سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



صبر کردم تا مستندها هم امکان اکران بیابند/نمایش فیلمی درباره کشتی


کارگردان مستند سینمایی «پسرانی با گوش‌های شکسته» که از امروز اکران می‌شود می‌گوید سال‌ها منتظر ماند تا امکان اکران عمومی مستند در سینماهای ایران فراهم شود تا فیلمش به نمایش عمومی درآید.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیما شایقی، کارگردان فیلم مستند سینمایی «پسرانی با گوش‌های شکسته» که از روز چهارشنبه هشتم اردیبهشت در گروه «هنر و تجربه» اکران می‌شودگفت: این فیلم که در سال ۱۳۹۰ ساخته شد داستان مواجهه نوجوانان تیم کشتی ایران با زندگی را روایت می‌کند. متاسفانه با وجودی که کشتی به‌ نوعی ورزش نخست کشور ما به حساب می‌آید، اما پیش از این هیچ فیلم مستند داستانی درباره این ورزش ساخته نشده بود.

وی با اشاره به اینکه در این فیلم بیشتر به زندگی پنج کشتی‌گیر نوجوان پرداخته شده است، بیان کرد: سعی کردم داستان شخصیت‌ها و تاثیری که کشتی روی زندگی‌شان دارد در فیلم حرف اول را بزند بنابراین مخاطب با هیچ گفتارمتنی روی فیلم مواجه نیست و مصاحبه با شخصیت‌ها نیز صرفا دقایق کوتاهی را به خود اختصاص داده است.

فیلم مستند ارزش یکسانی با فیلم داستانی دارد

این مستندساز اضافه کرد: این فیلم در جشنواره فجر سال ۹۲ در بخش مستند حضور داشت و همچنین شرکت در چند جشنواره خارجی را تجربه کرد. در دوره‌ای که مشغول ساخت این فیلم بودم، آثار مستند را به صورت تک‌سانس و یا نمایش‌های اختصاصی اکران می‌کردند، اما در همان سال‌ها من به اهالی سینما و منتقدان عنوان کردم که دوست دارم فیلمم مانند آثار حوزه سینمای داستانی اکران شود.

شایقی همچنین به ارزش همسان فیلم مستند با فیلم داستانی در حیطه اکران اشاره کرد: در اکثر نظام‌های سینمایی دنیا فیلم مستند نیز مانند فیلم داستانی اکران شده و البته مخاطبان زیادی را نیز به خود جلب می‌کند. در هنگام ساخت «پسرانی با گوش‌های شکسته» بسیاری از دوستان به من گفتند که نباید امید اکران این فیلم را مانند فیلم‌های داستانی داشته باشم، اما اکنون شاهد هستیم که پس از گذشت چهار سال امکان اکران مستندها نیز به همت گروه سینمایی «هنر و تجربه» فراهم آمده است.

فرهنگ دیدن مستند در سینما را نداریم

این کارگردان در بخش دیگری از این گفتگو به لزوم تبیین دیدن فیلم مستند در سینماها برای عامه مخاطبان تاکید کرد و گفت: مشکل بزرگی که در حال حاضر وجود دارد این است که مخاطب با فرهنگ دیدن فیلم مستند در سینماها که مستلزم پرداخت هزینه بلیت است، آشنا نیست.

شایقی ادامه داد: در هنگام ساخت «پسرانی با گوش‌های شکسته» همه از جمله نوجوانان ورزشکاری که فیلم درباره آنهاست فکر می‌کردند که این فیلم در اصل یک گزارش ورزشی است و قرار است به زودی از تلویزیون پخش شود. من به ناچار باید برای این نوجوانان توضیح می‌دادم که این فیلم یک مستند سینمایی است و محل پخش آن سینماست. این مساله نشان می‌دهد که گروه «هنر و تجربه» با کمک مطبوعات و البته سازمان صدا و سیما باید ضمن معرفی صحیح فیلم مستند، برای گسترش فرهنگ دیدن آن در سینماها زمینه‌سازی کند.

کارگردان فیلم «پسرانی با گوش‌های شکسته» به ارتباط فوری مخاطبان ایرانی با فیلم‌ نیز اشاره کرد: فیلم در چهار سانس در جشنواره سال ۱۳۹۲ به نمایش درآمد که در هر بار مخاطبان با فیلم ارتباط فوری برقرار کردند. به‌گونه‌ای که در دقایقی از فیلم که مسابقات کشتی به تصویر کشیده بود، مخاطبان شروع به تشویق کشتی‌گیران می‌کردند، انگار که در خود سالن محل مسابقات حضور داشتند. اکنون که فیلم به همت گروه سینمایی «هنر و تجربه» به اکران عموم رسیده است، دوست دارم نظر مخاطبان را پس از تماشای فیلم بدون واسطه بشنوم.

در اکران همراه با مخاطبان هستم

شایقی به حضور احتمالی خود در بخشی از نوبت‌های نمایش فیلم «پسرانی با گوش‌های شکسته» نیز اشاره کرد و گفت: در تهران که در برخی سانس‌ها حضور خواهم داشت و قصد دارم در هنگام نمایش فیلم در اصفهان نیز حضور داشته باشم.

وی افزود: زمانی که این فیلم ساخته شد، پنج نفر از اعضای تیم ملی کشتی نوجوانان از شهرستان ایذه بودند و از این تعداد نیز سه نفر در فیلم حضور داشتند. ایذه منطقه‌ای کشتی‌خیز است و جالب است که بیشتر آنها نیز به کشتی فرنگی علاقه دارند. بسیار دوست دارم که فیلم در ایذه نیز اکران شود، اما متاسفانه این شهر ۳۰۰ هزار نفری حتی یک سالن سینما هم ندارد.

این کارگردان همچنین با اشاره به پیگیری‌های خود برای اکران فیلم در شهر ایذه، گفت: در بیشتر کشورهای جهان از ایده‌های جالبی همچون «سینمای سیار» برای مناطقی که امکان ساخت سالن سینما وجود ندارد، استفاده می‌کنند. من تمام تلاش خودم را می‌کنم تا با بهره‌گیری از این ایده، امکان تماشای فیلم برای هم‌وطنان ایذه‌ای که رابطه خاصی هم با کشتی دارند، فراهم شود.

شایقی در پایان گفت: هم‌اکنون مشغول تولید فیلم مستندی با عنوان اولیه «چهار فصل» هستم. در این فیلم نیز مانند دیگر مستندهای من نریشن ندارد و در آن رابطه بین مردم و هنر موسیقی، بدون آنکه قضاوت کارگردان در آن دخیل باشد به تصویر کشیده می‌شود.

فیلم «پسرانی با گوش‌های شکسته» ساخته نیما شایقی، زندگی پنج کشتی‌گیر نوجوان، عضو تیم ملی، را روایت می‌کند که سودای قهرمانی در المپیک را در سر می‌پرورانند، اما در عمل با واقعیت‌های کشتی و زندگی خود روبرو شده و بر سر دو راهی ادامه دادن یا ندادن این ورزش قرار می‌گیرند. تهیه‌کننده این فیلم سیامک شایقی است.


ویدیو مرتبط :
چه فیلمی را در سینماهای تهران تماشا کنیم/تازه های اکران