سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



عوارض استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف!


ظروف یکبار مصرف

کم کم سفره های قلمکار اصفهان جای خود را به سفره های پلاستیکی دادند و سفره های پلاستیکی تبدیل به سفره های یک بار مصرف شدند.کارها روز به روز راحت و راحت تر شد اما زندگی رنگ و رویی دیگربه خود گرفت.حواسمان نیست که کیسه های زباله هرخانواده حجیم ترشده و باورمان نمی شود که شاید در ماه بیش از 50 قطعه ظرف ، لیوان وسفره یکبار مصرف را وارد کیسه های زباله می کنیم. کمی تامل کنیم، چه بر سر سرزمینمان می آوریم؟ قرار است بعد از گذشت سال ها چه میراثی برای آیندگانمان بگذاریم؟

هم اکنون صدها کارخانه کوچک وبزرگ تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در کشور وجوددارد که نظارت ویژه بر روند تولید آنها نمی شود؛ در بسیاری از مواقع با تولیداتی روبرو می شویم که همواره از مواد بازیافتی آلوده تهیه می شوند. ظرف هایی که غذای داغ داخل آنها سرو می شود و بعد از سرو غذا زمینه برای رشد میکروب ها و باکتری ها فراهم می شود. باید مراقب بود که هنگام خرید این گونه ظروف از مواد پلاستیکی بازیافتی تهیه نشده باشند. معمولا ظرف‌ های بازیافتی کدر و تیره رنگ هستند و بوی نامطبوعی می دهند ، این ظروف نشانی ازعلامت استاندارد در کف ظرف ندارند.

همچنین استفاده مکرراز ظروف یکبار مصرف پلاستیکی میل به غذا خوردن درافراد را سلب خواهد کرد. بارها شنیده ایم که استفاده از ظروف یکبارمصرف سرطان زا بوده و برای سلامتی مضر است اما این تنها در حد یک هشدار مطرح می شود و آماری مشخص در این رابطه ارائه نشده است.

یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف ظروف پلاستیکی، عدم توانایی طبیعت در تجزیه آن است. تقریبا 500 سال طول می کشد تا یک بطری پلاستیکی تا حدی تجزیه شود. البته تجزیه پلاستیک بستگی به عوامل مختلفی مانند نوع پلاستیک به کار رفته در ظرف، آب‌وهوا و اسیدهای موجود در محل دفع زباله دارد.

اکنون در دورانی به سر می بریم که استفاده از این نوع ظروف چنان متداول شده است كه نمی‌توان دنیای بدون یكبار مصرف‌ها را مجسم كرد. علاوه بر آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، پیتزافروشی‌ها و سلف سرویس ادارات و دانشگاه‌ها و حتی تولید کنندگان نوشیدنی به ویژه آب، پای ظروف یكبارمصرف را برای سرو خوراکی به دنیای تغذیه باز کرده اند.

حتی این روزها کمتر در میهمانی های ایرانی ها بشقاب های چینی خوش نقش و نگار با شمعدان های نورانی دیده می شود، گویی سبک و سیاق پذیرایی اصیل و ایرانی مان را ارزان از دست داده ایم. بسیاری ترجیح می‌دهند هنگام پخش غذای نذری و در مراسمی چون جشن تولدهای كودكانه دردسرشستشوی ظرف را به‌كلی از برنامه حذف كنند واز بشقاب و لیوان‌های رنگارنگ پلاستیكی استفاده كنند.

در مورد فواید ومضرات استفاده از ظروف یكبارمصرف پلاستیکی می توان اشاره ای به اطلاعیه های مختلفی كه دراین خصوص از سوی نهادهای مسئول صادر می شود اشاره داشت.

این درحالی است كه پیش از این مسئولان وزارت بهداشت و كارشناسان مختلف، بارها نسبت به استفاده از این ظروف هشدار داده بودند.

طبیعی است كه وقتی كالایی این چنین جای خود را در سبد خانوار باز می‌كند، با چند اطلاعیه بهداشتی مصرف آن محدود نمی‌شود، اما استفاده صحیح از این پدیده حداقل كاری است كه می‌توان نسبت به آن امید داشت.

خبر آنلاین

اخبار مرتبط :

ضد‌ونقیض‌‌‌های ظروف یکبارمصرف

نکاتی درباره ظروف یکبار مصرف

علامتهای روی ظروف یکبار مصرف نشانه چیست؟


ویدیو مرتبط :
مضرات استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی