعتقاد را داشته باشند که باید دارای یک مصونیت از درون شویم. از ابتدای دهه ۷۰ رهبر انقلاب تاکیدشان بر اقتصاد بی اتکا به نفت بود اما دولت ها این چنین عمل نکردند.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه دو نگاه اقتصادی در کشور وجود دارد گفت: یک نگاه می گوید باید داخل کشور را بسازیم و این سازندگی باید براساس توانمندی های داخلی صورت گیرد اما نگاه دوم می گوید که باید با آمریکا کنار بیاییم و حتی دست از تعارض با اسرائیل هم برداریم تا مشکلات اشتغال، فقر و اقتصادمان حل شود. امروز همین نگاه در دولت فعلی وجود دارد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه واکنش دولت در مقابل دشمنان جمهوری اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید گفت: بنا نیست مسئولین ما فحش بدهند، تندی کنند و حرکت های غیر منطقی انجام دهند اما در عین حال باید مسئولین مطالبات به حق ملت ایران را با منطقی درست بیان کنند.

زاکانی افزود: ما نمی توانیم به دیپلماسی اتکا کنیم که فقط با درخواست، التماس و ایجاد انفعال می خواهد حق و حقوق ملت ایران را بگیرد.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: در موضوع حادثه منا وزیر امور خارجه پیگیری ها و زحمات زیادی کشیدند اما پیگیری هایشان از طریق امیر کویت بود تا او به پادشاه عربستان سفارش ما را بکنند تا وزیر بهداشت ما را تحویل بگیرند اما در واقعیت این چنین نشد و آنها وزیر ما را تحویل نگرفتند.

وی ادامه داد: شما در این میان برخورد با صلابت رهبر معظم انقلاب در مقابل سعودی را هم ببینید که همه معادلات را تغییر داد. همیشه مواجهه نباید از روی موضع تند باشد بلکه باید موضع گیری جمع بین مواضع نرم و سخت باشد تا اثرگذاری پیدا کند. اشکال دولت فعلی این است که فقط یکسو نگری می کند و شرایط را به جایی می برد که سایر ظرفیت های ما را محدود می کند.

زاکانی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص نقش مجلس در بررسی برجام گفت: ما در کمیسیون برجام متن برجام را کامل خواندیم و ۵۰ تا ۶۰ روز با این سند زندگی کردیم اما بسیاری از مسئولین نسبت به این سند بی تفاوت بودند. این سند، سند پیچیده ای بود به همین دلیل رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که این سند به مجلس بیاید و مورد بررسی قرار بگیرد، در حالی که عده ای نسبت به این سند بی تفاوت بودند.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: ما باید دقیق تر در مجلس درخصوص این سند عمل می کردیم اما متاسفانه رفتار درستی را در مجلس برای تصویب قانون مربوط به برجام از خود نشان ندادیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص آمریکاستیزی گفت: آمریکا ستیزی ما منطق درستی دارد. اصلا ما بیاییم ببینیم در این ۳۶ سال کجا ضرر و کجا منفعت کردیم و آمریکاستیزی برایمان منفعت داشته و یا ضرر. در آنجایی که آمریکا ستیزی کردیم دست به توسعه اهداف انقلاب زدیم و هرجا که آمریکا را وارد بازی کردیم ضربه خوردیم.

زاکانی افزود: اگر مسئولین ما قدر ظرفیت های انقلاب را می دانستند می توانستند برخلاف شرایط جهانی پیش بروند همانطور که تاکنون توانستیم به پای خود بیاستیم.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: منطق انقلاب اسلامی منطق درستی است و اگر این منطق با یک برنامه ریزی درست دنبال شود منجر به یک تحول جدی خواهد شد. برای تحقق اهداف انقلاب باید الگویی مطلوب در ایران بسازیم و دست از نگاه های تنگ نظرانه برداریم و از همه ظرفیت های منطقه ای و جهانی سود ببریم.

وی با اشاره به بحران موجود در سوریه تاکید کرد: نسبت به بحران سوریه در داخل ایران دو نگاه وجود داشت؛ یک نگاه تاکید بر حقوق ملت سوریه می کرد و یک نگاه تحت تاثیر هژمونی جهانی به آمریکا بود.

زاکانی با بیان اینکه هم احمدی نژاد و هم روحانی نگاه های نادرستی نسبت به موضوع سوریه داشتند گفت: آنها خودشان را تحت تاثیر هرم اثرگذار جهانی دیدند. آمریکا در ابتدا کار خود را با عنوان انقلاب مردمی در سوریه شروع کرد اما سپس به سرعت معلوم شد اینگونه نیست.

نماینده مردم تهران افزود: در نهایت نگاه نافذ رهبر معظم انقلاب در قبال سوریه کار را به جایی کشاند که امروز کشوری مانند روسیه منافع خود را در همراهی با اهداف انقلاب اسلامی می بیند و سایرین نیز مغلوب این نگاه و راهبرد شدند.

وی تصریح کرد: هم دولت قبلی و هم دولت فعلی نگاه ناقصی به سوریه داشتند.

زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مصادیق نرمش قهرمانانه را در مذاکره با دشمن چگونه تحلیل می کنید گفت: ما در دو موقعیت با عنصر سلطه گر مذاکره می کنیم؛ یک، در جایی که برای دفع شر سلطه گر بخواهیم اقدام کنیم و دو، برای تحقق منافع و اهدافمان بخواهیم اقدامی انجام دهیم. منطقی که ما با آمریکایی ها در عراق مذاکره کردیم برای دفع شر آنها نبود بلکه صرفا برای کمک به ملت عراق بود و مصداق نرمش قهرمانانه محسوب نمی شد.

نماینده مردم تهران افزود: نرمش قهرمانانه بدین معنی است که موانع موجود را دور بزنیم تا بتوانیم مسیر رسیدن به قله را برای خود فراهم کنیم. مواردی که به مذاکره کنندگان ما در جریان برجام تحمیل شد خارج از چارچوب نرمش قهرمانانه است چراکه این مسائل ما را گرفتار و آینده ما را کند کرد.

وی با بیان اینکه باید با ظرفیت کارشناسی قوی تری کار مذاکرات به جلو می رفت گفت: آقای ظریف در جلسه غیر علنی به ما گفت ما در مذاکرات ژنو کلا ۱۶ نفر بودیم اما آمریکایی ها به تنهایی ۱۴۳ نفر و انگلیسی ها بیش از ۵۰ نفر بودند و در کل تعداد ما کمتر از ۱۰ درصد افراد مقابلمان بود.

زاکانی ادامه داد: آقای صالحی در جلسه ای می گفت وقتی ما با مونیز وزیر انرژی آمریکا مذاکره می کردیم. در واقع دو نفر بودیم اما در کنار مونیز گوش تا گوش آدم به عنوان مشاور قرار داشت.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه تیم مذاکره کننده تاکنون از برجام برداشت های واحدی را نداشته است گفت: در موضوع تحلیل برجام یک صحبتی آقای عراقچی می کرد و نقیض آن را صالحی می گفت. ما معتقدیم آنها بهتر می توانستند مذاکره کنند و امروز هم باید طوری عمل کنند که در کشور باعث دودستگی نشوند و اظهاراتی را نکنند که دولت را در مقابل مجلس قرار دهند و یا اینکه کمیسیون امنیت را در مقابل کمیسیون برجام بگذارند.

وی گفت: آنها این پیش فرض را داشتند که اگر توافق نمی کردیم به ما حمله نظامی می شد اما همه اعضای تیم مذاکره کننده در کمیسیون برجام گفتند آنچه باعث عدم حمله نظامی به ما شد آمادگی و اقتدار دفاعی کشور بود حتی خود آقای عراقچی در جلسه می گفت اگر آمریکایی ها می توانستند به ما حمله کنند لحظه ای درنگ نمی کردند.

زاکانی افزود: بنابراین ما مجبور به مذاکره نبودیم اما در عین حال معتقدیم که برجام برای ما فرصت های زیادی ایجاد می کند در صورتی که به تهدیدهای آن نیز توجه شود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه عده ای تایید و رد صد درصدی برجام را در مجلس دنبال می کردند گفت: همه به دنبال مشروط کردن برجام بودند. ما می گفتیم باید شروطی جدی برای برجام بگذاریم اما برخی دوستان دولتی مخالفت می کردند که در نهایت باعث شد رهبر معظم انقلاب آن شرایط را در نامه خود بیان کنند.


ویدیو مرتبط :
آیا اصولگرایان در زمین هاشمی بازی می کنند؟