گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



میراث/‌ در میراث رامهرمز چه می‌گذرد!؟


  X  

تاریخ خبر : چهارشنبه 1394.08.20 - 17:46

میراث/‌ در میراث رامهرمز چه می‌گذرد!؟

ایسنا/ مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز گفت: بیش از دو سال است که موزه‌های تاریخی و مردم‌شناسی رامهرمز به دلیل بازسازی بسته شده‌اند.
منصور معتمدی اظهار کرد: در نشستی با مسئولان استان تصمیم گرفته شد موزه‌ها پس از به‌روزرسانی بازگشایی شوند، چون دغدغه اصلی مردم رامهرمز بسته بودن این موزه‌ها است.
وی ادامه داد: در بحث گردشگری هیچ توجهی به رامهرمز نمی‌شود، در حالی که این شهرستان جاذبه‌هایی چون پدیده تشکو را دارد که فکر نمی‌کنم هیچ جای دنیا همانند آن را داشته باشد. در این زمینه حتی تابلوی راهنما برای این پدیده نبود تا این که انجمن دوستداران میراث فرهنگی آن را تهیه کرد. همچنین هیچ امکاناتی در اطراف اثر وجود ندارد.
معتمدی اضافه کرد: چشمه‌های قیر در حاشیه رود ماماتین، منازل بازمانده از انگلیسی‌ها و چاه‌های نفت اولیه همگی آثاری هستند که توجهی به آنها نمی‌شود. گذشته از این‌ها آثار شاخص مثل قلعه “داودختر” وضعیت مناسبی ندارند و به حریم این‌ها تجاوز شده و حریم این اثر و حریم منطقه نظامی نزدیک آن به درستی تفکیک نشده است.
این دوستدار میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: عمارت امیرمجاهد هم اصلا وضعیت خوبی ندارد. این اثر با وجود این که ثبت ملی شده، اما در حال تخریب است و به آن رسیدگی نمی‌شود. مردم هم فشار می‌آورند و به وضعیت آن معترض‌ هستند. حدود چهار سال پیش کارهایی برای فنداسیون آن شد، اما کارها مقطعی بود و رها شد. این اثر متعلق به دوره قاجار است که حدود ۵۰ درصد تخریب داشته است.
وی گفت: فضای منظری این اثر و چند اثر دیگر نیز از بین رفته و به خاطر ساختمان‌سازی‌های اطراف از دور دیده نمی‌شود. این در حالی است که پتانسیل رامهرمز از نظر گردشگری، تاریخی و مذهبی بالا است. چندین امامزاده حایز اهمیت مانند امامزاده سید حسین زاهدون و امامزاده علمدار متعلق به دوره تیموری داریم که همگی ثبت ملی‌ شد‌ه‌اند. صنایع دستی شهرستان نیز با وجود تنها سه کارگاه چلنگری و تنها یک مسگر و تعدادی چبوبافی در حال فراموشی است.
مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز بیان کرد: با توجه به تحولاتی که در میراث فرهنگی استان رخ داده امیدوارم و انتظار داریم که میراث فرهنگی چه در استان و چه در کشور رونق گیرد. ما تا نشستی انجام ندهیم نمی‌توانیم کاری پیش ببریم. مردم هم به دنبال احیای آثار تاریخی خود هستند. همکاری فرمانداری خوب بوده اما مردم به خاطر اهمیت آثاری همچون گنجینه جوبجی که هنوز یک قطعه از آن به زادگاه خود بازنگشته است، توقع بیشتری دارند.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
چوب حراج میراث فرهنگی توسط سازمان میراث - قسمت اول نسخه