فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



پایین بودن سطح سلیقهٔ مردم، تقصیر اهالی فرهنگ است


به گزارش روز شنبهٔ خبرنگار فرهنگی ایرنا، از محمد سلمانی، شاعر و غزلسرای برجستهٔ هم روزگارمان، مجموعه هایی چون «تب نیلوفری» و «دربه در، در پی نیافتنت» و «غزل زمان» تاکنون چاپ شده و به دست علاقه مندان شعر فارسی رسیده است. این شاعر خوش زبانِ شعر فارسی، درحاشیهٔ بازدید از بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، دیدگاه خود را دربارهٔ نمایشگاه کتاب امسال، که برای نخستین بار در مجموعهٔ شهر آفتاب برگزار می شود، بازگو کرد.
سلمانی دربارهٔ محل تازهٔ برگزاری نمایشگاه، گفت: با توجه به تغییر محلِ نمایشگاه امسال، روزهای نخست برگزاریِ آن، بسیار نامرتب و بی انضباط بود؛ به طوری که در روز نخست که من برای بازدید به نمایشگاه رفته بودم، این آشفتگی به وضوح دیده می شد و به همین دلیل، من مطلبی هم در این باره نوشته ام.
وی افزود: اما از آنجایی که در ایران رسم است که باید پدیده ها به مرور جا بیافتد، حالا که بیش از یک هفته از نمایشگاه کتاب گذشته است، می بینم که وضعیت نمایشگاه بسیار مرتب تر از روزهای آغازین شده است.
سلمانی در پاسخ به این پرسش که تا چه حد، فضای نمایشگاه کتاب را «فرهنگی» می بیند و می داند، گفت: این مسئله ای که می خواهم بگویم، دربارهٔ همهٔ نمایشگاه های ما صدق می کند و آن، اینکه عده ای هستند که باری به هر جهت به نمایشگاه می آیند؛ یعنی نمایشگاه برای این دسته، محلی است برای دید و بازدیدِ دوستانی که در طول سال نتوانسته اند یکدیگر را ببینند، یا از شهرستان می آیند تا دیدار تازه کنند.
این غزل سرای هم روزگارمان ادامه داد: عدهٔ دیگری هستند که برای تفریح به نمایشگاه کتاب می آیند. عده ای هم هستند که برای کتاب و خریدن آن به نمایشگاه می آیند، که البته این گروه سوم، تعدادشان بسیار اندک است و در لابه لای دسته های اول و دوم گُم هستند. اما امیدوارم هر سال تعداد افرادی که برای کتاب به نمایشگاه می آیند، بیش تر شود و نمایشگاه فضای فرهنگی به خود بگیرد.
شاعر «تب نیلوفری»، دیدگاه خود را دربارهٔ انبوه ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب که شمار فراوانی از کتاب های گوناگون و گاه بی کیفیت (به اصطلاح «چاپ بازاری») را عرضه می کنند، این طور بیان کرد: مخاطب باید، آنچه را مطلوبِ خویش است، از ناشر بخواهد؛ متأسفانه سلیقهٔ مخاطبان بسیار پایین آمده است. برای نمونه، در زمینهٔ شعر، که خودم نیز در این حوزه کار می کنم، وقتی به برخورد مردم با کتاب ها توجه می کردم، می دیدم که مخاطبِ شعرهای سطح بالا بسیار کم تر است از شعرهای دم دستی؛ و این، آفت بزرگی است برای فرهنگ.
وی دربارهٔ اینکه چه باید کرد تا سیلقهٔ مخاطب بهبود یابد، گفت: ما باید ذائقه و سلیقهٔ مخاطب را تغییر دهیم؛ و این، وظیفهٔ ما اهالی فرهنگ است. یعنی باید آن قدر مخاطبان را با شعرها و محصول های هنری و فرهنگی خوب تغذیه کنیم، که دیگر مخاطب این اندازه آسان پسند نباشد.
سلمانی با اشاره به اینکه ناآگاهی مردم از کتاب های خوب در هر زمینه، تقصیر آنان نیست، گفت: مخاطبان تقصیری ندارند که از بهترین کتاب ها در زمینه های گوناگون آگاهی ندارند و به کتاب های سطح پایین بسنده می کنند؛ تقصیر از متولیان فرهنگی است که برای افزایش آگاهی مخاطب، اطلاع رسانی نمی کنند. وظیفهٔ متولیان فرهنگی است که در سطح عموم آگاهی مردم را بالا ببرند. در این باره دولت هم تقصیر ندارد و ما اهالی فرهنگ باید سطح آگاهی و سلیقهٔ مردم را بالا ببریم.
این شاعر،‌ در پاسخ به این پرسش، که اگر بخواهد سه کتاب خوب را به مردم معرفی کند، از چه کتاب هایی نام می برد، گفت: این،‌ بستگی به مخاطب دارد؛ بنده، در جایگاه یک مخاطب، اگر بخواهم کتابی را در نمایشگاه انتخاب کنم، بر اساس آگاهی ای که از پیش پیدا کرده ام، به دنبال کتابی خاص از نویسنده ای خاص می روم. برای نمونه اگر بخواهم دربارهٔ عطار کتابی را بگیرم، بر اساس آگاهی ای که به دست آورده ام، مثلاً می دانم که فلان شخص دارد روی کتابی دربارهٔ عطار کار می کند و قرار است چهار ماه دیگر به بازار بیاید؛ بنابراین تا چهار ماه بعد صبر می کنم تا ان کتاب به بازار بیاید.
وی افزود: بنابراین، براساس آگاهی، کتابی را که به دنبال آن هستم، تهیه خواهم کرد؛ نه اینکه هر کتابی که جلو دستم آمد، برگزینم و خریداری کنم. پس می بینید که انتخاب کتاب، بستگی به مخاطب دارد؛ اگر مخاطب آگاه باشد، مشکل پسند خواهد شد و هر کتابی را نمی خرد، بلکه به دنبال کتاب هایی می رود که نویسندگان معتبر آن ها را نوشته اند و پدید آورده اند.
فراهنگ**3067**1569

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
گرامی داشت روز فرهنگ پهلوانی با حضور اهالی فرهنگ و هنر