سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اسدالله بادامچیان: هم پایداری را قبول داریم هم لاریجانی را


اسدالله بادامچیان: هم پایداری را قبول داریم هم لاریجانی را

مثلث/ متن پیش رو در مثلث منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

حزب موتلفه اسلامی در سال ۹۴ و در آستانه دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کجای فضای سیاسی کشور تعریف می‌شود؟ آیا هنوز خود را در جمع اصولگرایان اصیل می‌داند؟
موتلفه خود را جز‌و اصولگرایان می‌داند و اصولگرایان را به اصیل، جدید و قدیم‌تقسیم بندی نمی‌کند. به عبارت دیگر حزب موتلفه‌اسلامی در مجموعه اصولگرایان حزب فراگیری است که خود را خادم همه اصولگرایان می‌داند. بر همین اساس ما و سایر اصولگرایان با هم کار می‌کنیم و معتقد به حرکت مردمی و حرکت امام‌المتقینی هستیم. چنین رویکردی ایجاب می‌کند که همه با هم کار کنیم.
حزب موتلفه اسلامی زمانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ حامی‌ آقای لاریجانی بود و در مجلس هشتم و نهم از ریاست او پشتیبانی کرد اما در هجمه‌های اخیری که به آقای لاریجانی بر سر تصویب طرح اقدام متقابل و متناظر جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام شد سکوت پیشه کرد. چرا؟
موتلفه به‌دنبال مرزبندی میان نیروهای اصولگرا نیست. آقایان لاریجانی، آقای جلیلی و آقای قالیباف را نیروهای مفید و متعلق به انقلاب اسلامی می‌داند، رعایت احترام همه آنها را هم دارد، گرچه ممکن است سلیقه‌هایمان در برخی موارد با هم نخواند اما در مشترکات با همه اصولگرایان کار می‌کنیم.
قبول دارید موتلفه از آقای لاریجانی در سال ۹۴ نسبت به سال ۸۴ دورتر شده است؟
اصلا از کسی دور نمی‌شویم.
یعنی آقای لاریجانی از شما دور شده است؟
خیر. او هم از ما دور نشده است. موتلفه مجموعه‌ای در خدمت ملت و خط ولایت است بنابراین به همه نزدیک است.
اینکه می‌گویند حزب موتلفه اسلامی امروز و در آستانه دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بیشتر به جبهه پایداری متمایل شده تا آقای لاریجانی را قبول دارید؟
خیر، چون با آقای دکتر لاریجانی هم صحبت و مذاکرات کردیم. با جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان هم مذاکره داشتیم، ضمن آنکه با همه تشکل‌های جبهه پیروان خط‌امام و رهبری هم در حال ‌صحبت هستیم همین رویکرد با بقیه دوستان دیگر اصولگرا نیز دنبال می‌شود تا ائتلافی با شعار «یک فهرست یک صدا با محوریت روحانیت در خط‌ولایت» برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی آینده دهم تشکیل شود بنابراین ما همه با هم هستیم، همان‌طور که امام خمینی‌(ره) فرمودند «ما همه یک هستیم». با هم بودن یکی از مبانی اصولگرایی است.
شما جبهه پایداری و آقای لاریجانی را با هم قابل جمع می‌دانید؟
بله چون هر دو در طیف اصولگرایان هستند.
اما زمانی جبهه پایداری از اصطلاحات ساکت فتنه و خاموش فتنه برای آقای لاریجانی استفاده می‌کرد.
من وارد این نوع بحث‌ها نمی‌شوم و اینها را نوعی بداخلاقی می‌دانم. من در مجلس هشتم بودم و مواضع آقای دکتر لاریجانی را نیز علیه فتنه دیدم و قضیه روشن است.
پایداری‌ها در قضیه تصویب طرح اقدام متقابل و متناظر جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام برخورد مناسبی با آقای لاریجانی نداشتند؟
اینکه کسی برخورد داشته یا نداشته خیلی وارد این بحث‌ها نمی‌شویم. ما همه اینها را اصولگرا می‌دانیم. با همه اصولگرایان هم کار می‌کنیم. خط خودمان را هم کاملا داریم. با حفظ همه ارزش‌ها و اقدام مشترک در مشترکات، به دور از تفرقه‌هایی که دیگران بخواهند بر ما القا‌ کنند یا نکنند، ما با همه اصولگرایان هستیم.
یک زمانی حزب موتلفه اسلامی برای هر واقعه و مناسبت سیاسی بیانیه می‌داد اما در قضیه برجام و روند تصویب طرح «اقدام متقابل و متناظر جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در مجلس سکوت کرد چرا؟
ما مواضع هفتگی خود را می‌دهیم‌. دیگر چه نیازی به بیانیه بود.
مواضع هفتگی موتلفه نسبت به روند بررسی طرح «اقدام متقابل و متناظر جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در مجلس شورای اسلامی چه بود؟
با یک بررسی، موضع ما مشخص می‌شود.
شما فقط یک مصاحبه داشتید اما حزب موتلفه اسلامی بیانیه یا موضعی نداشت؟
خیر، مواضع دبیرکل مواضع حزب موتلفه اسلامی است.
بر همین اساس بفرمایید موضع حزب موتلفه اسلامی چه بود؟
عمل در راستای نگاه مقام معظم رهبری است، رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای ‌به رئیس‌جمهور‌ از عملکرد تیم مذاکره‌کننده، کمیسیون برجام و رئیسش، مجلس، نمایندگان و رئیس آن‌ و شورای عالی امنیت ملی یاد کردند. مواضع موتلفه هم همان آهنگ ولایت است.
در جلسات شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نسبت به عملکرد آقای لاریجانی در نحوه رسیدگی و تصویب طرح «اقدام متقابل و متناظر جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» انتقاد یا حمایتی داشتید؟
چه دلیلی دارد که این مباحث در مصاحبه مطرح شود که حزب موتلفه اسلامی به آقای لاریجانی یا دیگران انتقاد می‌کند یا نمی‌کند. موضع صریح موتلفه این است که ما با همه اصولگرایان هستیم و موافق این جدایی‌اندازی‌ها نیز نیستیم، در حقیقت معتقدیم و سعی می‌کنیم اگر نظری، موردی، موضوعی، نقدی یا ارزیابی است خدمت سایر عزیزان بر مبنای المومن مرآت المومن (مومن آینه مومن است) مطرح کنیم. منظور از آیینه یعنی اینکه به قول مرحوم آقای پرورش حرف را جایی نمی‌بریم ولی همه‌چیز را به خود شخص می‌گوییم که طرف زیبا شود. چرا ما همه‌اش با هم بداخلاقی کنیم‌؟
درباره انتخابات یک ائتلافی بین پایداری، ایثارگران و موتلفه شکل گرفت...
یک مذاکراتی شکل گرفت.
پس هنوز به ائتلاف نرسیده است؟
ائتلاف مربوط به کل اصولگرایان است. ما در این انتخابات‌ معتقدیم همه جمع اصولگرایان باید با هم ائتلاف داشته باشند تا همانطور که گفتم. «یک فهرست، یک صدا با محوریت روحانیت در خط‌ولایت» حاصلش باشد‌. بنابراین مذاکره کردیم نه اینکه جدای از سایرین هستیم.
الان نگاه حزب موتلفه‌اسلامی چیست؟ وضعیت مذاکراتش به کجا و به چه نتیجه‌ای رسیده است و در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
در این حال که شورای هماهنگی اصولگرایان با حضور همه اصولگرایان شکل می‌گیرد.
چه زمانی؟
ا‌‌‌‌ن‌شاءالله به‌‌زودی.
اما آقای ‌ترقی عضو شورای مرکزی موتلفه اخیرا گفته که خیلی در تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان تأخیر شده است و این مساله جای نگرانی دارد، این نگرانی حاصل چیست؟
خیر، نگرانی ندارد. البته نمی‌دانم مصاحبه برادر عزیزم جناب آقای ‌ترقی چیست اما داریم مذاکره و صحبت می‌کنیم و جای نگرانی هم نیست.
پس نظر موتلفه این است که تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان دیر نشده است؟
البته هرچه زودتر شورای هماهنگی اصولگرایان تشکیل شود بهتر است «الأمور مرهونة بأوقاتها» بالاخره صحبت‌ کردن و بحث کردن و محوریت را مشخص کردن اینها طول می‌کشد.
با توجه به آنکه کمتر از یک ماه و نیم دیگر به ۲۸ آذر و ثبت‌نام نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی است، این صحبت‌ها و مذاکرات می‌خواهد تا چه زمانی میان اصولگرایان طول بکشد؟
خب مذاکرات باشد، چه مشکلی دارد.
نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس کار تشکیل ائتلاف اصولگرایان را سخت‌تر نمی‌کند؟
بالاخره داریم همه تلاش می‌کنیم که ا‌‌‌‌ن‌شاءالله در موقع مناسب این کار انجام شود.
آقای ‌ترقی مهمترین چالش اصولگرایان را در انتخابات پیش رو فقدان مرکز ثقل عنوان کرد. نظر شما چیست؟ آیا جریان اصولگرا هم‌اکنون مرکز ثقلی دارد که همه آن را فصل‌الخطاب بدانند یا خیر؟
بله، روحانیت.
جامعه روحانیت؟
جامعه روحانیت و کل روحانیت. جامعه روحانیت به‌عنوان مجموعه مقدس انقلاب جای خود دارد.
منظور از کل روحانیت چیست؟ منظور شخص، تشکل روحانی یا جمع خاصی است؟
روحانیت به معنای کامل روحانیت.
یعنی مراجع تقلید هم شامل این صحبت شما می‌شود؟
روحانیت به معنای کامل روحانیت.
کمی شفاف‌تر منظور خود را بیان می‌کنید؟
ما در خدمت روحانیتیم. منظور از روحانیت هم مشخص است.
اما منظور از روحانیت نزد سلایق مختلف اصولگرا با هم فرق می‌کند‌. برخی آن را فقط منحصر به جامعتین می‌دانند، برخی دیگر آن را جامعه روحانیت مبارز، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و موسسه امام خمینی (ره) باور دارند، منظور شما کدام یک از این دو نگاه است؟
بالاخره همه می‌گویند روحانیت.
همه می‌گویند روحانیت اما در تعریف روحانیت اختلاف نظر میان سلایق اصولگرا وجود دارد‌.
اینکه در یک استانی یا در کشور یک مجموعه‌ای اضافه کند یا کم کند چه ربطی دارد. روحانیت یعنی مجموعه روحانیت.
طور دیگری سوال را مطرح کنم. آقای‌ترقی می‌گفت تقسیم کاری صورت گرفته که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم باتوجه به آیین‌نامه داخلی که دارد در انتخابات مجلس خبرگان رهبری فعال می‌شود. جامعه روحانیت‌مبارز در انتخابات مجلس شورای اسلامی ایفای نقش خواهد کرد. آیا همین طور است؟
یعنی در مجموع روحانیت. من هم همین را می‌گویم. جامعه روحانیت. روحانیت اسلام، روحانیت جامعه است که مشخص است. از این تکه کردن و این و آن را داخلش آوردن چیزهایی در‌می‌آید که به مصلحت نیست دنبال کنید.
همه اصولگرایان فصل‌الخطابی جامعه روحانیت مبارز را برای اینکه اگر اختلاف‌نظری هنگام تعیین مکانیزم ورود به انتخابات اصولگرایان پیش آمد پذیرفتند تا این مرجع نظر آخر را بدهد و همه به آن نظر تمکین کنند؟
در اصولگرایان یکی از اصول پذیرش محور روحانیت است. فاما من کان من الفقهاء... فارجعوا الی رواه احادیثنا فانهم حجتی علیکم.
موتلفه دامنه ائتلاف اصولگرایان را چگونه می‌داند؟ آیا به نظر شما ائتلاف جلیلی تا لاریجانی اتفاق می‌افتد؟
آقایان جلیلی و لاریجانی هر دو جزو اصولگرایان هستند. من اصولگرایان را یک مجموعه و یک دایره می‌دانم، خط مستقیم نیست که بگوییم این فرد ابتدا و آن فرد انتهای جریان اصولگرایی است که بعد اختلاف پیش آید. خیر جای ابتدا و انتها برعکس اعلام شده است، معتقدم اصولگرایان دایره هستند.
اتفاقا آیت‌الله مصباح‌یزدی نیز یک تعبیری از سلایق اصولگرا داشتند که آنها را به دوایر متحدا‌لمرکز تشبیه کردند که یک دایره به مرکز نزدیکتر و یک دایره دورتر است. این تعبیر را قبول دارید؟
اصولگرایی را یک دایره می‌دانم. ا‌‌‌‌ن‌شاءالله ما هم در این دایره هستیم و همه هم در آن‌جا می‌گیریم.
با‌توجه به مذاکراتی که حزب موتلفه اسلامی داشته امید ایجاد شده که همه اصولگرایان در یک ائتلاف انتخاباتی وارد شوند و جا بگیرند؟
ما همیشه با همین امید کار می‌کنیم ا‌‌‌‌ن‌شاءالله.
دوره قبل این امید به حضور همه سلایق در جبهه متحد اصولگرایان وجود داشت اما پایداری با وجود همه این مذاکرات سرانجام به ائتلاف نپیوست‌.
حالا آن دوره نیامد که برای دوره قبل بود؛ الان این دوره است؛ اگر آمد خوب است یا آنکه بگوییم پایداری چون در دوره قبل نیامدی پس این دوره هم نیا. ما اهل تسویه حساب نیستیم تکلیف‌مان این است که همه اصولگرایان با هم در مقابل استکبار جهانی در این پیچ تند تاریخی و در این آغاز تمدن جدید و نوین اسلامی با هم باشیم. وقتی قرار است همه با هم باشیم دیگر این بحث‌هایی که ما را از هم جدا کند دلیلی برای طرح ندارد.
به‌نظر شما ائتلاف اصولگرایان برای ورود به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حداکثری خواهد بود یا حداقلی؟
حداکثری و حداقلی یعنی چه؟ ما همه با هم یکی هستیم. نگاه و موضع حزب موتلفه اسلامی این است همه اصولگرایان با هم هستند چون در خط ولایت می‌خواهند حرکت کنند، ا‌‌‌‌ن‌شاءالله در ائتلاف با هم یکی می‌شوند و ملت از ما آنی که برآورنده خواسته‌هایشان است خواهند دید.
حزب موتلفه اسلامی نسبت خودش را با دولت چگونه تعریف می‌کند؟
استراتژی حزب موتلفه اسلامی با دولت مشخص است، حمایت حکیمانه، رصد هوشمندانه، انتقاد مشفقانه و منصفانه و همکاری صمیمانه هر وقت بخواهد که الحمدلله تا حالا نخواسته است.
اگر جریان دولت از شما ائتلاف انتخاباتی بخواهد چطور، آیا موتلفه می‌پذیرد؟
باید در جمع ائتلاف اصولگرایان مطرح کنیم و ببینیم نظر آنها چیست.
اینکه شائبه‌ای مطرح می‌شود موتلفه‌ای‌ها در حال حاضر اختلافی دارند براساس اینکه با پایداری نزدیک شوند یا نشوند چنین دو‌قطبی در حزب موتلفه اسلامی وجود دارد یا خیر؟
اصلا، داخل موتلفه‌ای‌ها چنین بحث‌هایی وجود ندارد و ما هر کاری می‌کنیم مصوبه شورای مرکزی ماست. این طور نیست که بدون مصوبه شورای مرکزی هر‌کس هر حرفی دلش بخواهد بزند یا نزند.
اینکه گفته می‌شد شما این دوره می‌خواستید دبیرکل حزب موتلفه اسلامی شوید اگر ربطی به دوقطبی موافق-مخالف جبهه پایداری در حزب موتلفه نداشت سر چه مساله‌ای بود؟
در موتلفه اسلامی هیچ مساله مقام طلبی وجود ندارد. من قطعا مصلحت موتلفه اسلامی را در این می‌دید‌م که برادر بزرگوارمان جناب آقای حبیبی دبیرکل بشود بنابراین کاندیدا نشدم. جالب است جناب آقای حبیبی هم مایل به کاندیدا شدن برای دبیرکلی حزب نبود و می‌گفت دیگران این مسئولیت را بپذیرند. ما در موتلفه تکلیف‌مان را می‌یابیم بنابراین از این حرف‌ها و‌جناح بندی‌ها که در احزاب غیرالهی برای کسب مقام است در موتلفه وجود ندارد. در موتلفه دعوای مقام نیست بلکه مساله انجام تکلیف الهی است و اینکه کدام برادر می‌تواند بهتر این مسئولیت را در شرایط زمانی و مکانی ایفا کند.
شما زمانی قائم‌‌مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی بودید چرا دیگر در این مسئولیت نیستید؟
مدتی قائم مقام دبیرکل و زمانی دبیر اجرایی حزب بودم، الان نایب‌رئیس شورای مرکزی هستم.
آیا این به معنای کاهش جایگاه و درجه آقای بادامچیان در حزب موتلفه اسلامی است؟
اهل درجه نیستم. موتلفه هم پادگان نیست که به کسی درجه بدهند. همه اهل خدمت هستند ما همه با هم برادریم. امانی، عراقی و عسگراولادی با هم فرقی نداشتند.
یعنی حزب موتلفه اسلامی آن ویژگی‌های زمان تشکیل خودش را همچنان حفظ کرده و دستخوش تحولات سیاسی دهه نود نشده است؟
موتلفه همیشه در شرایط تحول است، منتها تحولی که براساس تکلیف شرعی و آهنگ ولایت و شرایط زمان و مکان خاص خودش باشد.
بعضی باتوجه به اینکه هنوز ائتلاف انتخاباتی اصولگرایان‌ شکل نگرفته می‌گویند وقتی نامزدها برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کنند چالش اصولگرایان تازه شروع می‌شود و پایداری آن لحظه همچون دوره گذشته راه خود را از اصولگرایان جدا می‌کند و مستقل وارد انتخابات می‌شود. نگاه موتلفه به این مساله چیست؟ آیا پایداری پای قول و قرار خود خواهد ماند؟
این غیب‌گویی‌ها برای کسانی است که علم غیب دارند من چون غیبگو نیستم و علم غیب هم ندار‌م نمی‌توانم اظهارنظر کنم.
برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند که چسبندگی اصولگرایان به پایداری باعث کاهش پایگاه اجتماعی آنها می‌شود، در مقابل برخی دیگر از تحلیلگران نیز می‌گویند پایداری یک ظرفیت رای دارد که اگر در انتخابات با اصولگرایان پیوند بخورد باعث افزایش رای می‌شود. کدام تحلیل را درست می‌دانید؟
هر کس نظر خودش را می‌گوید و تحلیل می‌کند. این چه کاری است که بگوییم این تحلیل درست است یا غلط‌؟
نظر موتلفه چیست؟ ائتلاف با پایداری را عامل هم‌افزایی رای می‌داند یا عامل کاهش پایگاه اجتماعی اصولگرایان؟
اصلا بحث اینکه این تشکل هم‌‌افزایی می‌کند و آن یکی کم‌افزایی می‌کند نیست. نگاه ما به‌طور کلی این است که در ائتلاف اصولگرایان همه با هم هستند.
چه زمانی اصولگرایان یک می‌شوند قبل از ثبت‌نام نامزدها یا بعد از آن؟
الان اصولگرایان یک هستند اما اینکه ائتلاف چگونه شکل می‌گیرد؟ می‌گویم در حال تحقق است ببینم چه می‌شود.
زمان اعلام وقوع ائتلاف انتخاباتی اصولگرایان را نگفتید؟
ا‌‌‌‌ن‌شاءالله وقت ائتلاف.


ویدیو مرتبط :
خاطرات بادامچیان از دو نوبت انتخاب میرحسین