سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معرفي کتاب/ حديث نفس تولستوي در «اعترافات» و کليد باب معرفت در «من و جز من»


خبرگزاري کتاب ايران/ دو تن از مصصحان و نويسندگان آثار فلسفي، دو کتاب «من و جز من» اثر جديد استاد ابراهيمي ديناني و «اعترافات» نوشته تولستوي را براي مطالعه آخر هفته علاقه‌مندان به کتابخواني پيشنهاد دادند.

اسماعيل منصوري لاريجاني، به عنوان متخصص عرفان اسلامي و سيد محمود يوسف‌ثاني، از متفکران حوزه فلسفه اسلامي، دو کتاب «من و جز من» اثر جديد استاد غلامحسين ابراهيمي ديناني و «اعترافات» نوشته تولستوي، نويسنده شهير روس را براي مطالعه آخر هفته علاقه‌مندان به کتاب پيشنهاد دادند.

بررسي «منِ» انساني در «من و جز من»

اسماعيل منصوري‌لاريجاني، نويسنده و متخصص عرفان اسلامي درباره کتاب پيشنهادي خود براي آخر هفته علاقه‌مندان به حوزه دين و انديشه گفت: اخيرا کتاب جديدي از استاد ديناني به چاپ رسيده است. اين کتاب «من و جز من» نام دارد که مطالعه آن را به علاقه‌مندان توصيه مي‌کنم.

وي اظهار کرد:‌ «من» و «جز من» يکي از مسائل عمده و بنيادي است که انسان قبل از هر چيز ديگر با آن سروکار دارد. اين مساله به صورت‌هاي ديگر همواره در ميان افراد بشر مطرح بوده، با اين همه به محتواي ژرف آن کمتر توجه شده است. سرنوشت شرک و توحيد به بررسي درست اين مساله گره خورده است. به همين دليل مي‌توان گفت، انديشيدن درباره اين مساله از اهميت فوق‌العاده برخوردار است. مادامي که انسان از «من» خود بي‌خبر و ناآگاه باشد، به فهم و درک درستي دست نمي‌يابد. حل مشکل شناخت و معرفت، به حل مساله «من» وابسته است و مادام که اين امر به راه‌حل خود نرسد، هيچ مساله ديگري حل نخواهد شد.

منصوري‌لاريجاني ادامه داد: کليد باب معرفت، همان چيزي است که تحت عنوان «من» مطرح مي‌شود. معرفت به خداوند تبارک و تعالي جز از طريق معرفت من ميسر نمي‌شود زيرا انسان تنها موجود اين جهان است که «من» مي‌گويد و تنها موجودي است که سايه ممدود و خليفه خداوند تبارک و تعالي شناخته مي‌شود. اگر کسي بپذيرد که انسان سايه حق تبارک و تعالي در هستي است، به آساني در مي‌يابد که سايه، قبل از هر چيز ديگر از صاحب سايه، خبر مي‌دهد و منشا پيدايش خودش را مي‌شناسد. در اين طرز تفکر، خداشناسي پيش از جهان‌شناسي تحقق پيدا مي‌کند و آنچه تحت عنوان (پديدارشناسي) مطرح مي‌شود، جايگاهي نخواهد داشت.

«اعتراف» حديث نفس است

سيد محمود يوسف‌ثاني، مصصح و نويسنده آثار فلسفي و عضو هيات علمي موسسه پژوهشي حکمت و فلسفه، نيز درباره کتاب پيشنهادي خود براي آخر هفته علاقه‌مندان به حوزه دين و انديشه گفت: مجموعه «هنر و زندگي» که از سوي نشر گمان منتشر مي‌شود، کتابي با عنوان «اعترافات» اثر تولستوي را به چاپ رسانده که مي‌تواند کتاب مناسبي براي مطالعه علاقه‌مندان به مطالعه باشد.

وي اظهار کرد: اين اثر که آبتين گلکار آن را ترجمه کرده و خشايار ديهيمي، کار ويراستاري آن را بر عهده داشته است، از جمله نوشته‌هاي تولستوي است که به نوعي حديث نفس وي به شمار مي‌آيد.

اين محقق حوزه فلسفه اسلامي ادامه داد:‌ در اين حديث نفس، دين و اخلاق و عقيده، به خوبي نمايان است. شايد متن کتاب «اعترافات» هنري نباشد اما مملو از جنبه‌هاي فکري و عقيدتي بالا است.

يوسف‌ثاني افزود: کتاب «اعترافات» در واقع رساله فلسفي تولستوي است که در آن او لب به اين اعتراف مي‌گشايد، راهي که طي کرده اشتباه است و حالا سعي دارد راهي تازه را در زندگي خود بپيمايد.


ویدیو مرتبط :
آشنایی با معرفت نفس (خودشناسی)