راه‌اندازی تنها بیمارستان پیوند اعضا


پیوند عضو امروزه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پزشکی شناخته می‌شود. افزایش تعداد تصادفات و حوادث و افزایش بروز بیماری‌های ناتوان کننده که هر یک می‌تواند موجب از کار افتادن برخی اعضا بدن فرد بیمار شود، تعداد افرادی که نیازمند پیوند عضو هستند را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه فارس، یکی از عوارض افزایش حوادث، شمار روز افزون تعداد مبتلایان به مرگ مغزی است، افرادی که تنها به‌مدد دستگاه‌ها و در مراکز پزشکی، زنده می‌مانند.

امروز ایران به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در علم پزشکی، به مراکزی مجهز شده است که امکان استفاده از اعضای بدن را برای نجات جان انسان‌ها، فراهم می‌کنند. مراکزی فوق تخصصی که البته شمار آن‌ها زیاد نیست.

شیراز که یکی از قطب‌های اصلی پزشکی در ایران و حتی منطقه محسوب می‌شود، در سال‌های اخیر و به‌واسطه حضور پزشکانی حاذق و ایجاد مراکز تخصصی و فوق‌تخصصی، در بخش‌های مختلف نظیر پیونده اعضا، جایگاهی ویژه دارد.

به‌طوری‌که هم‌اینک بخش پیوند اعضاء بیمارستان نمازی شیراز، یکی از مراکز مهم پیوند در کشور به‌شمار می‌رود و شاید تنها مرکزی که پیوند کبد در آن انجام می‌شود.

شمار روز افزون بیماران و متقاضیان پیوند، یک ضرورت را پیش‌روی مسئولان قرار داده است و آن این‌که یک مرکز مشخص دایر شده و تنها وظیفه پیوند اعضا را عهده دار باشد. مرکزی که هنوز در کشور مشابه آن نداریم.

شیراز اما در این زمینه هم پیشگام شده است و از چند سال قبل، طرح و برنامه احداث مرکز فوق‌تخصصی پیوند اعضاء، در دستور کار مسئولان و دست‌اندرکاران قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این‌باره به خبرنگار ایسنا منطقه فارس گفت: با توجه به این‌که شیراز از دیرباز به‌عنوان مرکزی برای پیوند عضو شناخته شده است و کارهای بسیار مهمی در این عرصه انجام شده است. هم‌چنین هر روزه به تعداد بیمارانی که به هر دلیلی نیازمند هستند که پیوند عضو داشته باشند افزوده می‌شود. همه این مسائل موجب شد این ذهنیت ایجاد شود که یک بیمارستان تخصصی برای پیوند عضو در شیراز ایجاد شود.

دکتر «محمدهادی ایمانیه» افزود: از هشت سال پیش قرار بر این شد که بیمارستان تخصصی پیوند عضو در شیراز احداث شود. در این بیمارستان قابلیت انجام انواع پیوندهای کبد، کلیه، پانکراس، قلب، قرنیه وجود دارد. این بیمارستان در صورتی که فازهای آن به اتمام برسد و شروع به کار کند در منطقه بی‌نظیر خواهد بود چرا که چنین بیمارستانی با چنین امکانات و ویژگی‌هایی در منطقه وجود نداشته است. نام این بیمارستان نیز به نام پزشک بزرگ ایرانی، ابو علی سینا، «بوعلی» شناخته خواهد شد.

ایمانیه ادامه داد: فاز نخست این بیمارستان تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. این فاز شامل 200 تخت بیمارستانی است. فاز دوم کار که شامل 300 تخت است در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. ابتدا کار بیمارستان با همین 200 تخت دیده می‌شود تا ببینیم به چه نحو است و بعداً با فراهم شدن امکانات لازم فاز دو نیز بهره‌برداری می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: هم‌اکنون در بیمارستان نمازی شیراز پیوند کبد، کلیه و پانکراس انجام می‌شود و امتحان خود را پس داده است. همانگونه که وزارت بهداشت نیز گفته است شیراز قطب پیوند عضو در ایران است و افرادی که برای درمان به این بیمارستان مراجعه می‌کنند تنها ایرانی‌ها نیستند و از بسیاری از کشورها برای پیوند کبد به این بیمارستان مراجعه می‌کنند. در سال گذشته بیش از 500 پیوند کبد در این بیمارستان انجام شده بود که می‌توان با اطمینان گفت در هیچ جای دنیا چنین آماری وجود ندارد و حتی در کشورهای بسیار پیشرفته نیز چنین شرایطی دیده نمی‌شود. چندی پیش نیز پیوند قلب در همین مرکز انجام شد و نتیجه آن نیز رضایت‌بخش بوده است. با این وجود بیمارستان نمازی قابلیت این را ندارد که همه بیماران پیوندی را درمان کند و بسیاری از اراد مجبور می‌شوند در صف بمانند.

وی ادامه داد: هم‌چنین به مدت سه سال است که از کشورهای دیگر در رشته‌های جراحی پیوند عضو و بیهوشی پیوند از کشورهای دیگر فوق‌تخصص فلوشیپ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز پذیرش می‌شود. چندی پیش نیز هیئتی از تاجیکستان از دانشگاه علوم پزشکی شیراز بازدید کردند و علاقه زیادی به همکاری در حوزه پیوند عضو نشان دادند. در سال‌های آینده نیز تعداد دانشجویانی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند بیشتر می‌شود، چون پس از رونمایی از بیمارستان و دیده شدن میزان خدماتی که می‌تواند ارائه دهد افتخار دیگری برای کشور رقم می‌خورد که از کشورهای دیگر افرادی ترغیب می‌شوند ایران و شیراز را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. از کشورهای مختلفی مانند سودان، تاجیکستان، لبنان، عراق و سوریه و سایر کشورهای خاورمیانه دانشجویانی برای آموزش و تقویت بنیه علمی خود به شیراز می‌آیند.

ایمانیه خاطرنشان کرد: در کنار این بیمارستان نیز یک دانشکده علوم پزشکی در حال ساخت است که به‌صورت هیات امنایی اداره خواهد شد و دولتی نیست. این دانشگاه وابسته به بیمارستان خواهد بود و دانشجویانی برای این بیمارستان تربیت خواهد کرد. در این دانشگاه نیز دانشجویان تخصصی تربیت می‌شوند که هر یک می‌توانند در حوزه‌های مختلف پیوند در بیمارستان فعالیت کنند.

وی ادامه داد: این مرکز شامل فضاهای آموزشی، رفاهی دانشگاه بوعلی سینا هم‌چنین شامل دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، مرکز همایش‌های بین‌المللی خواهد بود. اخیراً نیز ایجاد مرکز تحقیقات پزشکی و پیونداعضاء برای این مرکز نیز تأیید شده است.

ایمانیه گفت: هدف نهایی این مرحله غیر از اهداف درمانی بیماران عمومی، بطور اخص برای پیوند اعضاء و آموزش کادر قوی و مستعد جهت کل کشور و انجام پژوهش‌های لازم در زمینه گسترش علم و آگاهی و کسب مدارج جدید در درمان و پیوند اعضاء است. از نقطه نظر راهبردی نه تنها پوشش درمانی و علمی - تحقیقاتی کشورهای منطقه خلیج فارس بلکه کل منطقه خاورمیانه مورد هدف این مرکز است، بلکه این مرکز هماهنگی و تبادل اطلاعات علمی با همه مراکز علمی تحقیقاتی جهان خواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ساختمان اصلی شامل ۴ بلوک در ۴ تا ۱۰ طبقه است که یک بیمارستان عمومی بوده و در زمینه‌های تخصصی و فوق تخصصی، خصوصاً پیوند اعضاء و تحقیقاتی پژوهشی، خدمات ویژه‌ای را ارائه خواهد داد.

وی تصریح کرد: برای تأمین نیروی مورد نیاز این بیمارستان نیز هیچ مشکلی وجود ندارد و تعداد متخصصان زیادی در دانشگاه ما مشغول به فعالیت هستند. از نظر تخصصی نیز تا به حال هیچ مشکلی ایجاد نشده است و من فکر می‌کنم از نظر نیروی انسانی با مشکلی مواجه نخواهیم شد.

ایمانیه افزود: تا به‌حال 150 میلیارد تومان برای این بیمارستان هزینه شده است اما اگر قرار بود با هزینه‌های امروز ساخته شود بیش از 300 ملیارد تومان هزینه در برداشت. این بیمارستان با کمک خیرین ساخته شده اما برای تأمین تجهیزات لازم از دولت هم کمک گرفته می‌شود. برای تجهیز این بیمارستان تلاش می‌شود از بهترین تجهیزات موجود استفاده شود. دستگاه‌هایی مانند سی‌تی‌اسکن، MRI و ست‌های مخصوص اتاق عمل پیوند عضو با کمک وزارت بهداشت باید خریداری شود.

وی ادامه داد: از زمانی که این بیمارستان افتتاح شود و کار آن آغاز شود، بخش پیوند بیمارستان نمازی نیز به این بیمارستان منتقل می‌شود و دیگر فعالیتی در زمینه پیوند نخواهد داشت. همه تجهیزات استفاده شده در این بخش نیز به بیمارستان جدید منتقل می‌شود که البته برای بیمارستان جدید کافی نیست. این بخش به بخش‌های دیگری تغییر وضعیت می‌دهد تا بتوان به تعداد تخت‌های بیمارستانی برای سایر بیماری‌ها افزود و از تعداد بیمارانی که برای تخت در انتظار هستند کاست.

ایمانیه خاطرنشان کرد: برای اداره این بیمارستان نیز امیدوار هستیم هم‌چنان خیرین به ما کمک کنند، چون اداره چنین بیمارستانی نیازمند هزینه زیادی است و در صورتی که کمکی از خیرین نباشد، مردم یا بیماران مجبور می‌شوند همه هزینه‌ها را پرداخت کنند که موجب فشار زیادی بر بیماران می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: شیراز یکی از مهم‌ترین مراکز پیوند کشور به‌شمار می‌رود و یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این مرکز، انجام پیونده از مرگ مغزی است.

ایمانیه با تصریح این‌که در شیراز زمینه فرهنگسازی پیوند عضو و اهمیت آن، هم‌زمان با امور تخصصی، پیش‌ برده شده است، گفت: از حدود هشت سال قبل، گرفتن عضو از افراد غریبه در شیراز ممنوع شد و این موضوع تا امروز ادامه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: موضوع خرید و فروش اعضا در همه استان‌ها وجود دارد، اما در شیراز و به‌واسطه اینکه بیمارستان نمازی به هیچ عنوان پیوند عضو از فرد غریبه انجام نمی‌شود، خرید و فروش هم در شیراز انجام نمی‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
گزارشی از پیوند اعضا در ایران