علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



درمان تنبلی چشم با جریان الکتریکی ولتاژ پایین


درمان تنبلی چشم با جریان الکتریکی ولتاژ پایین ایرنا/ یک مطالعه نشان می دهد که جریان الکتریکی با ولتاژ پایین به طور موقت می تواند به بهبود بینایی در افراد بزرگسال مبتلا به تنبلی چشم یا آمبلیوپی کمک کند.
محققان دانشگاه های ‘واترلو’ کانادا و ‘سان یات سن’ چین به روش جدید درمان تنبلی چشم در افراد بزرگسال یک قدم نزدیک شدند، بیماری که تاکنون تصور می شد راه علاج آن منحصر به دوران کودکی است.
تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود، فرد را از یک چشم بسیار کم بینا یا نابینا می کند و با تشخیص به موقع ، به راحتی و کاملا قابل درمان است.
بن تامپسون محقق دانشگاه واترلو با همکاران چینی اش نشان دادند که جریان الکتریکی با ولتاژ پایین به طور موقت می تواند به بهبود بینایی در افراد بزرگسال مبتلا به تنبلی چشم یا آمبلیوپی کمک کند.
آمبلیوپی نوعی کاهش بینایی است که در ان نمی توان در چشم و یا در راههای عصبی بینایی هیچ گونه عیب ارگانیک (ساختمانی)واضحی برای آن یافت ودر واقع از مواردی است که نه مریض چیزی می بیند ونه دکتر در چشم مریض چیزی می بیند.
تامپسون گفت: این اواخر نگرش عمومی این بود که درمان آمبلیوپی در بزرگسالی ناممکن است. این نگاه برای تمامی مبتلایان به مشکلات بینایی ناشی از مغز وجود دارد و اعتقاد بر این بوده است که در جهت بهبود بینایی از دست رفته آنها نمی توان هیچ اقدامی انجام داد.
در این مطالعه، محققان بیماران را ۲۰ دقیقه در معرض تحریک جریان مستقیم کرانیال (tDCS) قرار دادند که روی سر بیمار و به طور مستقیم قشر بینایی اولیه اعمال می شد.
آنها دریافتند که این روش درمانی در افزایش واکنس بخشی از مغز موثر است که مربوط به اطلاعات بصری ناشی از تنبلی چشم است. همچنین در بیمارانی که اختلال در دیدن الگو های کنتراست پایین را داشتند، کاربرد تحریک جریان مستقیم کرانیال (tDCS) موثر بود.
علت تنبلی چشم که به از دست دادن بینایی منجر می شود، در مغز نهفته است و به گفته محققان، مبلیوپی از این جهت در کودکان قابل درمان است که مغز آنها بسیار خوب پاسخ می دهد. اما در مورد بزرگسالان این گونه نیست زیرا مدت زیاد از دوره رشد حیاتی مغز آنها گذشته است.
در همین حال، سایر محققان گفتند که کاربرد تحریک جریان مستقیم کرانیال (tDCS) ممکن است در بیمارانی که در اثر سکته مغزی بینایی خود را از دست داده باشند، موثر باشد.
نتایج این تحقیق در گزارش های علمی مجله مستند Naturepublication منتشر شد.


منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
درمان تنبلی چشم - مرکز چشم پزشکی دکتر علیرضا نادری