ترمزی برای گروه‌های موسیقی جوان!


رهبر گروه آوازی تهران گفت: جشنواره‌ی موسیقی فجر دارای تغییر رویکردی شده که من تا حد زیادی با آن موافق هستم، اما در عین حال نباید جوانانی را که همه‌ی انگیزه‌شان حضور در این جشنواره است، نادیده گرفت.

میلاد عمرانلو که در چند سال اخیر عضو هیئت انتخاب جشنواره‌ی موسیقی فجر بوده، درباره‌ی ایده‌ی بازگشت چهره‌ها و پیشکسوتان که قرار است در جشنواره‌ی امسال اجرا شود، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، اظهار کرد: اوایل دهه‌ی 70 یعنی زمانی که من دانشجوی رشته‌ی کارشناسی موسیقی بودم، جدول جشنواره‌ی فجر شامل نام‌ هنرمندان بزرگ موسیقی بود که اجراهای درجه یک را روی صحنه می‌بردند. در واقع ما شاهد چکیده‌ای از بهترین‌ها در جشنواره‌ی موسیقی فجر بودیم.

نوازنده‌ی ارکستر سمفونیک تهران ادامه داد: نحوه‌ی اجرای جشنواره در آن سال‌ها طوری بود که مخاطب می‌توانست از روی جدولی گسترده به‌راحتی اجرای مورد علاقه‌اش را انتخاب کند؛ اما در طول حدود هفت سال اخیر، این رویه تغییر کرد و تحولی در جشنواره ایجاد شد. تحولی که باعث ایجاد موج مثبتی میان گروه‌های موسیقی شهرستانی شد و خیلی‌ها برای کار کردن انگیزه پیدا کردند.

وی افزود: در سال‌های اخیر که جشنواره بر مبنای جوان‌گرایی کار خود را پیش می‌برد، جوانانی فرصت روی صحنه رفتن، پیدا کردند و تمام انگیزه‌شان اجرا در جشنواره‌ی موسیقی فجر بود. حالا که تصمیم بر این شده که جشنواره بخش رقابتی را برای آن‌ها حذف کند، یک جور آب سرد ریختن روی جوانان است. این موضوع نه‌تنها در شهرستان‌ها بلکه در تهران هم مشهود بود، زیرا جوانان ما به‌جز این جشنواره، دیگر جایی برای دیده‌ شدن نداشتند. به اعتقاد من، حذف بخش رقابتی جشنواره در واقع ترمزی برای ادامه‌ی فعالیت این گروه‌های جوان است.

عمرانلو با تأکید بر اهمیت بخش رقابتی جشنواره‌ی موسیقی فجر گفت: تأکیدم بر این است که بخش رقابتی حذف‌شده در جشنواره، به جای دیگری یا با عنوان دیگری تعمیم پیدا کند. مثلا می‌تواند در جشنواره‌ی جوان نمود پیدا کند. درست است که جشنواره به سمت حرفه‌ای شدن می‌رود و این اصلا چیز بدی نیست، اما حذف شدن کامل این بخش، قطعا تبعات منفی خواهد داشت.

رهبر گروه آوازی تهران در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در چند سال اخیر، بزرگ‌ترین معضل جشنواره، بحث بودجه بوده که البته این حدس من است. فکر می‌کنم کمبود بودجه همان‌ چیزی است که باعث شده مسؤولان امسال بخش رقابتی را حذف کنند. زیرا بخشی پرهزینه است و به برگزیدگان، جوایز نقدی اهدا می‌شود و این موضوع باید طور دیگر مدیریت می‌شد تا این بخش حذف نشود. مثلا به جای اهدای جوایز نقدی، از این جوانان صرفا یک حمایت معنوی شود.

او در پاسخ به این پرسش که روند حمایت از جوانان چقدر در زمینه‌ی رشد حرفه‌ای آن‌ها موثر بوده است؟ توضیح داد: آن برنامه‌ها داشت به اتفاقات خوبی منجر می‌شد. حتی داشتیم آیین‌نامه‌ای تدوین می‌کردیم که به سطحی حرفه‌ای‌تر برسیم. آن زمان روی گروه‌های شهرستانی هم نظارت داشتیم، اما با روند فعلی نه‌تنها دیگر نظارتی بر گروه‌های جوان وجود ندارد، بلکه دیگر نمی‌توانیم کمکی هم به آن‌ها کنیم و با نقطه‌ضعف‌های‌شان آشنای‌شان کنیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تصنیف ای عشق اجرای گروه موسیقی برزین گروه برگزیده جشنواره موسیقی فجر 1390