علت افزایش قیمت تمام شده آب چیست؟


قائم مقام وزیر نیرو گفت: با توجه به این‌که شیوه‌های تامین آب در سراسر کشور متفاوت است، لذا براساس قیمت دفتری، هزینه تمام شده آب بین 800 تا 1000 تومان در نظر گرفته شده است، اما زمانی که وارد عمل می‌شویم قیمت‌ها بسیار متفاوت است به‌طوری که به صورت میانگین قیمت تمام شده آب حدود 1500 تومان تخمین زده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ستار محمودی در جمع خبرنگاران با اشاره به تفاوت قیمت تمام شده آب در مکان‌های مختلف اظهار کرد: به عنوان مثال در حوزه خلیج فارس و دریای عمان که نیاز به شیرین‌کردن آب است قیمت تمام شده آب بین 1800 تا 3000 تومان متفاوت است.

وی ادامه داد: در شرق کشور و در جاهایی که تامین آب در مرحله‌ی طراحی و مطالعه قرار دارد تا 5000 تومان تخمین زده شده است اما به‌طور کلی می‌توان قیمت تمام شده آب را به طور میانگین 1500 تومان عنوان کرد.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: براساس این قانون در برنامه پنجم توسعه که امسال آخرین سال اجرای این برنامه است به قیمت واقعی آب و نه به قیمت دفتری می‌رسیدیم.

ستاری با بیان این‌که برای انجام این کار گام‌های 20 درصدی پیش‌بینی شده است، ادامه داد: در دوره برنامه پنج ساله پنجم طی‌ سال‌های 1392- 1393 رشد قیمت صورت نگرفت، اما در سال 1394 به‌طور میانگین 12.5 تا 15 درصد قیمت آب افزایش پیدا کرد.

وی با بیان این‌که میانگین مبلغی که در آب شهری از مشترکین دریافت می‌شود 320 تومان و میانگین مبلغی که در حوزه آب و فاضلاب روستایی از مشترکین دریافت می‌شود 150 تومان است، ادامه داد: هدف بر این است که عدد پایه را خیلی افزایش ندهیم.

قائم مقام وزیر نیرو اظهار کرد: دولت در برخی موارد به شکل سرمایه‌گذاری در اجرای طرح و پروژه‌های آبی برای تامین آب کمک‌هایی را می‌کند.

ستاری تصریح کرد: به‌طور مثال دولت در زمینه‌ی تصفیه‌خانه‌ها و انتقال آب کمک‌هایی را ارائه می‌دهد، اما در برخی موارد پرداخت هزینه‌ها از طریق بودجه عمومی قابل پرداخت نیست. البته باید این نکته را در نظر گرفت که این مساله از نظر اقتصادی نیز درست نیست.

وی با بیان این‌که مواردی از قبیل تعمیرات، نگهداری، بهسازی، کنترل کیفیت، مدیریت شبکه، رشد اقدامات نرم‌افزاری، مدیریت مصرف، رشد ابزارهای جلوگیری از تلفات آب و کارهای تبلیغاتی باید از محل درآمد آب تامین شود، افزود: با توجه به این‌که این موارد نیاز به رقم بالایی دارد و این میزان تعرفه جوابگوی آن نیست، لذا باید تمهیدات اساسی در این راستا صورت بگیرد.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان این‌که تعمیر و نگهداری اساسی و بنیادی برخی از خطوط که عمرشان به بیش از 40 سال رسیده است بسیار بالا است، گفت: تاکنون توانسته‌ایم با نگهداری‌های موضعی از تخریب آنها جلوگیری کنیم، اما نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که باید روزی جایگزینی و نوسازی صورت بگیرد.

ستاری با بیان این‌که عمر برخی از این تسهیلات 40 ساله تمام شده است، اضافه کرد: به دلیل نگهداری خوب و پاسخگویی به حادثه در کوتاه‌ترین زمان ممکن موفق به نگهداری از آن تاکنون شده‌ایم.

وی با بیان این‌که عمر خطوط کوچک اهمیتی ندارد، اظهار کرد: نگرانی برای خطوط اصلی بزرگ که عمر آنها بالای 40 سال است وجود دارد.

به گفته قائم مقام وزیر نیرو 7 تا 10 درصد کل شبکه‌های کشور را شبکه‌های بزرگ تشکیل داده‌اند و با توجه به این‌که این شبکه‌ها 24 ساعته زیر فشار هستند، لذا باید از آنها مراقبت ویژه‌ای صورت بگیرد.

ستاری با اشاره به این‌که عمر دو درصد از این میزان شبکه‌های بزرگ بالای 40 سال است، گفت: با توجه به این‌که تعرفه‌های فعلی جوابگوی نوسازی این شبکه‌ها نیست لذا باید کارها و اقدامات اساسی نیز برای این امر شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
افزایش شکایت ها از افت قیمت ها خودروهای لوکس به علت تصا