ساخت عمیق‌ترین مرکز نگهداری از پسماند‌های هسته‌ای


دولت فنلاند برای حل بحران نگهداری از پسماند‌های هسته‌ای، طرح عظیم ساخت مرکز نگهداری دائم پسماند‌های هسته‌ای در عمق 400 متری زمین را اجرایی کرد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، بسیاری از کارشناسان صنایع هسته‌ای معتقدند که این طرح بزرگترین تاسیسات کنترل و نگهداری پسماند‌های هسته‌ای پس از دوران شکوفایی صنعت هسته‌ای در جهان است.

محققان در مورد ماهیت پسماند‌های هسته‌ای و علت خطرناک بودن این مواد اظهارکردند: پسماند‌های هسته‌ای شامل میله‌های سوخت مصرف شده حاوی اورانیوم 238 است.

عنصر اورانیوم 238 بسیار پرتوزا بوده و طی واکنش پیوسته هسته‌ای به نام پوسیدگی‌ هسته، به عناصر سبکتر تبدیل می‌شود. این فعالیت بیش از میلیاردها سال طول می‌کشد و در نهایت تمام اورانیوم موجود به سرب تبدیل می‌شود.

بسیاری از محققان روش نگهداری موقت پسماند‌های هسته‌ای توسط کشورهای پیشرفته‌ی هسته‌ای مثل ایالات متحده و سایر کشورهای اروپایی را از نظر ایمنی بسیار ضعیف می‌دانند.

دانشمندان صنعت هسته‌ای فنلاند در مورد روش نگهداری پسماند‌های هسته‌ای در این طرح عنوان کردند: برای جلوگیری از مشکلاتی همچون زلزله، رانش زمین و نفوذ آب تمامی پسماندهای موجود در کپسول‌هایی غیرقابل نفوذ از جنس مس و آهن جوش‌خورده قرار داده و در عمق حداقل 400 متری زمین و در محفظه‌های ضخیم بتونی نگهداری می‌شوند.

ساخت بزرگترین مرکز نگهداری دائمی زباله‌های هسته‌ای حداقل سه میلیارد دلار هزینه می‌برد. مرحله اصلی حفر تونل‌ها تا سال 2023 اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
مرکز مدیریت پسماند ادمونتون