علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تلاش‌های نافرجام سعودی علیه‌ حزب‌الله؛خواب‌هایی که تعبیر نشد


خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: اقدامات و تصمیمات مقامات رژیم سعودی در منطقه همواره در جهت تأمین منافع صهیونیست ها و ایالات متحده آمریکا بوده و درست در نقطه مقابل سیاست های محور مقاومت قرار داشته است. نقش عربستان سعودی در عملیاتی ساختن پروژه های آمریکا در منطقه در حال حاضر آنقدر پررنگ شده که به جرأت می توان گفت این رژیم در همراهی با جبهه استکبار علیه مقاومت به سردمداری واشنگتن، با رژیم صهیونیستی در حال رقابت است.

رژیم سعودی علاوه بر حمایت های همیشگی خود از رژیم صهیونیستی در جنایت های آن علیه فلسطینیان و تبعیت از سیاست های خصمانه آمریکا در منطقه، طی سال های اخیر، خود به صورت ویژه وارد کارزار شده است؛ از اعزام نیروهای امنیتی به بحرین برای سرکوب معترضان بی دفاع این کشور تا حمایت های مالی ـ تسلیحاتی گسترده از تروریست های تکفیری در سوریه و عراق و یورش ددمنشانه به یمن و به خاک و خون کشیدن میلیون ها انسان بی گناه. اما آنچه که طی یکی دو ماه اخیر در زمینه سیاست های رژیم سعودی در برابر حزب الله لبنان به چشم خورده، نظر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران منطقه ای را به خود جلب کرده است.

*اقدامات اخیر عربستان سعودی علیه حزب الله لبنان

رژیم سعودی طی ماه های اخیر سلسله اقدامات خصمانه ای را به صورت پی در پی علیه حزب الله لبنان انجام داده است که این اقدامات فارغ از سیاست های ضد مقاومت این رژیم در منطقه به خوبی نشان می دهد که سعودیها برنامه تازه ای را برای رسیدن به هدفی خاص در مقابله با حزب الله لبنان کلید زده اند.

یکی از مواردی که عربستان سعودی همواره از طریق آن سعی کرده به حزب الله لبنان ضربه وارد آورد، دخالت در انتخاب رئیس جمهوری این کشور از طریق اعمال نفوذ خود بر جریان «۱۴ مارس» و سعد الحریری است. مقامات رژیم سعودی در مسأله انتخاب رئیس جمهوری لبنان، از وابستگی جریان «۱۴ مارس» به خود نهایت بهره را برده و از این امتیاز برای تحمیل دیدگاه خود که در واقع در ضدیت با حزب الله لبنان قرار دارد، استفاده کردند. سعودیها تمام تلاش خود را برای ممانعت از هرگونه توافق جریان «۱۴ مارس» با جریان «۸ مارس» بر سَر حل و فصل مسأله خلأ ریاست جمهوری لبنان بکار بسته و خواهند بست تا بدین ترتیب نامزد مورد حمایت حزب الله یعنی «میشل عون» نتواند بر مسند ریاست جمهوری تکیه زند.

علاوه بر این، مقامات رژیم سعودی در آگوست سال ۲۰۱۴ وعده ارائه کمک های تسلیحاتی را مقامات لبنانی دادند؛ وعده ای که به دلیل تحولات میدانی آن زمان در لبنان و منازعات نظامی شدید این کشور به ویژه در شهر «طرالبس» با استقبال مقامات لبنانی مواجه شد. پس از گذشت حدود یک ماه و نیم از مطرح ساختن این وعده، وزیر کشور رژیم سعودی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ارائه کمک های نظامی به ارتش لبنان از دیدگاه این رژیم منتفی شده است. وی در بیانیه خود مدعی شده بود که اقدامات حزب الله لبنان در منطقه موجب شده تا مقامات سعودی چنین تصمیمی را اتخاذ کنند.

اقدام دیگری که رژیم سعودی اخیرا علیه حزب الله لبنان انجام داده، قرار دادن نام این حزب در لیست گروه های تروریستی شورای همکاری خلیج فارس است. در واقع رژیم سعودی که سیاست های حزب الله لبنان در منطقه را در تقابل کامل با سیاست های خود در منطقه می بیند، تلاش کرد تا با حمایت از تصویب این طرح (تروریستی خواندن حزب الله) در شورای همکاری خلیج فارس، به چهره آن در نزد افکار عمومی جهانیان خدشه وارد کند. دبیرکل این شورا مدعی است که قرار گرفتن نام حزب الله لبنان در لیست گروه های تروریستی به دلیل اقدامات خصمانه آن در منطقه اتفاق افتاده است.

*حامیان تروریسم؛ اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای همکاری خلیج فارس

«تروریستی» بودن اتهامی است که شورای همکاری خلیج فارس به حزب الله لبنان نسبت داده است. نگاهی به ترکیب اعضای این شورا به خوبی حاکی از آن است که پنج عضو از شش عضو آن از حامیان اصلی تروریست های تکفیری در منطقه هستند. ۶ کشور، اعضای شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل می دهند؛

ـ عربستان سعودی؛ این رژیم به عنوان اصلی ترین حامی و پرورش دهنده تروریسم نه در سطح منطقه بلکه در سطح جهان محسوب می شود. در واقع عربستان سعودی گسترش دهنده ایدئولوژی وهابیت که مبتنی بر تکفیر و قتل و کشتار است، به شمار می رود. رژیم سعودی به دلیل برخورداری از منابع مالی و نفتی گسترده همواره کمک های شایانی را به گروه های تروریستی ـ تکفیری در سراسر جهان به ویژه در سوریه و عراق ارائه داده است. از دادن رشوه به نخست وزیر مالزی برای سرکوب شیعیان گرفته تا تسلیح گروه های تروریستی در سوریه.

ـ بحرین؛ سیاست های رژیم آل خلیفه به عنوان طبقه حاکم در بحرین همواره در راستای حمایت از اقدامات تروریستی رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی در منطقه بوده است. این رژیم همچنین از ناقضان اصلی اصول بنیادین حقوق بشر محسوب می شود و سالانه ده ها نفر از اتباع بحرینی را به دلیل اعتراض به سیاست های تبعیضی آل خلیفه سلب تابعیت می کند. اقدامات تروریستی آل خلیفه علیه شیعیان بحرینی از جمله تهدید آنها به تجاوز جنسی، شکنجه شدید آنها در زندان ها و .... از جمله مباحثی است که هم اکنون نهادهای حقوق بشر جهانی را به خود مشغول ساخته است.

ـ امارات متحده عربی و کویت؛ دولت های کویت و امارات با پیوستن به ائتلاف سعودی علیه یمن، در جنایت ها و اقدامات تروریستی این رژیم علیه مردم بی دفاع یمن نقش بسزایی ایفا کرده اند. این دو کشور همچنین به ارائه کمک های مالی به تروریست های تکفیری داعش متهم هستند.

ـ عمان: در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، عمان تنها کشوری است که همواره نقش سازنده ای در تحولات منطقه ایفا کرده است. بخش عمده نقش این کشور همواره بر «میانجی گری» در میان کشورهای متنازع مبتنی بوده است.

با توجه به ماهیت ترکیب شورای همکاری خلیج فارس بسیار جای تعجب دارد که این شورا، یکی از پیشتازان مبارزه با تروریسم در منطقه یعنی حزب الله را به تروریستی بودن متهم می سازد.

*آنچه خشم عربستان سعودی علیه حزب الله را برانگیخته است

اما به راستی چه چیزی موجب شده تا مقامات رژیم سعودی طی یک یا دو ماه اخیر موج اقدامات خصمانه خود علیه حزب الله لبنان را تشدید کنند؟ دلایل خشم رژیم سعودی از حزب الله لبنان طی ماه های اخیر را می توان در سیاست های این حزب در داخل و خارج از لبنان جستجو کرد. در واقع از زمانی که «سمیر جعجع» نامزد مورد حمایت جریان «14 مارس» برای تصدی پست ریاست جمهوری در اقدامی کاملا انفرادی و بدون هماهنگی با جریان متبوع خود و همچنین عربستان سعودی از نامزدی «میشل عون» نامزد حزب الله اعلام حمایت کرد، رژیم سعودی در زمینه تحقق خواسته ها و اهداف خود در لبنان به شدت احساس خطر کرد.

در خصوص مسأله ریاست جمهوری، عربستان سعودی به «سمیر جعجع» هشدار داده بود که می بایست از تصمیم خود مبنی بر حمایت از «میشل عون» صرف نظر کند. با این وجود، جعجع که به دنبال انتقام از «سعد الحریری» رئیس جریان «المستقبل» به دلیل پشت کردن به وی با حمایت از «سلیمان فرنجیه» بود، بدون توجه به هشدارها از عون اعلام حمایت کرد. با حمایت جعجع از میشل عون، رژیم سعودی تمامی نقشه های خود در لبنان برای روی کار آمدن جریان نزدیک به خود را بر باد رفته دید و تلاش کرد اقدامات خود علیه حزب الله لبنان را تشدید کند.

از سوی دیگر، سیاست های حزب الله لبنان در خارج از لبنان در سطح منطقه نیز نمی تواند با تشدید سیاست های خصمانه رژیم سعودی علیه این حزب بی ارتباط باشد. حزب الله لبنان همچنان به حمایت از دولت و ملت سوریه در مبارزه با تروریست های تکفیری ادامه می دهد. درست است که دستاوردهای بسیار بزرگ یک ماه اخیر در استان «حلب» سوریه به حساب ارتش و نیروهای مردمی این کشور نوشته شده است، اما نمی توان از نقش حزب الله لبنان در تحقق این دستاوردها نیز به سادگی عبور کرد.

با پیشروی های ارتش سوریه در استان حلب و شکست سنگین تکفیریها در این استان، عربستان سعودی به عنوان یکی از حامیان اصلی تکفیریها و به قول سید حسن نصرالله به عنوان «پدر و مادر تمامی جریانات تروریستی»، سالها سرمایه گذاری خود در سوریه را بی نتیجه دید و در صدد انتقام از مسببان آن که حزب الله نیز جزو آنهاست، برآمد.

این در حالی است که اقدامات خصمانه رژیم سعودی علیه حزب الله لبنان را نوعی خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی نیز می توان قلمداد کرد. در شرایطی که هریک از مقامات حزب الله لبنان در هر مناسبتی از برتری نظامی خود نسبت به رژیم صهیونیستی و شکست حتمی این رژیم در هرگونه جنگ احتمالی میان دو طرف سخن می گویند، رژیم سعودی به عنوان حامی صهیونیستها قد برافراشته تا خدمتی دیگر به مجموعه خدمات خود به آنها انجام دهد. یکی از نمونه های بارز اظهارات ضد صهیونیستی مقامات حزب الله اخیرا از زبان «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل این حزب شنیده شد که گفت: «رژیم صهیونیستی بازنده هرگونه جنگ احتمالی با حزب الله است».

*هدف صهیونیستها از لغو ارائه کمک های نظامی به لبنان به بهانه سیاست های حزب الله

هدف اصلی رژیم صهیونیستی از اتخاذ سیاست های خصمانه اخیر خود علیه حزب الله این است که دولت و ملت لبنان را در مقابل آن قرار دهد و نوعی درگیری میان آنها ایجاد کند. سعودیها سیاست های حزب الله لبنان در منطقه را دستاویزی برای لغو ارائه کمک های نظامی به دولت لبنان قرار دادند تا بدین ترتیب دولت لبنان به مقابله جدی با حزب الله برای ممانعت از ادامه نقش آفرینی آن در منطقه به ویژه سوریه بپردازد. در همان ابتدا هم که سعودیها پیشنهاد ارائه کمک های نظامی به ارتش لبنان را دادند، علامت سؤال بزرگی در ذهن بسیاری از تحلیگران منطقه ای درباره چرایی ارائه این کمکها ایجاد شد، زیرا سیاست های رژیم سعودی همواره مبتنی بر تضعیف ملت ها و دولت ها برای وابستگی هرچه بیشتر آنها به این رژیم بوده و هست.

بنابراین، اینکه طرح وسوسه انگیز سعودیها در خصوص ارائه کمک های نظامی به ارتش لبنان با هدف توطئه چینی علیه حزب الله بوده، مسأله ای است که کارشناسان صحت آن را بعید نمی دانند. عربستان سعودی برای نتیجه دادن توطئه خود از عواملش در جریان «المستقبل» نیز استفاده کرد به طوریکه پس از اعلام لغو ارائه کمک های نظامی به ارتش لبنان به بهانه اقدامات حزب الله، «اشرف ریفی» وزیر دادگستری لبنان در اعتراض به سیاست های حزب الله از سمت خود استعفا کرد. سعودیها توقع داشتند که استفعای ریفی مقدمه شروع شورش مردمی و دولتی علیه حزب الله در لبنان باشد اما اقدام وزیر دادگستری سابق لبنان اولین و آخرین واکنش مقامات لبنانی به خلف وعده رژیم سعودی بود و خوابی که آنها برای حزب الله دیده بودند، با این توطئه تعبیر نشد.

*احتمال ماجراجویی نظامی سعودیها علیه حزب الله با حمایت جریان «المستقبل»

«اشرف ریفی» وزیر دادگستری مستعفی دولت لبنان و عضو جریان «المستقبل» به ریاست «سعد الحریری» به تازگی در اظهاراتی وقیحانه از رژیم سعودی درخواست کرده تا علیه حزب الله لبنان دست به اقدام نظامی بزند. وی در این ارتباط اعلام کرده است: «ما امروز به شدت به یک عملیات طوفان قاطعیت در لبنان علیه حزب الله احتیاج داریم». اظهارات این عضو جریان المستقبل از روابط عمیق میان رژیم سعودی و این جریان پرده برداشته و نشان داد که مقامات این جریان با تکفیری که نسبت به حزب الله لبنان دارند تحت هیچ شرایطی حاضر به مصالحه با آن در زمینه حل و فصل بحران خلأ ریاست جمهوری نیست.

از سوی دیگر باید گفت که سلسله اقدامات گسترده عربستان سعودی علیه حزب الله لبنان به مقامات جریان «المستقبل» این جرأت را داده که از حمله نظامی سعودیها به حزب الله سخن بگویند. اقدامات خصمانه سعودیها علیه حزب الله آنقدر گسترده بوده است که جریان مقابل این حزب، اقدام بعدی اتخاذ «گزینه نظامی» تلقی کنند.

*مواضع قاطعانه اخیر سید حسن نصرالله در قبال رژیم سعودی و واکنش فرافکنانه ایادی این رژیم

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان شب گذشته در آخرین سخنرانی خود در جریان بررسی تحولات لبنان و منطقه در مواضعی قاطعانه ضمن برابر دانستن رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی با یکدیگر، تصریح کرد: «سعودی ها  وصهیونیست ها به دنبال تفرقه افکنی میان شیعیان و اهل تسنن هستند». دبیرکل حزب الله لبنان که بخش قابل توجهی از سخنان خود را به یادآوری جنایت های سعودی ها در منطقه اختصاص داده بود، از جنایت های مختلف این رژیم از جمله اعدام شیخ نمر النمر، حمایت از تکفیری ها در سوریه و کشتار مردم بی دفاع یمن سخن گفت. 

اظهارات شفاف و قاطعانه سید حسن نصرالله واکنش تند سعودی ها و ایادی آنها از جمله «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن را به دنبال داشت. منصور هادی در اظهاراتی گستاخانه خطاب به سید حسن نصرالله مدعی شد: «به سید حسن نصرالله پیشنهاد می کنم پیشتر از آنکه ایرانی باشد، هویت عربی خود را حفظ کند». نکته قابل تأمل در اظهارات عبد ربه منصور هادی به عنوان یکی از اصلی ترین ایادی رژیم سعودی تأکید وی بر هویت عربی سید حسن نصرالله به جای هویت اسلامی است. به نظر می رسد که سعودیها و دست نشاندگانشان به این نتیجه رسیده اند که دیگر قدرت رهبری کشورهای جهان اسلام را ندارند و به همین دلیل است که ترجیح می دهند به جای سخن گفتن از هویت اسلامی، هویت عربی را پیش بکشند و برای همسویی برخی کشورهای عربی وی را «عجم» جلوه دهند تا بتوانند زمینه همگرایی کشورهای عربی با خود را فراهم سازند؛ روشی که صدام نیز بر آن اصرار داشت.

سعودی ها و مزدوران آنها اکنون به خوبی می دانند که اهداف آنها در تعارض کامل با آموزه های اسلامی قرار دارد و دیگر نمی توانند تحت عنوان تحقق منافع جهان اسلام، کشورهای دیگر را به سمت خود جذب کنند، بنابراین ترجیح می دهند با سخن گفتن از هویت عربی، اعراب را به بهانه تأمین امنیت کشورهای جهان عرب ـ و در واقع برای تأمین اهدافشان ـ با خود همنوا سازند.


ویدیو مرتبط :
هلاکت سلفی های سعودی توسط رزمندگان حزب الله در سوریه