فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



رشد 15درصدی فروش کتاب در نمایشگاه کتاب امسال


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نمایشگاه کتاب که کار خود را با دغدغه‌های مهمی چون امکان ریزش مخاطب آغاز کرده بود، پس از چند روز از برگزاری نوید روزهای بهتری را می‌داد. بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران که در مقایسه با سال‌های گذشته خود با تغییرات اساسی از جمله تغییر مکان نمایشگاه همراه بود، این فرضیه را به‌همراه داشت که به‌دلیل دور بودن مکان جدید ــ شهر آفتاب ــ مخاطبان کمتری به آن مراجعه کنند و در این میان، نمایشگاهی که بیشتر وجه نمایشگاهی بودن آن مورد توجه قرار می‌گیرد، نتواند پاسخگوی ناشرانش باشد. 

با وجود همه این دغدغه‌ها، شلوغی روزهای نخست نمایشگاه کتاب تمام فرضیه‌ها را رد کرد. نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب از همان روز نخست مورد استقبال گرم مردم قرار گرفت. دانشجویان و دانش‌آموزان از تهران و یا از دیگر شهرها، حتی شهرهای دورتر از پایتخت مانند ارومیه، کرمان و ... خستگی راه را به جان خریدند تا به مکان جدید نمایشگاه بیایند. آمار متروی شهر آفتاب که اصلی‌ترین راه ارتباطی میان شهر تهران با نمایشگاه تهران به شمار می‌آید، تا روز ششم نمایشگاه جمعیتی حدود یک میلیون نفر را ثبت کرده است. به نظر می‌رسد تعداد مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه امسال بیش از سال‌های گذشته باشد، چرا که تعداد قابل توجهی از حاضران از اتوبوس‌های بین‌شهری و خودروهای شخصی استفاده کرده‌اند.

از سوی دیگر؛ نمایشگاه کتاب امسال با فروش خوبی نیز همراه بوده است. به نظر می‌رسد که روزهای بخت بد کتاب در شهر آفتاب رو به غروب نهاده و نوید روزهای بهتر برای کتاب به گوش می‌رسد. میزان آمار فروش در کل نمایشگاه از بیش از 43 میلیارد تومان حکایت دارد که به‌گفته مسئولان، با این رقم یک رکورد محسوب شده و با رشد 15درصدی نسبت به دوره مشابه خود در سال گذشته همراه بوده است. این رقم از میزان تراکنش‌های پوزهای بانک شهر که بانک عامل این دوره نمایشگاه کتاب است، احصا شده است، این در حالی است که تعداد دستگاه‌های کارت‌خوان نصب‌شده در این دوره نمایشگاه به‌نسبت دوره گذشته کاهش داشته است. از سوی دیگر، اگر میزان خرید از دیگر طرق مانند نقدی و یا دستگاه‌های کارت‌خوان دیگر بانک‌ها در نمایشگاه را نیز در نظر بگیریم، این میزان افزایش خواهد داشت.

هرچند هنوز آمار تفکیکی از سوی مسئولان نمایشگاه اعلام نشده است، اما گفته‌ها حاکی از آن است که بیشترین فروش طی روزهای اخیر مربوط به بخش دانشگاهی بوده است، امری که کمی رشد کتابخوانی ــ با توجه به وضعیت حاضر نمایشگاه ــ را زیر سؤال می‌برد.

پیش‌زمینه ذهنی از نمایشگاه‌های دوره‌های گذشته فروش بیشتر اغذیه‌فروشی‌ها و بازار گرم آنها را به یاد می‎آورد. هرچند تاکنون آمار تفکیکی اعلام نشده است، اما با توجه به میزان اعلام شده به نظر می‌رسد که وضعیت کتاب در شهر آفتاب نیز به‌نسبت گذشته تغییر کرده است. ناشران نیز در روزهای اخیر ابراز رضایت کرده و برخی معتقدند که به‌نسبت آنچه از پیش در ذهن تصور می‌کرده‌اند، وضعیت بهتری دارند.

هرچند نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب نواقصی دارد و انتقاداتی به آن وارد است، اما به نظر می‌رسد که حداقل خانه جدید برای کتاب خوش‌یمن بوده است. 

انتهای پیام/*


ویدیو مرتبط :
معرفی کتاب«مسیح در شب قدر» در ویژه برنامۀ نمایشگاه کتاب