علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تکثیر سلول های بنیادی خون با اسید صفرا


تکثیر سلول های بنیادی خون با اسید صفراویستا/ محققین دانشگاه لوند سوئد موفق به ابداع روشی شده اند که می توان به وسیله آن سلول های بنیادی خون را از جنین تولید کرد.

محققین سوئدی با انتقال اسید صفرای مادر از طریق جفت به جنین این امکان را فراهم کردند که جنین قادر به تولید سلول های بنیادی خون شود این در حالی است که معمولا اسید صفرا در بدن بزرگسالان برای هضم غذا تولید می شود و میزان اسید صفرای جنین بسیار ناچیز است.

پیش از این سلول های بنیادی خون در محیط آزمایشگاهی تولید می شدند که مشکلاتی را به همراه داشت. برای مثال، زمانیکه سلول های بنیادی در خارج از بدن تکثیر پیدا می کنند موجب تجمع پروتئین های ناهنجار در سلول می شود که مرسوم به فشار ER است و در صورت شدید و مزمن بودن این فشار، مرگ سلول را به همراه خواهد داشت اما به کار گیری اسید صفرا می تواند این مشکل را بر طرف کند.

همچنین محققین سوئدی با اضافه کردن اسید صفرا موفق به کاهش فشار ER در کشت سلول بنیادی خون شده اند. اسید صفرا به صورت طبیعی در کبد ساخته می شود و در کیسه صفرا ذخیره می شود. در مجموع اسیدهای صفرا در تولید پروتئین حین فرآیند تقسیم سلول کمک قابل توجهی می کند.

همچنین در این شیوه نوین دیگر نیازی به اضافه کردن مواد مصنوعی یا تغییرات ارگانیکی در سلول های بنیادی برای درمان لازم نیست و ماده مورد نیاز در بدن وجود دارد.


منبع: ویستا


ویدیو مرتبط :
قسمت اول - معرفی سلول های بنیادی خون بندناف