سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



فرودگاه منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو بهره برداری شد


فرودگاه منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو بهره برداری شدایرنا/ فرودگاه منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو در شمال استان آذربایجان غربی روز سه شنبه در دومین روز از دهه مبارک فجر با فرود نخستین هواپیما و انجام نخستین پرواز به طور رسمی بهره برداری شد.
عملیات احداث فرودگاه ماکو اوایل انقلاب آغاز شده ولی تکمیل آن معطل مانده بود که در پی تصویب منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو عملیات احداث این واحد فرودگاهی در سال های اخیر سرعت گرفته و وارد فاز عملیاتی و بهره برداری شد.
امروز با انجام نخستین پرواز از طریق هواپیمایی پویا ایر فرودگاه ماکو وارد فاز بهره برداری رسمی شد ولی بر اساس اعلام مسئولان منطقه آزاد ماکو، تکمیل آن تا نیمه های سال آینده طول خواهد کشید.
اکبر ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور در آیین بهره برداری از فرودگاه گفت: با راه اندازی این فرودگاه، منطقه آزاد ماکو از بستر لازم برای حضور گردشگران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی برخوردار شد.
وی افزود: تا نیمه نخست سال آینده این واحد فرودگاهی به طور کامل تکمیل می شود.
حسین فروزان مدیر عامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو نیز در این آیین گفت: با انجام نخستین پرواز از طریق این فرودگاه، یکی از مهمترین زیرساخت های مورد نیاز منطقه آزاد ماکو تامین شد.
وی افزود: با بهره برداری از این فرودگاه اقتصاد منطقه آزاد ماکو رونق گرفته و بستر برای توسعه این منطقه فراهم شد.
وی بیان کرد: منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو ظرفیت بزرگی برای استان و کشور محسوب می شود و می تواند در شرایط اقتصادی امروز کشور به عنوان یک الگوی توسعه مطرح شود.
فروزان اظهار کرد: منطقه آزاد تجاری ماکو ظرفیتی کارآمد برای توسعه اقتصادی استان و کشور است و می تواند دروازه اقتصاد توانمند ایران اسلامی به اروپا باشد.
فرودگاه منطقه آزاد ماکو در 400 هکتار زمین با صرف 700 میلیارد ریال احداث شده است.
برای تکمیل این فرودگاه نیز 700 میلیارد ریال سرمایه گذاری می شود.
اکنون فرودگاه منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو دارای برج مراقبت مجهز و در حال تکمیل ترمینال اصلی بوده و علاوه بر این در حال نصب تجهیزات تکمیلی سامانه های ناوبری فرودگاهی است.
منطقه آزاد ماکو با پنج هزار کیلومتر مربع بزرگترین منطقه تجاری و صنعتی کشور است که در راستای اهداف اقتصادی در 24 مرداد ماه سال 1389 تصویب شد.
بر اساس لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی، کلیه فعالیت های موضوع قانون چگونگی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1372 و اصلاحات بعدی آن در منطقه آزاد ماکو مجاز است.
احداث فرودگاه بین المللی و خط راه آهن برای اتصال به راه آهن سراسری ایران و کشورهای ترکیه و آذربایجان یکی از مهمترین برنامه های توسعهٔ منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو است.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
منطقه آزاد تجاری ماکو بعد 7 سال