دوره آبیاری محصولات کشاورزی را کاهش می‌دهیم


رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی، دوره آبیاری محصولات را با نشاکاری در گلخانه و سپس انتقال آن به مزارع کاهش می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، قدرت الله قاسمی امروز (شنبه) به مناسبت افتتاح پروژه‌های بخش کشاورزی دهه فجر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در استان اصفهان دچار محدودیت منابع آبی هستیم، اما در این راستا باید سطح زیر کشت را نیز به درستی حفظ کنیم.

وی افزود: محدودسازی زمان آبیاری محصولات کشاورزی یکی از برنامه‌های اساسی است به این نحو که نشاء اقلام صیفی‌جات را به مدت 40 روز در گلخانه‌ها می‌کاریم و سپس آن را به مزرعه انتقال می‌دهیم که با اجرای این امر مصرف آب به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند زیرا بخش زیادی از آب در دوران رشد و جوانه زنی مصرف می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: حفظ قنوات و چشمه‌ها نیز در دستور کار قرار دارد. هم‌چنین در راستای طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی با همکاری سازمان آب منطقه‌ای کنتورهای هوشمند را بر روی چاه‌ها نصب می‌کنیم.

قاسمی اضافه کرد: 80 تا 90 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان نیز به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز می‌شوند، چراکه کشت غرقابی آب زیادی مصرف می‌کند و از سوی دیگر مکانیزاسیون بخش زراعت نیز با جدیت دنبال می‌شود زیرا برای نمونه برای نشاکاری محصولی مانند چغندر، کاشت با دست بسیار مشکل است و ماشین آلات مورد نظر را می‌خواهد.

وی ادامه داد: در راستای حفظ زمین‌های کشاورزی از تغییر کاربری‌های غیرقانونی تلاش‌ کرده‌ایم و قرار است این موضوع توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری شود. هم‌چنین طرح "کاداکس" در راستای تعیین الکترونیکی مالکیت‌ها بر اراضی در حال اجرا است که یکی از فواید آن مشخص شدن مستثنیات مردم از اراضی ملی است، البته اجرای این امر دشوار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: این سازمان مدیریت تنظیم بازار محصولات کشاورزی را با چهار اداره در زیرمجموعه خود برعهده دارد. هم‌چنین از تخصص مهندسان کشاورزی در بحث‌های تحقیق و ترویج استفاده می‌کنیم.

قاسمی یادآور شد: قرار است با سرکنسولگر روسیه درباره صادرات محصولات کشاورزی استان اصفهان به بحث و گفت‌وگو بپردازیم. البته این امر موضوع جدیدی است و در سال‌های اخیر بیشتر به کشورهای آسیای میانه صادرات داشتیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا درخصوص وظایف این سازمان در بحث تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی، گفت: پنج دشت استان اصفهان به عنوان دشت‌های پایلوت توسط شورای عالی آب تعیین شده است که سازمان جهاد کشاورزی استان با شرکت آب منطقه‌ای طبق برنامه‌های تدوین شده همکاری می‌کند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
آبیاری هوشمند زمین‌های کشاورزی شیراز و کاهش مصرف آب شیرین