خبرهایی از تئاتر و سینما


خبرهایی از تئاتر و سینماایسنا/ پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبزبه دبیری فرهادتوحیدی 24 تا 31 اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ برگزار می‌شود.
جشنواره کارگاه آزاد فیلم کیمیایی در پردیس ملت برگزار می شود
جشنواره کارگاه آزاد فیلم با مدیریت مسعود کیمیایی از هشتم تا دوازدهم اسفند ماه با حمایت موسسه تصویر شهر در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.
کارگاه آزاد فیلم با مدیریت مسعود کیمیایی در راستای تحقق فعالیت‌های هنری و آموزشی خود با هدف فراهم‌سازی بستری مناسب برای بروز و کشف استعدادهای جوان عرصه سینما و نیز گسترش و تولید آثار ارزشمند تجربی و خلاق، هفتمین جشنواره کارگاه آزاد فیلم را به دبیری حسین حیدری پور از هشتم تا دوازدهم اسفندماه 1394 با همکاری موسسه تصویر شهر در پردیس سینما ملت برگزار می شود.
بنابراین گزارش، فیلم‌های کوتاه داستانی با حداکثر زمان 40 دقیقه، فیلم های مستند و مستند داستانی با حداکثر زمان 50 دقیقه، فیلم‌هایی با موضوع صلح و نفی خشونت و جهانی عاری از دشمنی و آثار منتخب دوره های قبلی جشنواره کارگاه آزاد فیلم از جمله آثاری هستند که در جشنواره حضور خواهند داشت.
همچنین چهار کارگاه آموزشی با موضوعات فیلمنامه، کارگردانی، بازیگری و فیلمسازی تاثیرگذار در کنار نمایش فیلم های راه یافته به مرحله نهایی از هشتم تا یازدهم اسفند از ساعت 13 الی 16 توسط ایوب آقاخانی، فرزاد موتمن، امیر دژاکام و سامان سالور برای عموم مخاطبان برگزار می شود.
مراسم اختتامیه این جشنواره نیز روز چهارشنبه دوازده اسفندماه با تقدیر از جمشید ارجمند، فریماه فرجامی و بهروز افخمی در پردیس ملت برگزار می شود.
نمایش فیلم بیست سال بعد
فیلم بیست سال بعد به کارگردانی ادواردو کوتینیو از بخش سینمای مستند:سینمای سوم ،روز شنبه هشتم اسفند ماه ساعت 17/00 در سالن سینما تک موزه‌ هنرهای معاصر تهران به نمایش در می آید.
در ادامه برنامه نمایش فیلم در سالن سینما تک از بخش سینمای مستند:سینمای سوم ، روز شنبه هشتم اسفندماه ساعت 17/00 فیلم "بیست سال بعد" به کارگردانی ادواردو کوتینیو محصول سال 1985برزیل به مدت 120 دقیقه به زبان اصلی و با زیر نویس فارسی در سالن سینما تک موزه‌ هنرهای معاصرتهران به نمایش در می آید.
بیست سال بعد مستندی برزیلی به کارگردانی ادواردو کوتینیو است که ساخت آن از 1964 آغاز شد. با این همه، به دلیل مضمونی که فیلم به آن می‌پرداخت تعدادی از بازیگران و عوامل فیلم بازداشت شدند و پلیس تلاش کرد راش‌های فیلم را توقیف کند، هرچند کوتینیو سرانجام توانست یک حلقه از آنها را حفظ کند. در 1984، پس از بیست سال از آغاز فیلمبرداری فیلم، او داستان خوان پدرو تخیرا، از رهبران اتحادیه‌ی دهقانان را که در 1962 در پارایبا به دستور زمین‌داران به قتل رسیده بود به سرانجام رساند. در 1962 کوتینیو که به‌طور تصادفی جایگزین یکی از فیلم‌برداران سازمان ملی فرهنگ برزیل (CPC) شده بود، از تظاهراتی بر سر مرگ تخیرا در پارایبا فیلم گرفت و در آنجا برای اولین بار با الیزابت، بیوه‌ی تخیرا ملاقات کرد. کوتینیو پس از بازگشت به ریو دو ژانیرو، با پیشنهاد ساخت فیلمی از جانب CPC مواجه شد. او در ابتدا قصد داشت فیلمی درباره‌ی اشعار ژوائو کابرال دملو نتو بسازد، اما در پیِ عدم موافقت شاعر، تصمیم گرفت زندگی تخیرا را به تصویر بکشد. در 1963 او به پارایبا و پرنامبوکو رفت و طی سه سال فیلمنامه‌ای بر اساس تلاش‌های خانم تخیرا نوشت.
.یادآوری می شود ؛علاقه مندان می توانندجهت استفاده از برنامه نمایش فیلم به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88951965 تماس حاصل کنند.
اعلام مهلت ارسال آثار برای نخستین جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهلچراغ»
دبیرخانه نخستین جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهلچراغ» همزمان با اعلام مهلت ارسال آثار تا 25 اسفند ماه ، فعالیت خود را رسما آغاز کرد.
مهلت ارسال آثار به این جشنواره که با امام حسین (ع) و حماسه اربعین در اردیبهشت ماه ١٣٩٥ برگزار خواهد شد ، تا 25 اسفند اعلام شده است.
نخستین جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهلچراغ» با هدف بزرگداشت حرکت عظیم راهپیمایی مردمی اربعین درکربلای معلی، معرفی وبازتاب عشق به اباعبداللهالحسین(ع) درعرصه‌های ملی وبین المللی ، جریان‌سازی برای تولید و حمایت از آثار درحوزه محتوایی سیره‌ی زندگی معصومین (علیهمالسلام) درعرصه‌های فرهنگی،هنری و رسانه‌ای برگزار می‌شود.
این جشنواره شامل بخش های فیلم داستانی،فیلم مستند،فیلم پویانمایی،فیلمنامه،عکس و پوستر است که محدودیتی برای ارسال آثار به لحاظ تعداد ندارد و متقاضیان می توانند براساس ضوابط و مقررات موجود و با محوریت موضوع جشنواره آثار خود را طبق اعلام دبیرخانه و اطلاع رسانی در سایت جشنواره مردمی فیلم و عکس "چهلچراغ" تا ٢٥اسفند ماه ارسال کنند.
نخستین جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهلچراغ» از 20 تا 23 اردیبهشت همزمان با اعیاد شعبانیه در تهران برگزار می شود.
نمایش "سوسمارها هم دوز بازی می کنند" در تماشاخانه سرو به روی صحنه می‌رود
نمایش سوسمارها هم دوز بازی می کنند با نگاهی مدرن و نو به حوادث تاریخ صدر اسلام در تماشاخانه سرو به روی صحنه می رود.
این نمایش که براساس متنی از یاسین حجازی نویسنده توانمند حوزه ادبیات آیینی تولید گردیده است توسط علی اکبر آخوندی کارگردانی شده است.
یاسین حجازی پیش از این علاوه بر نگارش چندین نمایش نامه، دوکتاب "آه"(مقتل سیدالشهدا ع) و "قاف"(زندگی نامه پیامبر اکرم ص) را روانه بازار نشر کرده بود.
این نمایش از 15 تا 25 اسفندماه سال جاری ساعت 19:30 پذیرای عموم علاقمندان خواهد بود. همچنین دانشجویان می توانند با ارائه کارت دانشجویی معتبر با 50درصد تخفیف از این نمایش دیدن کنند.
تماشاخانه سرو انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس بالاتر از میدان فردوسی خیابان شهید سپهبد ولی الله قرنی خیابان شهید فلاح پور شماره ی1 واقع گردیده است.
بازیگران: (به ترتیب حروف الفبا) علی اکبرآخوندی، امیرحسین آذرخش، مرتضی اسلامی، هادی اسلامی، مهران شجاع، محمد صابر شکری، حمید صابری، مهدی محمد حسینی
حامد بهداد به تماشای نمایش «بنی آدم» نشست
حامد بهداد به تماشای نمایش «بنی آدم» به کارگردانی امیرعلی نوایی در تماشاخانه ارغنون نشست.
اجرای نمایش«بنی آدم» با طراحی و کارگردانی امیرعلی نوایی از 28 بهمن ماه در تماشاخانه تازه تاسیس ارغنون با حضور گروه بازیگران جوانی همچون آیدین ایرانخواه،شوکاکریمی،نیماحسین‌زاده،دنیاروحانی،کوروش محمدی،مریم ورشوچی،محمد هدایت‌زاده وفائزه رخ‌فیروز آغاز شده است. علاوه بر حامد بهداد، تاکنون پیمان یزدانیان،رویاجاویدنیا و رامین صدیقی به تماشای این نمایش نشسته اند.
اجرای نمایش «بنی آدم» تا 21 اسفند ماه همه روزه به غیر از روزهای شنبه در ساعت 21:15 در تماشاخانه ارغنون ادامه دارد. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر یا خرید بلیط می توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.
افتتاح نمایش "با من حرف نمی زنی چرا؟" با حضور محمد امیر یار احمدی
نمایش "با من حرف نمی زنی چرا؟" به کارگردانی هما پریسان با حضور محمدامیر یار احمدی روز سه شنبه 4 اسفند ماه در خانه نمایش اداره تئاتر افتتاح شد.
نمایش "با من حرف نمی زنی چرا؟" نوشته کامران شهلایی و به کارگردانی هما پریسان با حضور دوتن از هنرمندان عرصه‌ی تئاتر محمد امیر یاراحمدی و عطیه غبیشاوی در جمع مخاطبان و علاقه مندان روز سه شنبه 4 اسفند ما به طور رسمی اجرای خود را در خانه نمایش اداره تئاتر اغاز کرد.
یار احمدی در حاشیه این نمایش گفت: اگر ما هنرمند را دوست داریم نه به خاطر این است که او چطور فکر می‌کند و یا اینکه چگونه انسانی است،ویا اینکه ما به عنوان مخاطب طرز فکر اورا قبول داریم با خیر، مهم این است که هنرمند با هر ماهیت فکری که دارد خودرا افشاء می‌کند تا ما اورا تجربه کنیم و از او به عنوان یک آفریننده بیاموزیم ، ممکن است آنچه را که او به ما می‌آموزد مورد پسند ما نباشد، اما او با اثر خود به آگاهی‌های ما می افزاید تا اینکه بدانیم چگونه باید در این جهان زندگی کرد، چون هنرمند جزء تنها کسانی است که جرأت دارد و می تواند برخلاف تمام هنجارها خود را بر پیشگاه جامعه آفتابی کند.
وی عنوان کرد: با من حرف نمی زنی چرا ؟ نمایشی بسیار تاثیر گذاراست و من خیلی تحت تاثیر فضای این نمایش قرار گرفتم، اینکه جای خالی آنچه که مابه هر دلیل در زندگی از دست داده‌ایم به آسانی پر نمی‌شود، و جایگزین‌ها هیچ وقت نمی‌توانند جای آن اصل را برای ما بگیرند، به نظرم یکی از بحران‌های روزگار ماست. اگر ما بی‌طرفانه به زندگی خود نگاه کنیم می‌بینیم که همین جایگزین‌ها هستند که سراسر زندگی ما را احاطه کرده‌اند.
او در ادامه افزود: در این نمایش یک دختر با تمام مشکلاتی که در یک جامعه دارد،برای داشتن یک تکیه گاه تلاش می‌کند ،تا بتواند خود را به یک یقین و استواری برساند اما مشکلات ناشی از نبود پدر و اینکه پدر آن طور که باید نتوانسته نقش خود را در زندگی دختر ایفا کند به تمام مشکلات او و بحران‌های روحی دختر می افزاید. و او به دنبال جایگزینی است که بتواند جای خالی پدر را پر کند.
وی در پایان گفت : نمایش با من حرف نمی زنی چرا؟ به زیبایی توانسته این حس تنهایی و جستجو گریِ نا امیدانه‌یِ انسان را به مخاطب القاء کند، و من خیلی خوشحالم این نمایش را که دارای چنین پیامی است دیدم.
در این نمایش احمد صمیمی، امین وحیدی‌پور، عبدالرضا یعقوبی، شادی صیادی و هما پریسان به ایفای نقش می پردازند.
نمایش "با من حرف نمی زنی چرا؟" به کارگردانی هما پریسان از 4 الی22 اسفندماه هرروزبه جزء شنبه‌ها ساعت 18:30 در خانه نمایش اداره تئاتر به روی صحنه است.


منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
تئاتر فاجعه سینما رکس