فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



اشعار مختومقلی فراغی اعتلا بخش وحدت ملی است


محمدرضا فرقانی شامگاه شنبه در حاشیه همایش دویست و هشتاد و سومین سالگرد ولادت مختومقلی فراغی شاعر نامی ترکمن در گنبدکاووس ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این شاعر شهیر در اشعار پرمغز خویش همواره به مساله وحدت بین مسلمانان و فرق اسلامی تاکید داشته است.
وی با اشاره به اینکه اشعار مختومقلی فراغی الهام گرفته از فرهنگ ناب اسلامی بویژه ائمه اطهار (ع) است، افزود: این شاعر نامی ترکمن ارادت خاصی به چهارده معصوم (ع) و حتی حضرت ابوالفضل العباس (ع) دارد.
فرقانی همچنین مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن را از شاعران نامی جهان دانست و اضافه کرد: این شاعر و عارف بلند آوازه، تنها متعلق به قوم ترکمن نیست بلکه متعلق به همه مردم ایران و جهان است.
وی، نقش مختومقلی فراغی و اشعار او را در زنده نگه داشتن فرهنگ، آداب و رسوم ترکمن و پیوند زدن آن با فرهنگ اسلامی - ایرانی مهم خواند و تصریح کرد: درمجموع می توان گفت که این شاعر شهیر در زنده نگه داشتن زبان ترکمنی سهم بزرگی داشته است و باید قدر او را بیش از آنچه هست، بدانیم.
درمراسم بزرگداشت دویست و هشتاد وسومین سال تولد مختومقلی فراغی که در تالار اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس برگزار شد، معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه، منتخب مردم این شهرستان درمجلس شورای اسلامی، شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و نیز برخی مسئولان به همراه جمع زیادی از شهروندان گنبدکاووس حضور داشتند.
مختومقلی فراغی بزرگترین شاعر و عارف ترکمن درسال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند که در زمان وفات 57 سال سن داشته است.
مختومقلی فراغی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش را بر شتر سپیدی نهاده به روستای آق تقه در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه ( شمال شرق استان گلستان ) بردند و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند و هم اینک بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده که همه ساله در دهه سوم اردیبهشت مراسم بزرگداشت تولد او در این مکان و جای جای استان گلستان برگزار می شود.
مختومقلی فراغی بزرگترین شاعر ترکمن ها محسوب می شود و هیچ یک از شاعران ترکمن نتوانسته اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند؛ او احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گران‌بهای ترکمن ها محسوب می شود که به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
شهرستان گنبدکاووس با 360 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
یار گرگدر - مختومقلی فراغی