اشتون کارتر: به دنبال جنگ سرد با روسیه نیستیم


به گزارشمشرق، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا شنبه شب گفت این کشور به دنبال خصومت و دشمنی با روسیه نیست، اما از منافع خود در برابر مسکو دفاع خواهد کرد.

وی که در نشست «انجمن دفاع ملی ریگان» صحبت می‌کرد، گفت: «ما دنبال جنگ سرد هم با روسیه نیستیم، چه برسد به جنگ گرم (درگیری نظامی). ما نمی‌خواهیم که روسیه دشمن ما باشد.»

کارتر افزود: «اما اشتباه نکنید، ایالات متحده از منافع خود، متحدان خود و نظم اصولی بین‌الملل دفاع خواهد کرد.»

او که کشورش نزدیک به دو سال است روسیه را به دلیل مقابله با کودتایی که از سوی واشنگتن و کشورهای غربی در اوکراین به راه افتاد تحریم کرده است، در ادامه به مسئله سوریه پرداخت و گفت: «روسیه در سوریه وارد عملیاتی شده است که تنها اوضاع را پیچیده‌تر کرده و در شعله افراط‌گرایی‌ای می‌دمد که دقیقا روسیه می‌گوید در حال مبارزه با آن است.»

کارتر گفت به عقیده واشنگتن ابتدا باید از طریق گفت‌وگوی سیاسی مشکل را در دمشق حل کرد و «انچه مردم سوریه مستحق آن هستند به آن‌ها داد و بعد سراغ داعش رفت... راهبرد درست این است.»

وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه واشنگتن قصد دارد عملیات خود در عراق و سوریه را تشدید کند، گفت واشنگتن با توجه به تجربیات عراق و افغانستان به این نتیجه رسیده است که بخش دشوار کار زمانی است که داعش شکست بخورد چراکه آن زمان است که باید این گروه را «شکست خورده» نگه داشت. به گفته وی برای این کار لازم است که نیروهای محلی باید به خوبی آموزش دیده و تقویت شوند.

وی به اوضاع اروپا هم اشاره کرد و گفت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اکنون برای عملکرد در برابر روسیه باید «دستور العمل جنگ سرد» را کنار بگذارد، چراکه آن دستور العمل که مبتنی بر حضور گسترده نیروهای آمریکایی بود، برای دوران امروز دیگر کارآمد نیست. کارتر گفت اکنون که جنگ‌های ترکیبی شکل گرفته است، اروپا و ناتو به رویکردهای جدیدی نیاز دارند.

وزیر دفاع آمریکا گفت واشنگتن و مسکو در هر کجا که منافعشان اقتضا کند با یکدیگر کار خواهند کرد، مانند آنچه در جریان توافق هسته‌ای با ایران رخ داد.


ویدیو مرتبط :
آشنایی با وحوش آمریکایی (اشتون کارتر)