سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پوتین برای پروژه "عثمانی جدید" آنکارا حد و مرز تعیین کرد


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه سرانجام به حیات و زندگی سیاسی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پایان داد و در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد که سرنگونی جنگنده روسیه از سوی آنکارا در واقع به پروژه سیاسی سردمداران ترکیه پایان داده است.

پوتین در این باره یادآور شد، روسیه تا پیش از این واقعه همواره ترکیه را به عنوان شریکی برجسته برای خود قلمداد می کرد، وی حتی اعلام کرد که روسیه موافقت کرده بود، از آنکارا در قبال مسائل بسیار حساس که در خارج از چارچوب قانون بین الملل بود، حمایت کند، اما سردمداران نظام ترکیه در پاسخ به این مواضع اقدام به سرنگونی جنگنده روسیه کردند، همین اقدام ترکیه به مثابه ضربه فنی و تمام کننده ای برای پروژه سیاسی آنها تلقی می شود.

کسانی هستند که احمد داود اغلو نخست وزیر کنونی ترکیه را به مهندس سیاست خارجی آنکارا ملقب کرده اند، اگر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه صاحب نظریه " جهان ترکی " آمیخته با اندیشه های اسلام سیاسی باشد، در این صورت می توان گفت داود اغلو می تواند صاحب پروژه بازسازی مجدد بنای دولت عثمانی در شرایط جدید معرفی شود، پروژه ای که حاکمان ترکیه تلاش می کنند، از این طریق امپراطوری دولت عثمانی ترکیه عظیم را به سرکردگی آنکارا و با مرکزیت ترکیه ای که نیرومند می خوانند بنا نهند، تا از این طریق این کشور به قدرت جهانی عظیم مبدل شود، و بر سرنوشت دیگر کشورهای جهان تاثیر وارد آورد.

منطقی بود، این چنین سیاستی منافع کشورهای مجاور ترکیه را درگیر سازد، کشورهایی که بخش اعظم خاک دولت عثمانی تا سال 1918 از آن این نظام بود، همین مساله باعث شده است تا آنکارا هنوز هم برخی از ساکنان ترک زبان این مناطق، همچون ترکمان هایی را که حضورشان در شمال سوریه بود، یکی از دلایل خود، برای حمله به جنگنده روسیه تصور کند.

ترکیه به تمام گروه های مرتبط هم اطلاع داده بود، که آنکارا اراضی آنها را منطقه تحت حاکمیت ترکیه می داند، از این رو در اندیشه ایجاد چتر حمایتی هوایی برای آنهاست.

داود اغلو نخست وزیر ترکیه اعلام کرده بود که این حق ترکیه است که تمام تدابیر لازم را در صورت نقض حریم مرزهایش اعمال کند.

اگر چه کسی این حق ترکیه را منکر نمی شود، اما به نظر می رسد، سخن زمانی که به موضوع سرنگون کردن جنگنده سوخوی 24 روسیه رسید، این امر دیگر به سیناریوی از قبل طراحی شده شبیه است.

روسیه در پاسخ به این اقدام دولت ترکیه حضور نظامی خود را در سوریه و حریم هوایی این کشور توسعه بخشید، و در این رابطه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه چنین گفت: " آیا واقعا آنها گمان می کردند، بعد از این اقدامشان ما از آنجا پا به فرار می گذاریم؟ حتما چنین نخواهیم کرد، چرا که روسیه کشوری ضعیف نیست، ما بعد از این اقدام آنها بر شمار نیروهای نظامی خود افزودیم، و شمار جنگنده های خود را افزایش دادیم، اگر جنگنده های ترکیه در آن مناطق پرواز می کنند، و حریم هوایی سوریه را نقض می کنند، بگذارید آنها امروز این پروازها و نقض حریم هوایی را تجربه کنند ! ".

این کلمات و عبارات حکایت از چیزی بزرگ تر و عظیم تر از اعمال منع پرواز برای جنگنده های ترکیه دارد، حمله احمقانه ترکیه به جنگنده روسیه تمام توافقنامه های سابق بین ترکیه و روسیه را لغو کرد، روسیه حتی موافقت بدون سروصدای خود از پروژه ژئوسیاسی ترکیه را پس گرفت، این امر حد و حدودی را برای توسعه طلبی های سیاسی ترکیه در منطقه خاورمیانه تعیین می کند، و به تمام موفقیت های سابق ترکیه در این باره پایان می بخشد.

از این رو در نتیجه گیری باید گفت اکنون زمان آن فرا رسیده است تا آنکارا با پروژه " عثمانی جدید " خداحافظی کند، پروژه ای که سردمداران ترکیه با شلیک موشک به سمت جنگنده روسیه با دستان خود آن را نابود کردند.

البته این بدان معنی است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و داود اغلو نخست وزیر این کشور باهم دست به خودکشی سیاسی زده اند، البته این بیشتر برای اردوغان محسوس تر است که تاکنون حتی به خود جرات عذر خواهی از مسکو هم نداده است و حتی حاضر نشده نخست وزیرش را برکنار کند، اقدامی که می توانست آینده سیاسی اردوغان در ترکیه را تضمین کند.

انتهای پیام /


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟