سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نظام سیاسی کشور گامبیا به «جمهوری اسلامی» تغییر یافت


نظام سیاسی کشور گامبیا به «جمهوری اسلامی» تغییر یافت

ایرنا/ «یحیی جامه»، رئیسِ جمهوریِ گامبیا، روز جمعه این کشور آفریقایی را «جمهوری اسلامی» اعلام کرد؛ اقدامی که به گفتۀ وی با هدف دور کردنِ هر چه بیشترِ کشورش از گذشتۀ استعماری‌اش صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بانجول، گامبیا اکنون به صفوف جمهوری‌های اسلامی چون ایران، افغانستان و پاکستان می‌پیوندد.

جامه طی سخنانی در تلویریون دولتی گامبیا گفت: «در راستای پاسداشت هویت و ارزش‌های مذهبی کشور، من گامبیا را «جمهوری اسلامی» اعلام می‌کنم. در حالی که مسلمانان در کشور ما در اکثریت قرار دارند، گامبیا نمی‌تواند میراث استعماری‌اش را تحمّل کند». طبق آخرین سرشماری‌ها، 90 دررصد از جمعیتِ یک میلیون و 880 هزار نفریِ گامبیا مسلمان هستند.

به گفتۀ آقای جامه، پیروان دیگر ادیان و معتقدان به دیگر مذاهب می‌توانند به آیین خود پایبند باشند.

یحیی جامه در طول 21 سال ریاست جمهوریِ خود به دلیل اعلامیه‌های شگفت‌انگیزش شهرت یافته است. او در سال 2013، گامبیا را از جمع کشورهای مشترک‌المنافع خارج کرد و این اتحادیه را استعماری نوین خواند. اتحادیۀ کشورهای مشترک‌المنافع یا کشورهای همسود (به انگلیسی: Commonwealth of Nations) مجموعه‌ای از ۵۳ کشور است که تقریباً همۀ آن‌ها قبلاً مستعمرۀ امپراتوری بریتانیا بوده‌اند. این کشورها روی هم حدود ۳۰٪ جمعیت کره زمین و ۳۰٪ سطح خشکی‌های زمین را می‌پوشانند. این ارگان بر اساس اعلامیۀ سنگاپور مصوب سال ۱۹۷۱ تشکیل شده است.

درحال حاضر، الیزابت دوم، ملکۀ انگلستان، عنوان «ریاست کشور» را در ۱۶ کشور از کشورهای مشترک‌المنافع دارا است و در کشورهای دیگر عضو این اتحادیه «فرماندار کل» معمولاً با پیشنهاد نخست‌وزیر آن کشور و به دستور الیزابت دوم انتخاب می‌شود.

روابط گامبیا و غرب، به ویژه انگلستان، باوجود مناسبات تجاری قوی با انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی و جاذبه‌های توریستی فراوان از جمله سواحل شن سفید گامبیا که جزو محبوب‌ترین مقاصد توریست‌های اروپایی است، طی سال‌های اخیر به تیرگی گراییده است.

گامبیا کشوری است کوچک در غرب آفریقا که پایتخت آن بانجول است. مردم گامبیا به اقوام گوناگونی تعلق دارند که بزرگ‌ترین آن قوم «ماندینکا» است که ۴۲ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد. ۹۰ درصد از مردم این کشور مسلمان سنّی مذهب هستند و آیین‌های تصوف در میان آن‌ها رواج زیادی دارد. گامبیا کشوری باریک و کم‌ارتفاع در دو سوی رود گامبیا است.

خاک گامبیا حاصلخیز است و اقتصاد این کشور برپایه کشاورزی، ماهی‌گیری و گردشگری بنا شده‌ است.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
آیا آمریكا قصد تغییر نظام سیاسی ایران را دارد؟