سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اگر در لیست اصول‌گرایان نبودم، مانند دوره هفتم مجلس انصراف می‌دادم


به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، مرضیه وحید دستجردی نماینده دوره‌های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی و نخستین وزیر زن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، از جمله افرادی است که در لیست 30 نفره اصول‌گرایان برای مجلس دهم قرار گرفته است. او که از حضور خود در لیست 30 نفره تهران بی اطلاع بوده، می‌گوید "از تمام کسانی که در شورای ائتلاف اصول‌گرایان به بنده اعتماد کردند و نام بنده را در لیست قرار داده‌اند، تشکر می‌کنم و امیدوارم که بتوانم به وظیفه‌ای که در مقابل مردم و کشورم دارم، عمل کنم."

دستجردی که در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی به عنوان کاندیدای اصول‌گرایان در انتخابات ثبت نام کرده بود، پس از اطلاع از این موضوع که در لیست اصول‌گرایان قرار ندارد، انصراف خود را از کاندیداتوری در جهت تقویت لیست اصول‌گرایان اعلام کرد و امروز می‌گوید "پیشنهاد بنده این است که همه دوستانی که ثبت‌نام و احساس تکلیف کرده‌اند و احساس تکلیف‌شان هم به حق بوده است، برای اینکه یک حرف واحد بزنیم و یک زبان واحد داشته باشیم و مردم و رأی‌ها سرگردان نشود، انصراف دهند و همه همکاری کنند و رأی‌ خود را به گونه‌ای بدهند که انشاءالله ما در این لیست واحد بیشترین رأی را داشته باشیم."

مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری تسنیم با مرضیه وحید دستجردی کاندیدای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در زیر می‌خوانید:

بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم

تسنیم: دلایل کاندیداتوری‌ شما برای مجلس دهم چیست و با سابقه‌ای که در دولت و دستگاه اجرایی داشتید، چه ضرورتی احساس کردید که کاندیدا شدید و چقدر فکر می‌کنید کاندیداتوری شما مفید است؟

وحید دستجردی: من هم از شما و خبرگزاری تسنیم تشکر می‌کنم. زمانی که کسی نام "تسنیم" را می‌شنود، روحش شاد می‌شود و احساس معنویت می‌کند. بنده فرا رسیدن دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک می‌گویم و امیدوارم هستم که انشاءالله ما دهه‌های متعددی را برگزار کرده و زنده باشیم و شاهد این پیروزی‌ها و موفقیت‌ها باشیم.

بنده دو دوره نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بوده‌ام و از سال 71 تا 79 (دور چهارم و پنجم) از طرف مردم تهران رأی آوردم و وارد مجلس شدم و تجربه بسیار خوبی برای من بوده است. من آن زمان جوانتر از الان بودم. در حقیقت مجلس مکانی برای تعامل و تضارب آراء و جای سخن گفتن و جای بیان کردن است.

***قصد و نیّتم از کاندیداتوری خدمت به مردم و کشور است

ما به این مطلب که امام راحل فرموده و مقام معظم رهبری همین عقیده را دارند که مجلس در رأس همه امور است، اعتقاد داریم. بنابراین اگر کسی بخواهد مکانی برای خدمت داشته باشد، یکی از بهترین مکان‌ها مجلس است و اگر بخواهد از بالا بر کل کشور نظاره کند، بخصوص در امور دستگاه نظارتی، مجلس بالاترین جایگاه را دارد. ضمن اینکه قوانین، برنامه‌ریزی‌ها، سیاستگذاری‌ها و تمام برنامه‌های 5 ساله ما بایستی در مجلس شورای اسلامی تصویب شود. کمیسیون‌های تخصصی مجلس که جایگاه آدم‌های متخصص و افرادی است که خبره و کارشناس هستند، به امور کشور رسیدگی می‌کنند. مجلس خانه ملت است؛ بالاخره نمایندگان، زبان مردم هستند و سخن آنان را باید نمایندگان بیان کنند. مجلس، خانه مردم است.

بنابراین بنده با شرایط و وضعیت حساس کشور و جهان و تجربیاتی که این بنده حقیر در سمت‌های قانون‌گذاری و اجرایی داشته‌ام، می‌توانم مفید باشم و در مجلس شورای اسلامی به مردم خدمت کنم؛ قصد و نیّت خدمت است.

اگر مردم این فرزند کوچک خودشان را شایسته دانستند و این بار و مسئولیت را که در حقیقت این مسئولیت یک جایگاه و پُست و مقام نیست و یک بار است، روی دوش من گذاشتند، تمام تلاشم را می‌کنم که این بار را به سر منزل نهایی‌ برسانم و اگر مردم این شایستگی را در بنده حقیر ندیدند و روی دوش دیگری گذاشتند، ما به آن فردی که موردنظر و عنایت مردم است و رأی آورده است، کمک می‌کنیم تا انشاءالله او  بتواند این بار را به سرمنزل نهایی برساند.

تسنیم: شاهد هستیم که گروه‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی ائتلاف و وحدت کرده‌اند و در جریان اصول‌گرایان که شما نیز جزو خانواده اصول‌گرایان هستید، در این زمینه تلاش‌هایی شده و شورای فقها متشکل از آیت‌الله مصباح، آیت‌الله یزدی و آیت‌الله موحدی کرمانی ایجاد شده است و آنها سازوکاری را طراحی کرده و به نتایجی رسیده‌اند؛ شما اساساً فکر می‌کنید این روش چقدر می‌تواند مفید باشد و نتیجه آن هم اکنون به چه میزان دربرگیرنده خانواده اصول‌گرایان است؟

***امیدواریم لیست اصول‌گرایان محبوبیت لازم را در بین مردم داشته باشد

وحید دستجردی: من در دوره چهارم و پنجم مجلس کاندیدای جامعه روحانیت مبارز تهران بودم و در آن لیست قرار داشتم و رأی هم آوردم. بعداً جریان اصول‌گرایی دچار نحله‌های گوناگون، سلیقه‌ها و تفکرات مختلف شد که این موضوع به بدنه اصول‌گرایی صدمه زد.

امروز خوشحال هستیم که الحمدالله شورای ائتلاف اصولگرایان تشکیل شده است؛ هر چند شورای ائتلاف بدون نقص نبوده و نقص‌هایی وجود دارد؛ ولی ما باید این نقص‌ها را به افرادی که ذی‌نفوذ بوده‌اند، تذکر دهیم که تذکر خواهیم داد. همین که بالاخره این شورا تشکیل شده، به نظر بنده مغتنم است و وقتی ما یک لیست واحد داشته باشیم، آن نیز مغتنم است و این را همه کسانی که حداقل با بنده سروکار داشته‌اند و دیدگاه‌های اصول‌گرایانه دارند، از اینکه این افراد با سلایق مختلف دور یک میز نشسته‌اند و با هم بحث و تعامل می‌کنند، خوشحال بودند. امیدواریم انشاءالله این لیست نهایی که منتشر شده است، محبوبیت لازم را در بین مردم داشته باشد.

***از کسانی که نام من را در لیست قرار دارند، تشکر می‌کنم

تسنیم: شما فکر می‌کردید در لیست ائتلاف اصول‌گرایان باشید؟

وحید دستجردی: بنده به صورت مستقل وارد انتخابات شدم؛ هیچ کس از این دوستان به بنده نگفت که شما کاندیدا شوید. بنده خودم احساس وظیفه کرده و احساس کردم می‌توانم و رفتم کاندیدای انتخابات مجلس شدم.

بالاخره کسانی که دور میز می‌نشینند و تصمیم‌گیری می‌کنند که چند نفر خانم و چند نفر آقا در لیست باشند، آنها را از کره مریخ نمی‌آورند، بلکه از کره زمین می‌آورند و احتمال داشت بنده نیز جزو لیست باشم و احتمال داشت که نباشم.

از تمام کسانی که در شورای ائتلاف اصول‌گرایان به بنده اعتماد کردند و نام بنده را در لیست قرار داده‌اند، تشکر می‌کنم و امیدوارم که بتوانم به وظیفه‌ای که در مقابل این زحمات و مردم و کشورم دارم، عمل کنم.

***اگر در لیست اصول‌گرایان نبودم، مانند دوره هفتم مجلس انصراف می‌دادم

تسنیم: با توجه به توصیه بزرگان در مورد اینکه کسانی که در پایگاه اصولگرایان هستند ولی در لیست اصول‌گرایان نیستند، انصراف دهند؛ شما فکر می‌کنید که چگونه می‌توان این کار را عملی کرد؟

وحید دستجردی: بنده واقعاً اگر جزو لیست دوستان خودمان قرار نمی‌گرفتم یا قرار نگیرم، در صحنه نمی‌مانم و انصراف می‌دهم.

تسنیم: به نفع لیست؟

وحید دستجردی: بله؛ به نفع اینکه ما یک لیست واحد داشته باشیم و وحدت را خدشه‌دار نکنیم. در انتخابات دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، صحبت و بحث بر این بود که بنده را در لیست قرار دهند یا ندهند. در نهایت یکی از دوستان در آن زمان به بنده زنگ زد و گفت ما چکش‌کاری‌ها را کردیم و نشد که نام شما در لیست قرار گیرد؛ لذا با وجود اینکه در انتخابات خودم ثبت‌نام کرده بودم، به فرمانداری رفته و انصرافم را نوشتم و بیرون آمدم. هیچ کسی هم متوجه نشد که من ثبت‌نام کرده‌ام و هیچ کسی هم متوجه نشد که من انصراف دادم.

***پیشنهاد می‌کنم کسانی که در لیست نیستند، انصراف دهند

پیشنهاد بنده این است که همه دوستانی که ثبت‌نام و احساس تکلیف کرده‌اند و احساس تکلیف‌شان هم به حق بوده، (بسیاری هم افراد توانمند و شایسته‌ای هستند، شاید شایسته‌تر از کسانی هستند که در لیست قرار گرفته‌اند و احتمال زیادی هم وجود دارد که این طور باشد) برای اینکه یک حرف واحد بزنیم و یک زبان واحد داشته باشیم و مردم و رأی‌ها سرگردان نشود، به خاطر این لیست واحد و به خاطر زحماتی که کشیده شده و همه دلسوزان اصول‌گرای کشور موافق این هستند که این زحمات را ندیده نگیریم، انصراف دهند و همه همکاری کنند و رأی‌ خود را به گونه‌ای بدهند که انشاءالله ما در این لیست واحد بیشترین رأی را داشته باشیم.

تسنیم: لیست واحد اصول‌گرایان از جامعیت برخوردار است و فیلسوف، حقوقدان و پزشک در این لیست قرار دارند؛ همچنین 4 تا 5 پزشک در لیست 30 نفره قرار دارد؛ به نظر شما دلیل خاصی برای تمرکز بر حضور پزشکان در لیست تهران وجود داشته است؟

وحید دستجردی: باید دید کسانی که در لیست قرار گرفته‌اند، واقعاً تجربه کار مجلسی داشته‌اند و اگر تجربه کار مجلس داشتند، اقدام مفیدی بوده است. البته فقط کار پزشکان نیست که در کمیسیون بهداشت و درمان عضو شوند، بلکه پزشکان می‌توانند در کمیسیون‌های تخصصی دیگر عضویت پیدا کنند.

بنده تصور می‌کنم اگر 4 یا 5 نفر پزشک در لیست 30 نفره باشد، به معنی این است که یک ششم تا یک هفتم لیست را پزشکان تشکیل می‌دهند و با توجه به تعداد پزشکان این مناسب است. بنده با تجربه‌ای که در مسائل پزشکی دارم، به نظرم می‌آید، پزشکان هم IQ بالایی دارند و هم با توجه به کار سختی که کرده‌اند، در کارهای سخت، وقت‌گذاری و رسیدگی به امور مجلس می‌توانند موفق باشند. بنابراین پزشکان به عنوان نماینده، نه تنها در زمینه پزشکی بلکه در سایر زمینه‌ها نیز می‌توانند موفق باشند.

تسنیم: با توجه به مشکلات کشور و دربرگیری‌ بالای آن، حضور پزشکان در مجلس و در حوزه بهداشت و درمان می‌تواند مؤثر باشد؟

وحید دستجردی: قطعاً می‌تواند موثر باشد. با توجه به اینکه دغدغه سلامت یکی از دغدغه‌های مهم مردم است و مقام معظم رهبری بارها و بارها در مورد آن تذکر داده‌اند و فرمودند که شما کاری کنید که اگر کسی بیمار شد، جز بیماری رنج دیگری نداشته باشد؛ بنابراین تمام تسهیلات لازم، امکانات و دسترسی‌های لازم برای سلامت مردم باید تأمین شود و بهترین مکان و جایگاه برای برنامه‌ریزی مجلس است، هم برای برنامه‌ریزی و هم برای نظارت بر اجرا.

تسنیم: شما در حوزه سلامت می‌توانید مفید باشید؟

وحید دستجردی: بنده 27 سال در دانشگاه هستم و کار طبابت می‌کنم و 3 سال و 4 ماه سمت اجرایی وزارت بهداشت را داشته‌ام و از رأس کار مسائل پزشکی، بهداشت و سلامت کشور را نظاره‌گر بودم و دستم از نزدیک بر آتش بوده است. همچنین 8 سال نیز در مجلس، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بوده‌ام؛ بنابراین تصور می‌کنم که می‌توانم با توجه به تجربه، سابقه و اطلاعاتی که دارم برای بهداشت و درمان کشور و سلامت مردم مفید باشم.

البته در دور پنجم مجلس شورای اسلامی با توجه به حضور 14 خانم در مجلس و توان مدیریتی آنها کمیسیون جدیدی را با عنوان «کمیسیون زنان، جوانان و خانواده» تأسیس کردیم. به نظر بنده امروز ضرورت تشکیل چنین کمیسیون‌هایی به چشم می‌خورد؛ در دوره پنجم مجلس این کمیسیون وجود داشت و در این کمیسیون نه تنها خانم‌ها بلکه چند نفر از آقایان روحانی نیز عضو آن بودند و بنده نیز رئیس این کمیسیون بودم. به نظر بنده خانم‌ها می‌توانند دوگانه در مجلس عمل کنند؛ خانم‌ها با تخصص‌ در کمیسیون‌های تخصصی مربوطه و به عنوان اینکه یک خانم می‌توانند مسائل خانم‌ها را بهتر بدانند و عمل کنند.

ما در دوره چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی گاهی خدمت مقام  معظم رهبری می‌رسیدیم؛ در یکی از این جلسات که با خانم‌ها خدمت ایشان رسیدیم، فرمودند که "شما بروید و مسائل زنان را حل کنید، شما خانم هستید و مشکلات و مسائل خانم‌ها را می‌دانید و اگر کسی بتواند این مشکلات را حل کند، شما هستید".

بنابراین به نظرم می‌آید خانم‌ها از دو جنبه و وجهه می‌توانند مفید باشند؛ وجهه زن بودن و مشکلات زنان را دانستن و برای آن راه‌حل و نسخه پیچیدن یکی از وجه‌هایی است که خانم‌ها را متمایز می‌کند.

تسنیم: شما ستاد جداگانه تشکیل می‌دهید یا ذیل ائتلاف حرکت می‌کنید؟

وحید دستجردی: تبلیغات انتخابات مشخص است. به نظر بنده در مدت یک هفته و ده روز، هیچ معجزه‌ای نمی‌توان کرد؛ اگر زمان طولانی‌ای بود، می‌توانستیم ستاد تشکیل دهیم؛ اما فرصت کم است و به تشکیل ستاد نمی‌رسیم.

***مردم 30 نفر خدمتگزار به مجلس بفرستند

تسنیم: آیا شما به طرفداران‌ خود می‌گویید لیستی رأی دهند و خود شما نیز لیستی رأی می‌دهید؟

وحید دستجردی: حتماً، باید بپرسیم که ما برای چه رأی می‌دهیم و برای چه در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، خبرگان و شورای شهر شرکت می‌کنیم؟ این به خاطر این است که مشکلات خودمان حل شود. بالاخره ما کشوری هستیم که معتقدیم این کشور براساس مردم‌سالاری دینی اداره می‌شود و باید بشود؛ مردم‌سالاری یعنی مردم باید حاکم شوند، مردم هم فقط از طریق رأی خودشان می‌توانند حاکمیت داشته باشند. اینکه یک فردی خر خودش را براند و مردم هم زندگی خودشان را بکنند، نام آن مردم‌سالاری نیست.

بنابراین اگر مردم بخواهند در کشور رأی، نظر و منویات‌شان جاری و ساری باشد، راه آن این است که کسانی را انتخاب کنند که آنها را قبول دارند. بنابراین وقتی می‌توانم از 30 رأی استفاده کنم و به 30 نفر رأی بدهم، 30 نفر نماینده که در حقیقت نماینده و وکیل من باشند و سخن من را در مجلس بیان کنند و بتوانم مسائلم را از طریق آنها در مجلس حل کنم، چرا به آنها رأی ندهم؟

وقتی از 30 نفر به تعداد کمتری رأی بدهم یعنی چه؟ یعنی قدرت و قوت خودم را کم کردم و زبان خودم را کوچک و کوتاه کرده‌ام. بنابراین ما باید حداکثر آن چیزی که قانون به ما اجازه داده است را انجام دهیم و کسانی که در مجلس حضور دارند، خدمتگزار هستند. بنابراین هر کسی در تهران باید 30 نفر خدمتگزار به مجلس بفرستد. وقتی که قانون به شما این اجازه را داده است که 30 خدمتگزار داشته باشید، چرا می‌خواهید خدمتگزار کمتری داشته باشید.

مردم باید از همه فرصت‌‌ خود استفاده کنند و به 30 نفر رأی دهند. چون این نمایندگان به کمیسیون‌های تخصصی می‌روند و اگر امروز مردم ما مشکل اقتصاد، اشتغال، رکود اقتصادی، بهداشت و درمان و تولید دارند، بدانند راه‌حل این مشکل این است که نمایندگان مورد اعتماد خودشان را به مجلس بفرستند. حالا یا نماینده را می‌شناسند که به 30 نفر رأی می‌دهند یا نمی‌شناسند و به افراد معتمد یا گروه‌های معتمد مراجعه می‌کنند. بالاخره وقتی می‌بینیم افراد معتمد ما  لیست 30 نفره داده‌اند به آنها اعتماد می‌کنیم، اگر هم تعدادی از آنها را نشناسیم، چون به خود آن گروه لیست‌ دهنده اعتماد داریم، به حرف معتمدین خودمان اعتماد می‌کنیم و رأی می‌دهیم.

***همه باید به نظر شورای نگهبان احترام بگذارند

تسنیم: با توجه به افزایش حجم تخریب‌ها علیه شورای نگهبان از سوی کسانی که احراز صلاحیت نشده‌اند، نظر شما در این خصوص چیست و واکنش مردم نسبت به کسانی که در فتنه 88 دخیل بودند یا نقش داشته‌اند یا سکوت کرده‌اند، در انتخابات چیست؟

وحید دستجردی: فصل‌الخطاب و تعیین‌کننده تمام امور ما قانون است. ما اگر بخواهیم موفق باشیم و کشور منظمی داشته باشیم و همه چیز به قاعده حرکت کند، راهش این است که قانونی را که خودمان دادیم و تصویب کردیم، گردن نهاده‌ و بگذاریم همه نیز گردن بگذارند. بالاخره جایی خلاف رأی و سلیقه و نظر ماست، ولی ما باید گردن بگذاریم، چراکه قانون فصل‌الخطاب ماست.

بنابراین همه دوستان ما و کسانی که وارد وادی انتخابات شده‌اند، چه به عنوان کاندیدا و چه به عنوان رأی‌دهنده، باید بدانند که این وادی خدمتگزاری است و همه برای خدمت کردن آمده‌اند و بعد هم می‌خواهند خدمتگزار خودشان را انتخاب کنند.

شورای نگهبان یک نهاد قانونی است و از بالا مورد تأیید بوده است؛ یعنی امام خمینی(ره) به شورای نگهبان نظر داشته‌اند و امروز مقام معظم رهبری همیشه شورای نگهبان را تأیید فرموده‌اند، بنابراین شورای نگهبان باید وظایف قانونی خودش را انجام دهد. کسانی که احراز صلاحیت شده‌اند، الحمدالله؛ ولی افرادی که ردصلاحیت شده‌‌اند یا احراز صلاحیت نشده‌اند، باید از طرق قانونی وارد شوند. هرگونه سخنی برخلاف قانون گفته شود، نه تنها نتیجه ندارد، بلکه منجر به بلوا و آشوب می‌شود و آن چیزی که به ضرر کشور است، همین بلواها و آشوب‌هاست حتی جنگ‌های زبانی و کلامی.

بنابراین دوستانی که در مورد صلاحیت مشکلی دارند، بهتر است به شورای نگهبان مراجعه کنند و شورای نگهبان هم بررسی می‌کند و امیدواریم مشکل حل شود.

در مورد این موضوع که شورای نگهبان بر چه مبنایی تأیید یا ردصلاحیت کرده است، خودش باید اظهارنظر کند و بنده چون اطلاعی ندارم، وارد این وادی نمی‌شوم. ولی آن چیزی که از مردم عزیز می‌خواهم این است که ما تعداد فراوانی کاندیدا داریم و دستمان باز است که به آنها رأی دهیم. ممکن است بعضی‌ها که علاقه مند بودند که به فردی رأی دهند، آن فرد احزار یا تأیید صلاحیت نشده است؛ ولی در کنار آن بسیاری افراد دیگر هستند که با همان سلیقه و سبقه فکری تأیید صلاحیت شده‌اند و مردم می‌توانند به آنها رأی دهند. بالاخره کسانی که کاندیدا شده‌اند، افراد قدیمی، کم‌تجربه یا بی‌تجربه‌ای نبوده‌اند. بنابراین می‌توانیم کسانی که موردنظر ما هستند در تهران یا شهرستان‌ها پیدا کرده و به آنها رأی دهیم  و در بین کسانی که تأیید صلاحیت شده‌اند تعداد کافی وجود دارد که رأی دهیم.

انتهای‌پیام/


ویدیو مرتبط :
اصول گرایان در مجلس شورای اسلامی از نمایی دیگر!!!!