فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



نقال اصفهانی: پرده خوانی پیشینه ای تاریخی تر از تعزیه دارد


مرشد هاشمی روز دوشنبه در خصوص پیشینه تاریخی هنر نقالی و پرده خوانی به ایرنا گفت: به طورکلی نقالی تنها در شاخه مذهبی خلاصه نشده و بیشتر با نام شاهنامه شناخته می شود و در روایت منظومه های حماسی که در اطراف شاهنامه سروده شده است کاربرد دارد.
وی ادامه داد: بخش مذهبی نقالی، پرده خوانی است و ما در هنر پرده خوانی، پرده کربلا، قیام مختار و ... را داریم که پرده خوانی کربلا نزدیک به 400 سال قدمت دارد و هدف از نقالی در آن زمان ترویج فرهنگ تشیع دوازده امامی بوده است.
مرشد هاشمی با بیان اینکه هنر پرده خوانی پیشینه ای تاریخی تر از تغزیه دارد، تصریح کرد: نقالی و پرده خوانی عاشورا با تاثیرگذاری بالا از رسالت فرهنگی بسیار زیادی برخوردار است و زمان فعلی که مردم چندسالی است از هنر پرده خوانی به دور بوده اند، اشتیاق خاصی برای دنبال کردن این هنر وجود دارد.
این نقال و پرده خوان اصفهانی افزود: از اول تا پنجم آذرماه برنامه پرده خوانی عاشورا در ضلع جنوبی پل خواجو برگزار می شود .
مرشد هاشمی ادامه داد: این پرده خوانی موضوعات زیادی دارد و ما سعی کرده ایم در زمان اجرای این ویژه برنامه داستان هایی از پرده را روایت کنیم که برای عامه مردم بیشتر قابل درک باشد که در این بین داستان ورود حر با امام حسین (ع) به کربلا، رزم حضرت عباس (ع) با ماردبن سدیف و گودال قتلگاه از همه شاخص تر است.
وی در خصوص ویژگی های لباس نقال و پرده خوان عنوان کرد: در گذشته نقال ها و پرده خوان ها بیشتر از دراویش بودند و لباس مخصوص نقالی و پرده خوانی به تن می کردند اما اکنون پرده خوان ها لباسی به تن می کنند که تنها سمبل هایی از لباس دراویش را در خود جای داده است تا مردم با آن آشنا شوند.
ت/7135/ 6022

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
پیشینه تاریخی خرمشهر